فونیکسریمکسبهتام

میزان تورم پرتقاضاهای خودروسازان در نیمه نخست امسال

عصر خودرو- بررسی آمار نشان می‌دهد که خودروهای پرتقاضای داخلی در پایان نیمه اول سال جاری نسبت به ابتدای سال تورم غالبا بین ۱۳ تا ۲۲ درصد را تجربه کرده‌اند؛ این در حالیست که دو خودرو توقف تولید خودروسازان (پراید و پژو ۴۰۵ GLX) نیز در این مدت مشمول تورمی در حدود ۲۰ درصد شده‌اند.

میزان تورم پرتقاضاهای خودروسازان در نیمه نخست امسال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، از مقایسه وضعیت قیمت خودروهای پرتقاضا بازار داخلی که اکثرا خودروهای پرتیراژ خودروسازان به حساب می‌آیند، در آخرین روز از شهریور ماه سال جاری نسبت به روزهای ابتدایی سال  می‌توان به میزان تورم آن‌ها در مدت شش ماهه نخست سال 1400 دست یافت.

    این بررسی نشان می‌دهد که محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، 13 تا 22  درصد مشمول تورم شده‌اند. پژو 405 GLX که از سال گذشته، تولید آن متوقف شده همچنان در بازار مشتری دارد و از تورم حدودا بالایی در شش ماهه نخست امسال برخوردار شده است؛ با توجه به اینکه در آخرین روز شهریور ماه پژو 405 GLX  در محدوده 223 میلیون تومان قرار داشته، نسبت به 179 میلیون تومان روزهای ابتدایی سال، 19.7 درصد تورم قیمت را تجربه کرده است.

    محصول رانا در دو مدل LX  و پلاس، کمترین میزان تورم قیمت را در نیمه نخست سال جاری در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو داشته‌اند و هریک مشمول تورم 13 درصدی شده‌اند.

    پس از راناها، پژو 206 تیپ 5 نیز تورم قریب به 15 درصدی در مدت مذکور داشته است. در حالیکه در ابتدای سال قیمت این خودرو 250 میلیون تومان بود، در پایان نیمه اول سال به 300 میلیون تومان (294 میلیون تومان) نزدیک شد.

    دنا معمولی، پژو 206 تیپ2 و پژو پارس نیز تورم بیش از 20 درصدی را طی شش ماهه ابتدایی سال 1400 تجربه کرده‌اند. دنا با 21 درصد تورم از محدوده 252 میلیون تومان در روزهای ابتدایی فروردین ماه به 319 میلیون تومان در روزهای پایانی شهریور ماه رسیده است.

    همچنین پژو 206 تیپ 2 و پژو پارس نیز هریک در این مدت تورم 22 درصد تورم قیمت داشته‌اند. پژو 206 تیپ 2 از حدود 184 میلیون تومان در ابتدای سال به 238 میلیون تومان در پایان شهریور ماه رسیده و پژو پارس نیز از 206 میلیون تومان به 265 میلیون تومان افزایش یافته است.

    محصولات دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز در مدت شش ماهه ابتدایی سال جاری بین 16 تا 22 درصد تورم قیمت داشته‌اند.

    خودرو ساینا که در روزهای نخست سال 1400 در محدوده 130 میلیون تومان قرار داشت تا پایان نیمه نخست سال تا 156 میلیون تومان هم پیش رفت و مشمول تورم حدودا 16 درصدی شد.

    پس از آن پراید 111 با حدود افزایش قیمت 17 درصدی از 125 میلیون تومان به 151 میلیون تومان طی شش ماه رسید؛ اما پراید 131 نیز با بیشترین میزان تورم در محصولات گروه سایپا (22 درصد) صعود قیمت از 106 میلیون تومان به 137 میلیون تومان را طی شش ماهه ابتدایی امسال تجربه کرد. این درحالیست که خط تولید پرایدها نیز بیش از یکسال است که متوقف شده است.

    کوییک دنده‌ای و تیبا 2 نیز هریک با تورم حدودا 18 درصدی در مدت مذکور مواجه شده‌اند؛ کوییک دنده‌ای از محدوده 138 میلیون تومان به 169 میلیون تومان رسید و تیبا 2 نیز از 126 میلیون تومان به 155 میلیون تومان افزایش قیمت یافت.

    براین اساس در مجموع می‌توان گفت که بازار خودرو در مدت شش ماهه ابتدایی سال 1400 بطور میانگین 18 درصد تورم را تجربه کرده است.

    شایان ذکر است که سال 1400 با نوسان حدود یک تا 2.5 میلیون تومانی قیمت‌ها نسبت به آخرین قیمت‌ها در اسفند ماه 1399 آغاز شد و این روند متعادل تا اواسط فروردین ماه ادامه داشت اما در زمان محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی اصناف و توقف معاملات به صورت رسمی، بازار به دست دلالان افتاد و تیغشان هرچه که می‌برید، بریدند و قیمت‌ها را دل خواهانه بالا بردند که تا اواسط اردیبشهت ماه هم این مسیر افزایشی ادامه داشت.

    اما پس از مصوبه شورای رقابت برای افزایش رسمی قیمت خودروها برای نیمه نخست سال، بازار اعتنایی به این افزایش قیمت نکرد و به سبب اینکه تعداد فروشندگان خودرو بیش از خریداران شد و نه‌تنها تقاضای کاذب ایجاد نشده، بلکه واکنشی معکوس از خود نشان داد و در خلاف جهت تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروها، کاهشی شد و تا اوایل خرداد ماه هم متعادل پیش رفت اما از اواسط خرداد ماه مجدد روند افزایشی را پیش گرفت و تا اوایل شهریورماه هم ادامه داد اما از اواسط شهریور ماه باز هم تغییر مسیر داد و کاهشی شد.

    در نهایت نیز کمتر از یکماه پیش برای مدتی افزایشی شد اما پس از تصوب طرح آزادسازی واردات خودرو توسط مجلس شورای اسلامی، ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو آغاز شد و علیرغم چند روز افزایشی شدن، روزهای پایانی شهریور ماه را کاهشی به پایان رساند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو