فونیکسریمکسبهتام

تویوتا؛ آخرین قربانی کمبود تراشه

عصر خودرو- تویوتا هم سرانجام در برابر هیولای کمبود تراشه به زانو درآمد و خط تولید آن در آمریکای شمالی متوقف شد و قرار است ۴۰ درصد کمتر از برنامه تولید داشته باشد.

تویوتا؛ آخرین قربانی کمبود تراشه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، کمبود تراشه خودرو هر روز وخیم تر می شود و به نظر می رسد که هیچ کس توان آن را ندارد که از آسیب های آن جلوگیری کند.

    با این که تویوتا در سونامی آموخته بود چگونه وقفه های شدید در تأمین قطعات کلیدی را به سلامت پشت سر بگذارد،‌ اما گزارش ها از رسانه های مختلف به گوش می رسد که تویوتا هم در آمریکا از برنامه های تولید خود عقب مانده است. خیلی از تحلیل گران کمبود تراشه یا پردازشگرهای نیمه هادی را به گردن شیوع جهانی ویروس کرونا می اندازند که بیشترین تأثیر خود را روی سازندگان تراشه در آسیای جنوب غربی گذاشت. اما واقعیت این است که فقط کرونا باعث آن نبوده است.

    کاهش 40 درصدی تولید 14 کارخانه ی تویوتا در آمریکا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. فقط در همین ماه اوت،‌ تویوتا بین 60 تا 90 هزار دستگاه خودرو کمتر از حالت عادی تولید خواهد کرد. تأثیر این کاهش در تولید تأثیر عمیقی روی بازار خودرو باقی خواهد گذاشت که آثار آن دیرتر حس خواهد شد. این وضعیت خیلی پیش تر برای فورد و جنرال موتورز آغاز شد و هنوز آثار آن برجا است.

    بر اساس آماری که تویوتا در مورد فروش در فصل دوم سال میلادی [فصل بهار] در بازار آمریکای شمالی منتشر کرده، تعداد فروش حدود 661 هزار دستگاه بوده که 376 هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال 2020 بیشتر بوده اما بر اساس برنامه بین 10 تا 15 درصد از برنامه عقب مانده است با این حال هنوز مردم می توانند خودروی مورد نیاز خود را در یکی از نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش پیدا کنند. اما در ژاپن وضعیت تویوتا کمی  وخیم تر از آمریکای شمالی است چون از همین حالا معلوم است که خط تولید کل کارخانه های تویوتا در ماه سپتامبر [اواسط شهریور تا اواسط مهر] متوقف خواهند بود. سایر کارخانه های تویوتا در کشورهای دیگر هم با کاهش تولید رو به رو خواهند شد. همین حالا هم برخی از خطوط تولید تویوتا در تایلند متوقف هستند. تویوتا می گوید در ماه سپتامبر کل تولید این خودروساز 360 هزار دستگاه کمتر از برنامه خواهد بود. با این اوصاف، تویوتا می داند که تا پایان سال جاری میلادی [2021] رقم تولید به 9.3 میلیون دستگاه خواهد رسید چون در سال 2020 به خوبی پیش بینی کرده بود که ویروس کرونا روی تأمین قطعات مورد نیاز وقفه ی مهمی ایجاد خواهد کرد و از این رو با تأمین کنندگان خود هماهنگ کرده بود.

    خوشبختانه بر اساس گزارش PBS‌ توقف در خطوط تولید کارخانه های آمریکای شمالی با تعدیل نیرو همراه نخواهد بود و باید امیدوار بود که با ادامه این وضعیت، کار به تعدیل نیرو نکشد.

    در بازار،‌ هنگامی که عرضه با محدودیت یا مشکلات مواجه می شود، کاهش عرضه روی قیمت ها اثر مستقیم می گذارد. قیمت های مضحک و غیرقابل باور در بازار خودروی آمریکا هم انعکاس همین واقعیت است. با این که از سرعت نجومی افزایش قیمت خودروهای دست دوم کمی کاسته شده اما هنوز روند نزولی پیدا نکرده است. اخبار کاهش 40 درصدی در تولیدات تویوتا در آمریکا هم باعث می شود که روند بازگشت به حالت عادی کُندتر شود.

    کرونا تنها عامل کمبود تراشه نیست، برای مثال زمستان گذشته طوفان باعث توقف خط تولید کارخانه نیمه هادی ها در ایالت تگزاس شد. در همان زمستان سال 2020، خشکسالی تایوان هم باعث توقف خط تولید کارخانه های نیمه هادی در آن کشور شد. در ماه مارس امسال هم آتش سوزی در کارخانه تراشه سازی رنساس Renesas‌ ژاپن باعث توقف خط تولید شد که یکی از کلیدی ترین تأمین کنندگان تراشه در صنعت خودرو است. بنابراین می توان از عبارت «همزمانی چند رویداد ناگوار» استفاده کرد که مزید بر علت کرونا شده اند و نتیجه آن عدم توانایی خودرسازان در تأمین نیازها و تقاضای موجود بازار و افزایش قیمت های خودروهای نو و دست دوم شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو