فونیکسریمکسبهتام

سند خودرو محضری می‌شود یا نه؟

عصر خودرو- چندی پیش نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با وجود تاکید کانون سردفتران و دفتریاران بر ثبت اجباری سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی اعلام کرد که نمی‌توانیم برای ایجاد کاسبی یک عده مردم را مجبور کنیم حتما به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند بنابراین همان برگ سبز خودرو کافیست و نشان دهنده مالکیت صاحب خودروست.

سند خودرو محضری می‌شود یا نه؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، نظر شخصی نوروزی این بود که باید مردم را  آزاد گذاشت، یعنی اگر کسی می‌خواهد نقل و انتقالی انجام دهد، یا براساس برگ سبز صورت گیرد یا اینکه به دفترخانه برود و آن را ثبت کند در واقع اجباری نباید برای مردم ایجاد کرد.

    حسین نوروزی در پاسخ به این سوال که مجلس چه زمانی این دعوا را خاتمه خواهد داد؟ به صراحت اعلام کرده بود: در حال حاضر این موضوع وارد کمیسیون حقوقی و قضائی شده است و در نوبت رسیدگی قرار دارد. در صورت تصویب چنین طرحی در مجلس، به یکی از شرم آورترین قوانین کشور که طبق آن دو مراجعه برای انتقال سند انجام می شود پایان داده خواهد شد.

    در همین رابطه رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان مرکزی درباب اختلافات راهور با قوه قضائیه (سازمان ثبت اسناد و کانون سردفتران و دفتریاران) در خصوص مرجع رسمی ثبت سند خودرو اظهار کرد: اخیرا شاهد هستیم که متأسفانه قوانین حاکم که در خصوص صلاحیت ذاتی ثبت سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد رسمی صراحت دارند، رنگ و بوی سیاسی گرفته و دست مایه بی قانونی و تضییع حقوق دولتی و به نوعی حتی تضییع حقوق شهروندی می‌شود.

    مصطفی سرخیل افزود: امنیت و بهداشت قضایی مالکین خودرو و کلیه شهروندان به موجب قوانین مرتبط که در حال حاضر حاکمیت دارند معطوف و موکول به تنظیم و ثبت سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد رسمی است که مورد حمایت اکید محاکم دادگستری و قوه قضائیه است.

    وی افزود: ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و نیز قانون مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر اجرائی است و تبصره یک ماده 30 قانون مالیات ارزش افزوده که اخیرا تصویب شده و به زودی در کشور لازم الاجرا می‌شود، گویای آخرین اراده قانونگذار بوده و مؤید آن است.

    او بیان کرد: چگونه است که کلیت مجلس در تبصره یک ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده که اخیرا تصویب شده صلاحیت ثبت سند رسمی را با حق وصول هزینه‌های دولتی برای دفاتر اسناد رسمی به رسمیت می‌شناسد و بر آن تاکید مجدد می کند، از سوی دیگر نایب رییس کمیسیون قضائی و حقوقی  مجلس در مصاحبه‌ای مطرح می‌کند که اگر سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود، کاسبی برای عده‌ای است.

    رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان مرکزی در ادامه با اشاره به تذکر یکی از حقوقدانان برجسته کشور در حوزه سند رسمی گفت: نمایندگان مجلس  تصویب کردند که  سردفتران در زمان تنظیم سند خودرو باید یک درصد قیمت خودرو مالیات بگیرند و یک درصد قیمت خودرو حق‌الثبت بگیرند و فیش عوارض پرداختی شهرداری را از فروشنده دریافت کنند و در صورت فوت مالک خودرو گواهی واریز مالیات بر ارث را بگیرند، حالا اگر سردفتر حق‌الثبت و مالیات نگیرد رفتارش مجرمانه و مستوجب حداقل 6 ماه انفصال است، بعد یک نماینده مجلس می گوید اخذ این مبالغ اخاذی است و یک دادستان می‌گوید تضییع حقوق عامه است. اینها دیگر یک اتفاق گفتاری نیست، بلکه هنجارشکنی است.

    وی با تاکید بر اینکه قانونگذار و ناظر حسن اجرای قانون، نباید اجرای قانون را اخاذی بداند، اظهار کرد: این موضوع نقض غرض است. البته این موضع اعلام موضع رسمی و کلی کلیت قوه مقننه نیست و در حال حاضر قوانین موضوعه که به تصویب همین مجلس نیز رسیده است بر ثبت اجباری سند به عنوان صلاحیت ذاتی دفاتر اسناد رسمی تاکید جدی و الزام آور دارد.

    سرخیل بیان کرد: اینکه به دفاتر اسناد رسمی به عنوان کاسبانی نگاه کنیم که به فکر جیب خودشان هستند منافی با تکلیفی دارد که قانونگذار در خصوص وصول حقوق دولتی به عهده دفاتر اسناد رسمی گذاشته شده است.

    او افزود: اگر سردفتر به عنوان مامور صلاحیت‌دار حاکمیت که از قوه قضاییه اذن دارد برای ثبت سند رسمی و وصول حقوق دولتی کاسب تلقی شود این اوج غرض ورزی با این حرفه مقدس است که وظیفه حفظ امنیت اقتصادی و ثبت رسمی معاملات و عقود مردم را دارد و مقرر است گام های بلند و استواری جهت ارتقای اعتبار اسناد رسمی که خواسته به حق همین مجلس است، در بردارد.

    سرخیل گفت: از عضو و نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که هیچگاه جهت از بین رفتن شان و جایگاه  شخصیت نهادهای قضایی و ثبتی قدم برندارند و از آنان انتظار می رود که به عنوان نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شأن و جایگاه رفیع کاتبین عدل که در یکصد سال اخیر صلاحیت ثبت اسناد رسمی مردم جهت تحکیم و تثبیت مالکیت آنها  را داشته‌اند و مامور بی جیره و مواجب دولت در وصول حقوق دولتی هستند را محفوظ بدارد. در این صورت است که حقوق شهروندی نیز تضمین می‌شود.

    بر اساس این گزارش، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص برگ سبز گفته است: نمی‌دانم این موضوع چرا اینقدر مهم شده در کشور و نظر من نظر رئیس وقت قوه‌قضائیه است که طی بخشنامه‌ای در سال 95 ابلاغ کرد که برای ما لازم‌الاتباع است و اعلام شد برگ سبزی که نیروی انتظامی به عنوان سند مالکیت خودرو صادر کند، سند مالکیت رسمی محسوب نمی‌شود چون در قانون مشخص شده سند رسمی سندی است که در سازمان ثبت یا دفاتر اسناد رسمی به موجب قانون تنظیم می‌شود.

    ذبیح الله خدائیان در رابطه با برگ سبز ادامه داد: برگ سبز در حدود صلاحیت نیروی انتظامی سند رسمی است اما سند رسمی مالکیت محسوب نمی‌شود. کسانی که اقدام به نقل و انتقال زیاد ماهانه خودرو می‌کنند در بحث حقوق بیت‌المال، اگر این نقل و انتقالات در دفاتر اسناد رسمی انجام شود هم مالیات وصول می‌شود و هم حق ثبت پرداخت می‌شود که هردو به خزانه واریز می‌شود پس سوال این است اگر نقل و انتقالات در دفاتر اسناد رسمی انجام نشود آیا حق بیت‌المال تضییع نمی‌شود؟ دادستان می‌تواند حتی در این مورد نیز ورود کند.

    در حال حاضر باید منتظر ماند و دید که کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در این خصوص چه نظری خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو