فونیکسریمکسبهتام

مهمترین اقدامات ایران خودرو در مسیر کاهش آلودگی هوا و ترسیم آینده ای پاک

عصر خودرو- توجه به استاندارد آلایندگی بخصوص برای خودروها که همواره در مظنه اتهام آلودگی کلان شهرها قرار دارند عمدتا در کشورهای اروپایی یا آمریکای شمالی مشاهده می شود و حتی در کشوری مانند هند از آوریل سال جاری استاندارد یورو۴ الزامی شده در حالی که مسئولان کشور ما علی رغم تحریم ها و مشکلات اقتصادی و هزینه سربار رعایت استاندارد روز جهان، از ابتدای سال ۹۹ استاندارد یورو۵ را برای خودروسازان اجبار کرده‌اند و خودروسازان داخلی نیز در همین راستا تمامی محصولاتشان را با استاندارد یورو۵ به تولید می رساند و این موضوع به معنای حد تلاش خودروسازان برای تطبیق با نیاز زیست محیطی کنونی کشور بخصوص در کلان شهرها است.

مهمترین اقدامات ایران خودرو در مسیر کاهش آلودگی هوا و ترسیم آینده ای پاک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، ایران خودرو در همین راستا به عنوان یکی از خودروسازان پیشگام در زمینه استاندارد های آلایندگی مانند روال گذشته، اقدام به تطبیق خودروها با استاندارد جدید کرد که بر اساس اعلام معاون تحقیقات این خودروساز در آن سال سرمایه ای 10 میلیون دلاری در این زمینه از سوی ایران خودرو در نظر گرفته شده بود. هم اکنون با گذر بیش از یک سال از این رویداد تمامی محصولات این خودروساز با استاندارد آلایندگی یورو5 به تولید می رسند و این به معنای کاهش آلاینده نیتروژن اکسید و تعیین حد مجاز برای ترکیبات آلی فرار است.

    در شرایط سخت تولید و تحریم، شاید این تصور بوجود بیاید که تطبیق با این استاندارد به خودی خود کافی است و اقدام دیگری نباید صورت بگیرد اما ایران خودرو در همین راستا با دانش طراحی و توسعه قوای محرکه گام هایی فراتر از الزامات برداشته تا علاوه بر استاندارد آلایندگی اجباری، عملکرد موثری در راستای کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

    نخستین گام ایران خودرو، قدم گذاشتن در مسیر اصلاح پیشرانه های موجود بر اساس استاندارد جدید بود. ایران خودرو در همینراستا نسخه جدیدی از پیشرانه های EF7 و XU7 را آماده عرضه بازار کرده که شامل نسخه توربو EF7 نیز می شود و پیشرانه TU5 نیز در محصولات جدید تارا و رانا و207 با نسخه TU5P مورد استفاده قرار می گیرد که پروژه هایی فراتر از الزام آلایندگی یورو5 است و در راستای کاهش مصرف سوخت محصولات و بهبود عملکرد، آلایندگی بین یورو5 و 6 را ارائه می کند.

    در بخش انتقال قدرت، هر چه تعداد دنده های یک خودرو بیشتر شود، دور موتور کارکرد خودرو کاهش پیدا می کند و در نتیجه ضمن کاهش مصرف سوخت، میزان آلایندگی خودرو نیز کاهش می یابد. ایران خودرو در همین راستا گیربکس دستی 6 سرعته جدید کاملا بومی‌اش را از سال گذشته وارد فاز تولید انبوه کرد و هم اکنون این گیربکس روی نسخه جدید رانا پلاس سقف شیشه ای نصب شده و به زودی روی دیگر محصولات اختصاصی ایران خودرو نیز نصب خواهد شد. ایران خودرو در ادامه و در راستای توسعه انواع گیربکس قصد دارد تا به زودی تولید انبوه گیربکس نیمه اتوماتیک و اتوماتیک را نیز آغاز کند و گیربکس بهینه و مدرن دوکلاچه DCT نیز در دستور کار ایران خودرو قرار دارد.

    گام بعدی و آینده نگرانه ایران خودرو برای آمادگی در مقابل استاندارد های سخت گیرانه یورو6؛ توسعه خانواده پیشرانه های سه سیلندر است که سال گذشته از این خانواده رونمایی شد و نخستین نمونه آن استارت خورد. پیشرانه های سه سیلندر ایران خودرو در انواع توربو و غیر توربو و حتی نسخه گازسوز، مصرف سوخت میانگین را به حدود 5 لیتر می رساند که به مراتب پایین تر از مصرف سوخت کنونی خودروها است و علاوه بر مصرف بهینه به سادگی می توانند استاندارد یورو6 را پاس کنند. این پیشرانه ها علاوه بر قابلیت استفاده در تمامی محصولات ایران خودرو با گشتاور و توان بعضا قوی تر از پیشرانه های کنونی، پایه این ایده آل برای تولد خودروهای هیبریدی نیز به حساب می آیند و می توانند در همراهی با باتری و موتور الکتریکی، پایه گذار خودروهای هیبریدی باشند که مصرف سوخت و آلایندگی را متحول می کنند.

    ایران خودرو همچنین با برنامه ریزی دقیق و بر پایه پلتفرم جدیدی که تارا روی آن شکل گرفته؛ پروژه خودرو الکتریکی را پیش می برد که نسخه های آزمایشی و اولیه آن با موفقیت آزمایش ها را پشت سر گذاشته اند و با نهایی سازی این پروژه طی سال های آینده؛ دیگر صحبت از آلایندگی معنایی نخواهد داشت و این خودروساز آماده همگام شدن با تکنولوژی روز خودروها در جهان خواهد بود.

    گام های مثبت ایران خودرو در حوزه کاهش آلودگی هوا و رعایت استانداردها نشان دهنده آن است که این خودروساز تنها به گذر از شرایط فعلی و رعایت یک یا دو استاندارد بسنده نمی کند و با کسب دانش توسعه قوای محرکه؛آینده ای سبز را از امروز آغاز کرده تا فراتر از الزامات زیست‌محیطی قدم بردارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو