فونیکسریمکسبهتام

وضعیت اتوبوسرانی در پیک ۵ کرونا

خرید ۲۲۰ اتوبوس نو برای تهران به سرانجام رسید

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران توضیحاتی درباره سرانجام خرید اتوبوس های نو برای پایتخت، روند واکسیناسیون رانندگان اتوبوس،قیمت تمام شده خرید اتوبوس ، اتوبوس های فعال در تهران و آمار مسافران همزمان با جولان سویه دلتای کرونا ارائه داد.

خرید ۲۲۰ اتوبوس نو برای تهران به سرانجام رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، پیک پنجم کرونا مدتی است که در تهران و بسیاری دیگر از شهرهای کشور آغاز شده، آمار مرگ و میر و مبتلایان به این بیماری افزایش یافته و بهشت زهرا (س) تهران نیز به دلیل افزایش آمار فوتی‌ها به حالت بحرانی درآمده است.

    مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده اند؛ کرونای دلتا در 29 استان کشور گسترش یافته و تخت های بیمارستانی کاملا پر است، این شرایط در حالی بوده که رعایت پروتکل ها در کشور به زیر 40 درصد سقوط کرده است و دلتا، ویروس می تواند با قدرت سرایت بالا همه را مبتلا کند. یکی از مکان هایی که احتمال انتقال کرونا در آن زیاد است اتوبوس و مترو اعلام شده و شهروندان در شهرهایی مانند تهران همواره نسبت به این موضوع نگرانی و دغدغه داشته اند.

    نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران  هم اعلام کرد: شدت ابتلا در تهران بسیار بالا است و در شانزده ماه گذشته چنین تجربه ای نداشته ایم. ادامه روند نگران کننده است چون ارزیابی دقیقی نداریم که این افزایش شیوع تا کجا ادامه خواهد داشت ولی آنچه مسلم است تعداد بی سابقه مراجعان و مبتلایان است به طوری که گرونای دلتا تهران را محاصره کرده است.

    وی با اشاره به اینکه وقتی بحران مزمن می شود میزان حساسیت ها کم شده و منجر به رفتارهای پرخطر و بی تفاوتی و ساده انگاری می شود گفت: ساده انگاری در کشور بزرگترین خسارت برای سیستم مدیریت کرونا است.

    حالا کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخته است. مدیران شهری می گویند وضعیت اتوبوسرانی نامساعد است، این بخش نیاز به احیا دارد و با اقدامات شهری به تنهایی نمی توان از پس حال زار اتوبوسرانی بر آمد و کمک های دولتی امری ضروری است.

    شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در 25 فروردین 1335 به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد.طی این 65 سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده و مدیران شهری معتقدند به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال ها برای اتوبوسرانی پایتخت رقم خورده است.

    پایتخت بیش از 5 هزار و 500 تا 6 هزار اتوبوس دارد که بخش زیادی از این اتوبوس‌ها فرسوده است و مدیران شهری جهت نوسازی این اتوبوس‌ها هر چند اقداماتی را انجام دادند ولی معتقدند که همکاری نکردند دولت سبب شده این موضوع به کندی پیش رود. چندی پیش مدیران شهرداری خبر از ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت دادند و اعلام کردند که قرار است امسال نسبت به سال گذشته اتوبوس‌های بیشتری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شود ولی خبری از این موضوع نشد.

    هرچند مسافران در استفاده از ماسک اهتمام دارند و تقریبا مسافر بدون ماسک نیست ولی نگرانی‌ها از ابتلا به کرونا در موج پنجم و سویه دلتای این بیماری افزایش یافته و به دغدغه مسافران و رانندگان اتوبوس‌ها افزوده است.

    کارشناسان شهری معتقدند امکان فاصله گذاری اجتماعی در زمان شلوغی و ازدحام جمعیت در اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو وجود ندارد و راهکار مقابله با این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و خرید اتوبوس ها و واگن های جدید برای مترو است.توسعه حمل و نقل عمومی همواره از مطالبات مهم و اولویت دار شهروندان از مدیران شهری بوده است و حالا شورای ششمی ها هم در این زمینه برنامه و قول هایی داده اند.

    درباره موضوعات مختلف در اتوبوسرانی پایتخت از جمله سرانجام خرید اتوبوس‌های جدید، قرارداد خرید 50 اتوبوس برقی، اوراق مشارکت اسلامی برای خرید اتوبوس، واکسیناسیون رانندگان اتوبوس و آمار ابتلا و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در اتوبوسرانی، آمار مسافران در پیک پنجم و نحوه ضدعفونی اتوبوس‌ها در پایتخت با محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

    مدتی پیش اعلام کردیم که مناقصه‌هایی برای خرید اتوبوس در حال برگزاری است نتیجه مناقصات به کجا رسید؟

    بله یک مناقصه اخیراً برای خرید 120 دستگاه اتوبوس برگزار کردیم که به نتیجه رسید و قرارداد 4 ماهه برای تحویل این اتوبوس‌ها منعقد شده است. مناقصه دیگری نیز سه مرتبه تجدید شد که آخرین مورد آن روز گذشته بود و بر اساس این مناقصه 100 دستگاه میدل‌باس برای تهران تهیه می‌شود. البته مناقصه دو مرحله ای بود و پاکت قیمت این مناقصه فردا باز خواهد شد. بنابراین موضوع خرید 120دستگاه اتوبوس و 100 دستگاه میدل‌باس تقریبا نهایی شده و مذاکرات دیگری با کارخانه‌های دیگر نیز آغاز شده که البته هنوز به سرانجام نرسیده است.

    شهرداری تهران وعده داد بود که به زودی تعداد زیادی اتوبوس برقی برای نقاط مرکزی شهر خریداری می‌کنند چرا این موضوع علیرغم وعده‌های داده شده هنوز محقق نشده است؟

    قرارداد 50 دستگاه اتوبوس برقی روز گذشته امضاء و آن را ابلاغ خواهیم کرد. البته قول داده بودیم تا پایان سال 1400 اتوبوس‌های برقی را به کشور وارد کنیم ولی از آنجایی که در حال حاضر دو کارخانه داخلی توانایی تولید اتوبوس‌های برقی را دارند دیگر واردات اتوبوس برقی منتفی  است زیرا هر کالایی که در داخل قابلیت تولید داشته باشد واردات آن از خارج ممنوع است. بر همین اساس از آنجایی که تولید اتوبوس برقی زمان خواهد برد احتمالا دریافت این اتوبوس‌ها به اوایل سال آینده موکول خواهد شد.

    در این دوره از مدیریت شهری چه تعداد اتوبوس برای تهران تهیه شده است؟

    به طور کلی حدود 400 دستگاه اتوبوس تا پایان سال 99 توسط این دوره به ناوگان اضافه شده و به غیر از 220 مورد خرید اتوبوس که اخیرا اقدام شده است مذاکرات دیگری را آغاز کرده‌ایم که 150 تا 200 دستگاه اتوبوس دیگر هم تا پایان سال تهیه کنیم که آمار دقیق بستگی به قیمت نهایی اتوبوس‌ها دارد و اگر بتوانیم با قیمت پایین‌تر خرید انجام دهیم اتوبوس بیشتری خریداری خواهد شد.

    نحوه همکاری دولت برای تامین اتوبوس چگونه بوده است؟

    کمک های دولت محدود به مشارکت در بازپرداخت اوراق مشارکت اسلامی بوده است که سال 98 حدود 500 میلیارد تومان محقق شد و اوراق سال 99 نیز 450 میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز شده که البته هنوز به اتوبوسرانی تحویل داده نشده است.50 درصد بازپرداخت اوراق توسط دولت تضمین شده و کمک ها فقط در همین میزان بوده است.

    قیمت تمام شده خرید اتوبوس برای شهرداری تهران چقدر است؟

    این مسأله بستگی به مشخصات اتوبوس‌ از جمله برند موتور،‌گیربکس، و مدت زمان تحویل اتوبوس‌ها و پرداخت نقد یا غیر نقد آن دارد ولی به طور کلی اتوبوس‌هایی که اخیرا از طریق مناقصه خرید آنها انجام شده هزینه‌ای بالغ بر 3 میلیارد و 800 میلیون تومان برای هر دستگاه به همراه داشته است.
    آمار اتوبوس های تهران طی 4 سال گذشته

    اخیرا ناصر امانی منتخب شورای ششم تهران اعلام کرده در سال 96 اتوبوس‌هایی که در تهران فعال بود 6 هزار مورد و الان به 2 هزار مورد رسیده است نظر شما در این مورد چیست؟

    در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های شهرداری در بخش خصوصی وعمومی 5300 دستگاه است که این اختلاف آمار تا 6100 دستگاه اتوبوس در پایان دوره ی چهارم به این قضیه برمی‌گردد که برخی از رانندگان و مالکان اتوبوس در بخش خصوصی تعهد 10 ساله آنها با اتوبوسرانی تمام شده و با توجه به شرایط اقتصادی، هزینه‌های بالای نگهداشت اتوبوس و کمبود مسافران در دوره ی اپیدمی کرونا برایشان مقرون به صرفه نیست که اتوبوس‌ها را فعال کنند.

    بنابراین تعداد اتوبوس‌ها در پایتخت به 2000 دستگاه نرسیده است. در مقایسه انجام شده توسط جناب آقای امانی به اشتباه تعداد کل اتوبوس ها در پایان دوره  قبل به جای مقایسه با تعداد کل اتوبوس های کنونی که 5300 دستگاه است با تعداد اتوبوس فعال در خط مقایسه شده است. لازم به ذکر است بر اساس اطلاعات موجود، در شهریور سال 96 از 6100 دستگاه اتوبوس مذکور، روزانه 3200 دستگاه در خط شاغل بوده و سایر اتوبوسها به سرویس دربستی اشتغال داشته اند یا به صورت دوره ای برای تعمیر و نگهداری متوقف بوده اند که اکنون هم وضعیت به همین منوال است.

    مناقصه ای که برای خرید مخازن گاز اتوبوس ها

    اختلاف 3200 دستگاه قبلی با 2000دستگاه فعلی مربوط به اتوبوس های گازسوزی است که به دلیل انقضای تاریخ اعتبار مخاز گاز متوقف شده اند و اتوبوس هایی که تعهد خدمت آنها تمام شده است. البته با ورود اتوبوس و مینی بوس های جدید و مناقصه ای که برای خرید مخازن گاز برگزار شده امیدواریم به زودی این اتوبوس ها به چرخه خدمت بازگردانده شوند.

    روند واکسیناسیون رانندگان اتوبوس به چه صورت انجام شده و تا کنون چه تعداد از رانندگان این بخش در مقابل ویروس منحوس کرونا واکسینه شده‌اند؟

    واکسیناسیون رانندگان اتوبوس بخش عمومی تقریبا امروز تمام می‌شود. حدود 1000 نفر از رانندگان بخش خصوصی هم تا دیروز واکسینه شده اند، تعدادی هم تمایل به واکسینه شدن نداشته اند و علی رغم فراخوان انجام شده مراجعه نکرده اند. به طور کلی آمار واکسیناسیون در مرکز  اتوبوسرانی از چهارشنبه 6 مرداد ساعت 10 تا روز گذشته 3228 مورد بوده که 1827 مورد مربوط به رانندگان اتوبوس و 1401 مربوط به رانندگان تاکسی بوده است. که البته تاکسیرانان به غیر از این مرکز در مراکز دیگر نیز که حدود 6 مرکز است واکسینه می‌شوند.

    از ابتدای شیوع کرونا تا کنون چند راننده اتوبوس مبتلا به کرونا و یا جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند؟

    16 نفر در اتوبوسرانی به دلیل کرونا متأسفانه جان خود را از دست دادند که 8 نفر راننده و بقیه مربوط به سایر مشاغل بوده‌اند در پیک پنجم کرونا هم وضعیت ابتلا افزایش یافته و روزانه متوسط 150 کرونا مثبت داریم.

    وضعیت ضدعفونی اتوبوس ها در پیک پنجم

    ویروس کووید ـ 19 سویه دلتای آن در حال جولان بوده با این وضعیت ضدعفونی اتوبوس‌ها چگونه انجام می‌گیرد؟

    ضدعفونی اتوبوس‌ها برای خطوط تندرو در ابتدا و انتهای خط از طریق فوگر انجام می‌شود برای بخش خصوصی هم ما به آنها تأکید داشته‌ایم که ضدعفونی را به صورت مداوم انجام دهند ولی حتی اگر حتی همه اتوبوس‌ها در ابتدای خط ضدعفونی شوند با توجه به اینکه همان ابتدای خط تعداد زیادی مسافر سوار شده و دستگیره و صندلی‌ها و سطوح داخلی اتوبوس را لمس میکنند احتمال آلودگی مجدد وجود دارد و به عبارتی همان لحظه می‌تواند اتوبوس از حالت ضدعفونی خارج شود همچنین در طی مسیر مسافران دیگری سوار میشوند و وضعیت اتوبوس قابل اطمینان نیست پس بهترین کار به نظر من این است که مسافران حتما هنگام استفاده از اتوبوس اسپری ضدعفونی‌کننده همراه داشته باشند و دستان خود را زمانیکه پیاده می شوند حتما ضدعفونی کنند.

    آمار مسافران اتوبوس در تهران در پیک پنجم کرونا و همزمان با شیوع سویه دلتای این ویروس چگونه است؟‌

    در حال حاضر حداکثر تعداد روزانه مسافرانی که با اتوبوس تردد می‌کنند 600 هزار نفر است که این میزان در روزهای مشابه قبل از کرونا یک میلیون و 800 نفردر روز بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو