فونیکسریمکسبهتام

رشد ۸۶ درصدی زیان ایران‌خودرو

عصر خودرو- شرکت ایران خودرو در گزارش صورت‌های مالی تلفیقی ۱۲ ماهه منتهی به پایان اسفندماه ۱۳۹۹ (حسابرسی نشده) زیان ناخالص خود را بالغ بر ۹۶.۰۷۳.۰۰۱ میلیون ریال به ثبت رسانده است.

رشد ۸۶ درصدی زیان ایران‌خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از بورس نیوز، شرکت ایران خودرو در گزارش صورت‌های مالی تلفیقی 12 ماهه منتهی به پایان اسفندماه 1399 (حسابرسی نشده) زیان ناخالص خود را بالغ بر 96.073.001 میلیون ریال به ثبت رسانده، همچنین زیان عملیاتی این ماشین‌ساز جاده مخصوص در پایان سال مالی با افزایش 122درصدی به زیان 143.153.170 میلیون ریالی رسیده است.

    شرکت "خودرو" در پایان سال مالی زیان خالص 211.947.559 میلیون ریالی را با عملکردی درخشان برای سهامداران خود به ارمغان بیاورد و این مقدار زیان خالص در مقایسه با سال گذشته 86 درصد رشد را تجربه کرده، مقدار زیان خالص در ازای هر سهم نیز 703 ریال گزارش شده که 86 درصد افزایش پیدا کرده است.

    به راستی چرا خودروسازان با انبوهی از زیان انباشته درگیر هستند!
    به عقیده اغلب کارشناسان اقتصادی، مجموع اقدامات، مانع‌تراشی‌ها و بخشنامه‌هایی که از سوی شورای غیررقابتی به نام "شورای رقابت" تحمیل می‌شود؛ باعث شده که زیان‌های چندهزار میلیاردی بیخ گوش خودروسازان ماندگار شود و این فاکتور منفی اقتصادی همیشه مهمان سرخانه صورت‌های مالی خودروسازان باشد.

    به راستی که عملکرد این شورا ما را یاد مثالی از واژه "رقابت" و "قیمتگذاری دستوری" میاندازد؛ همان مثال «درخت نزدیک توالت عمومی» که نه از سایه آن میتوان بهرهمند شد و نه میوه آن!

    "شورای غیررقابت" با چنین عملکردی که همچون حرکت خودروسازان با ترمزدستی بالا است، تنها باعث شده که سالانه حدود 100 هزار میلیارد تومان رانت را در دهان گشاد دلالانی بریزد که این شورا از بی‌سوادی خود، بر گرده اقتصاد سوار شده است.

    سوالی مطرح می‌شود که آیا این شورا می‌داند که تفاوت نرخ بین کارخانه و بازار آزاد آنقدری هست که مافیای آن، بر سر همه مشتریان واقعی و حتی رفقای شورایی را شیره بمالد و از تفاوت و دونرخی بودن خودروها، شاه‌ماهی شکار کنند.

    البته باید به این موضوع اشاره داشت که شورای رقابت حتی اساسنامه خود را نخوانده‌اند وگرنه «قیمت‌گذاری دستوری» را هیچگاه مانند چوب خیس بر سر خودروسازان نمی‌زدند.

    اگر اعضای این شورا مایل بودند، لطفا اعلام کنند که چرا فقط دو خودروساز ملزم به رعایت قیمت‌گذاری دستوری هستند و مابقی معاف هستند؛ لطفا اهالی بالاده شورا، اسناد الزام سایر شرکت‌ها را هم منتشر کنید و البته فرمول تاریخ گذشته خود را هم شفاف کنید تا کارشناسان اقتصادی نسبت به جای‌گذاری‌های ایکس‌های این فرمول، نظر دهند.

    صورت‌وضعیت مالی شرکت ایران‌خودرو در 12 ماهه منتهی به اسفندماه 99
    شرکت ایران‌خودرو در صورت‌وضعیت مالی تلفیقی 12 ماهه منتهی به اسفندماه سال 99 مجموع دارایی‌های خود طی این دوره را بالغ‌بر 513 هزار و 869 میلیارد ریال گزارش کرده که نسبت به سال گذشته با 53 درصد رشد افزایش پیدا کرده، موجودی مواد و کالا "خودرو" بیشترین میزان دارایی را با 175 هزار و 657 میلیارد ریال در اختیار داشته که در مقایسه با سال گذشته با رشد 119 درصدی مواجه بوده است.

    میزان سرمایه این خودروساز آبی‌پوش در پایان دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه سال 1399، 301.656 میلیارد ریال به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقیمانده، میزان حقوق مالکانه این شرکت با زیان 472.141 میلیارد ریال مواجه بوده که نسبت به دوره مالی پیشین 69 درصد افزایش پیدا کرده، یکی دلایلی که میزان حقوق مالکانه این شرکت خودروساز به این‌گونه در زیان قرار دارد می‌توان به زیان انباشته 475.523 میلیارد ریالی این شرکت اشاره کرد.

    درآمد‌های عملیاتی و بهای تمام شده

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو