فونیکسریمکسبهتام

با رشد تنها ۳.۴ درصدی تولید در ۶ ماهه امسال؛

تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در ۱۴۰۱ شدنی است؟

عصر خودرو- آمار تولید انواع خودروها نشان می‌دهد که علیرغم اینکه هر ساله بر میزان تقاضای خودرو افزوده می‌شود اما در مجموع شش ماهه نخست امسال تعداد سواری‌های تولیدی تنها ۳.۴ درصد بیشتر از میزان تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته است؛ این در حالیست که در مقایسه آمار تولید شش ماهه نخست ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تولید کامیون، کامیونت و کشنده رشد بالغ بر ۶۶ درصدی را تجربه کرده است.

تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در ۱۴۰۱ شدنی است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب تولید کامیون، کامیونت و کشنده 66.4 درصد بیشترین افزایش تولید را در میان تولید انواع خودروها ثبت کرده و پس از آن کمباین (ماشین‌های برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی) و انواع اتوبوس، مینی‌بوس و ون به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. انواع سواری کمترین میزان افزایش تولید (3.4 درصد) را به خود اختصاص داده و تولید وانت‌ها کاهشی شده است.

    از شش نوع خودرو تولیدی نیمه نخست امسال مورد بررسی، تنها دو نوع خودرو رشد به نسبت قابل توجهی داشته و الباقی زیر 10 درصد هستند. مهمتر اینکه سواری‌ها باتوجه به اینکه همیشه پرتقاضا و پرتیراژ هستند کمترین رشد تولید را داشته‌اند. این در حالیست که هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت قول داد تا پایان سال بالغ بر 100 هزار دستگاه خودرو بیش از هدف‌گذاری تعیین شده به مرحله تولید خواهد رسید. بر این اساس تولید خودرو در سال آینده به یک‌ میلیون و 600 دستگاه هم می‌رسد و بدین ترتیب دیگر قرعه‌کشی نخواهیم داشت.

    سوال اینجاست که چنانچه همین روال افزایش نهایتا زیر پنج درصدی ادامه داشته باشد، چگونه به تولید یک میلیون و 600 دستگاه خودرو در سال آینده خواهیم رسید و آیا قرعه‌کشی حذف خواهد شد؟ یا قرار است چه اتفاق شگفت‌انگیزی در نیمه دوم سال رخ دهد که تولید آنطور که وزیر صمت انتظار دارد، افزایشی شود؟

    طبق آمار، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه 441 هزار و 400 دستگاه از انواع خودرو سواری تولید شده که نسبت به تعداد دستگاه سواری تولید شده در نیمه ابتدایی سال گذشته که برابر 426 هزار و 700 دستگاه بوده است، 3.4 درصد افزایش یافته است که کمترین میزان افزایش تولید انواع خودروها در نیمه نخست امسال است.

    در مقابل اما بیشترین افزایش تولید خودرو در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، متعلق به خودروهای سنگین باری است که 66.4 درصد افزایش یافته است. آمار تولید کامیون، کامیونت و کشنده از 2497 دستگاه در مدت مذکور سال گذشته به 4155 دستگاه در شش ماهه 1400 رسیده است.

    پس از آن تولید کمباین‌ با رشد 17.5 درصدی در مجموع شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 335 دستگاه رسیده است. طی شش ماهه ابتدایی سال گذشته 285 دستگاه کمباین تولید شده بود.

    تولید انواع اتوبوس، مینی‌بوس و ون نیز با 9.9 درصد افزایش تولید در شش ماهه امسال نسبت به شش ماهه 1399، از 828 دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به 910 دستگاه رسیده است.

    همچنین تولید تراکتور نیز از 9157 دستگاه تولیدی در نیمه ابتدایی سال گذشته به 9457 دستگاه در مدت مذکور سال جاری رسیده و رشد 3.3 درصدی را تجربه کرده است.

    میزان تولید وانت‌ها در مجموع شش ماهه امسال تنها آمار کاهشی میزان تولید انواع خودروها در شش ماهه نخست امسال است. در حالیکه در نیمه ابتدایی سال 1399 حدود 39 هزار و 521 دستگاه وانت تولید شده بود، میزان تولید آن در نیمه نخست امسال به 34 هزار و 510 دستگاه رسیده است که بیانگر کاهش 12.7 درصدی تولید وانت‌هاست.

    لازم به ذکر است علاوه بر این‌ها، میزان تولید لاستیک خودرو نیز در شش ماهه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته که 131 هزار و 500 تن بوده، به 125 هزار و 8500 تن رسیده و افت 4.6 درصدی را رقم زده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط