فونیکسریمکسبهتام

آخرین بنزین های سرب دار تولید شده هم به مصرف رسید

عصر خودرو- سرانجام دنیا به طور رسمی از شر بنزین های سرب دار رها شد که چند دهه طول کشید، حالا کمپین هایی برای حذف سوخت های بنزینی و گازوئیلی آغاز شده است.

آخرین بنزین های سرب دار تولید شده هم به مصرف رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، برنامه محیط زیست سازمان ملل اعلام کرد که از تاریخ 30 اوت، الجزایر به عنوان آخرین کشور روی کره زمین، مصرف بنزین سرب دار را متوقف کرد. این کشور از ابتدای سال میلادی جاری تولید آن را متوقف کرده بود و حالا تمام ذخیره بنزین های سرب دار به پایان رسیده است. در حقیقت، کمپینی که دو دهه پیش در سازمان ملل آغاز شده بود سرانجام به نتیجه نشست. پژوهش ها بین بیماری هایی نظیر سرطان، بیماری قلبی، سکته و بیماری های شناختی و سرب آلاینده هوا ارتباط پیدا کرده اند. بر اساس برآورد برنامه محیط زیست سازمان ملل حذف سرب از بنزین سالانه جلوی 1.2 میلیون مرگ زودهنگام را می گیرد.

    البته به طور دقیق تر می توان گفت که حذف سرب از بنزین نیم قرن طول کشیده است. تا دهه 1970 همه بنزین های دنیا حاوی سرب بود و بهانه افزودن این عنصر خطرناک بهینه سازی عملکرد موتور بوده است. اما به تدریج مطالعات و پژوهش ها نشان داد که تا چه حد سلامت انسان را به خطر می اندازد. ژاپن در سال 1980 مصرف سرب در بنزین را ممنوع کرد. اروپا و آمریکا در دهه 1990 همین کار را کردند و چین و هندوستان از سال 2000 به بعد سرب را از بنزین حذف کردند.

    با این حال در آفریقا وشرق آسیا مصرف سرب در بنزین همچنان ادامه پیدا کرد. در سال 2002 سازمان ملل ائتلافی از حکومت های آفریقایی به وجود آورد که با کمک کمپانی های نفتی حذف تدریجی سرب از بنزین را آغاز کردند. در کشورهای زیر صحرای آفریقا از سال 2006 به بعد سرب از بنزین حذف  شد اما تا سال 2014 همچنان در کشورهای الجزایر، عراق، یمن، میانمار، کره جنوبی و افغانستان بنزین سرب دار مصرف می شد.

    انجام کمپین هایی نظیر حذف سرب در بنزین در کشورهایی که با چالش های سیاسی رو به رو هستند، دشوارتر است اما سرانجام آنها هم به این برنامه ها می پیوندند.

    حالا شاید وقت گام بعدی رسیده است و باید تلاش ها روی حذف سوخت های فسیلی متمرکز شود. پیش از آن باید گوگرد از سوخت های دیزلی حذف شوند مخصوصاً در آفریقا که میزان آن بیشتر از آمریکا و اتحادیه اروپا است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو