فونیکسریمکسبهتام

طی ۳ ماهه نخست سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها

سواری‌ها تنها ۶.۵ درصد رشد تولید داشتند

تولید تراکتور و خودروهای مسافربری منفی شد

عصر خودرو- طبق گزارش عملکرد خودروسازان داخلی در سه ماهه نخست سال جاری که قرار بوده است موانع پیش پای تولید برداشته و تولید افزایشی باشد، خودروهای باری سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) بیشترین افزایش تولید و در مقابل خودروهای مسافربری (مینی‌بوس، اتوبوس و ون) و تراکتور افت تولید داشته‌اند. این در حالیست که خودروسازان داخلی در تولید انواع سواری تنها موفق به تولید ۱۳ هزار دستگاه بیشتر (۶.۵ درصد) شده‌اند.

سواری‌ها تنها ۶.۵ درصد رشد تولید داشتند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، گزارش عملکرد تولید انواع خودروها براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی سه  ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب کامیون‌ها (کامیون، کامیونت و کشنده)، کمباین (ماشین‌های برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی) و انواع سواری رشد 6.5 درصدی تا 71.2 درصد داشته‌ و تولید وانت‌ها یک دستگاه کمتر شده است. اتوبوس، مینی‌بوس و ون 1.1 درصد و تراکتور 11 درصد کاهش تولید را تجربه کرده‌اند.

    از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه امسال 213 هزار و 500 دستگاه از انواع خودرو سواری تولید شده که نسبت به تعداد دستگاه سواری تولید شده در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ( 200 هزار و 500دستگاه)، رشد 6.5 درصدی را نشان می دهد.

    میزان تولید وانت‌ نیز در مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به سبب اینکه تنها یک دستگاه کمتر بوده، درصد تغییری را ثبت نکرده است. در سه ماهه نخست سال گذشته 15 هزار 943 دستگاه وانت تولید شد که امسال هم 15 هزار و 942 دستگاه تولید شده است.

    طی سه ماه نخست سال 1400 بیشترین میزان افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مختص کامیون‌، کامیونت و کشنده است که از 1025 دستگاه با افزایش 71.2 درصدی به 1755 دستگاه رسیده است. پس از آن‌ها نیز کمباین‌ها بیشترین افزایش تولید را داشته‌اند که با 38.2 درصد افزایش تولید به 141 دستگاه رسیده است. در مجموع در سه ماهه ابتدایی سال 1399، حدود 102 دستگاه از این مدل خودروها تولید شده بود.

    در مقابل اما طبق آمار، میزان تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 1.1 درصدی را ثبت کرده است. در حالی در مجموع سه ماهه امسال 374 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون تولید شده که میزان تولید آن در سه ماه نخست سال گذشته 378 دستگاه بوده است.

    پس از آن بیشترین کاهش تولید را تراکتور ثبت کرده است. میزان تولید این نوع خودرو از 4350 دستگاه در سه ماهه ابتدایی سال 1399 به 3872 دستگاه در سه ماه نخست سال 1400 رسیده و کاهش 11 درصدی را تجربه کرده است.

    علاوه بر این‌ها، میزان تولید لاستیک خودرو نیز در سه ماهه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته که 62 هزار و 800 تن بوده است، به 63 هزار و 800 تن رسیده و رشد 1.6 درصدی را رقم زده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو