فونیکسریمکسبهتام

نحوه مدیریت، بیشترین آسیب را به شرکت‌های خودرویی وارد کرده است

عصر خودرو- کارشناس بازار سرمایه گفت: نحوه مدیریت، بیشترین آسیب را به شرکت‌های خودرویی وارد کرده است و افزایش و آزادسازی قیمت خودرو نمی‌تواند، راهکار خروج از زیان سازی باشد.

نحوه مدیریت، بیشترین آسیب را به شرکت‌های خودرویی وارد کرده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه  در رابطه با صورت مالی‌های منتشر شده از شرکت‌های خودرویی اظهار کرد: طبق آخرین صورت‌های مالی که شرکت‌های خودرویی از جمله نمادهای بورسی، خساپا و خودرو، خگستر، خبهمن که برای سال 1399 منتشر کرده‌اند، درآمد عملیاتی شرکت سایپا، طبق بررسی‌های انجام شده 18 درصد افزایش یافته، ولی بهای تمام شده و زیان خالص شرکت به ترتیب 36 و 132 درصد افزایش یافته است.

    کارشناس بازار سرمایه در رابطه با افزایش 132 درصدی زیان خالص شرکت سایپا بیان کرد: با توجه به میزان زیان خالص منتشره در صورت‌های مالی، این افزایش زیان خالص شرکت مربوط به شناسایی زیان ناشی از تسعیر دارایی ارزی عملیاتی شرکت به مبلغ 911 میلیون تومان است که فقط در سال 99 ثبت شده است و متاسفانه هیچ گونه توضیحی در خصوص ماهیت این زیان قابل توجه انتشار نیافته است و تاثیر مستقیم در زیان سازی شرکت داشته است و به طور مستقیم 28 درصد زیان خالص شرکت را افزایش داده است.

     

    او گفت: در گزارش صورت‌های مالی سالانه شرکت سایپا، افزایش 7 هزار و 263 میلیارد تومان، مربوط به افزایش بهای تمام شده مواد مستقیم مصرفی طبق یادداشت صورت‌های مالی 1-7 است که عمده افزایش آن مربوط به خرید قطعات مختلط پراید و تیبا، قوای محرکه خودرو، رنگ و مواد شیمیایی و ورق آهن است که طی امسال جمع کل خرید مبلغ 25 هزار و 789 میلیارد تومان و در سال گذشته مبلغ 14 هزار و 10 میلیارد تومان بوده که به مبلغ 11 هزار و 779 میلیارد تومان افزایش داشته است.

    ادهم در پاسخ به این پرسش که، چرا با وجود افزایش درآمد صنعت خودرو، مجددا زیان این صنعت در حال افزایش است؟، اظهار کرد: پرداخت‌های تبعیض‌آمیز به برخی قطعه‌سازان، استفاده از ماشین‌آلات قدیمی و غیراستاندارد در قطعه‌سازی و تولیدات قطعات بی‌کیفیت، عدم بومی سازی، سوءمدیریت و افزایش بهای تمام شده از جمله دلایل افزایش زیان گروه صنعت است.

    او بیان کرد: نحوه مدیریت، بیشترین آسیب را به شرکت‌های خودرویی وارد کرده است و افزایش قیمت خودرو و حتی آزادسازی قیمت خودرو نیز نمی‌تواند، راهکار اساسی برای خروج از زیان سازی باشد.

    کارشناس بازار سرمایه افزد: راهکار اساسی در جهت کاهش زیان انباشته شرکت‌های خودرویی، استفاده از مدیران مبتکر، نخبه و جوان، استفاده از تجهیزات، قطعه سازی امکانات بومی موجود و همین طور طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، تولید، پشتیبانی و مانع زدایی‌هاست که می‌تواند راهکار اساسی برای خروج از زیان انباشته شرکت‌های خودرویی باشد.

    ادهم در رابطه با صورت مالی شرکت ایران خودرو نیز گفت: طبق آخرین صورت‌های مالی منتشره منتهی به سال 1399، درآمد عملیاتی شرکت ایران خودرو 100 درصد افزایش داشته، اما بهای تمام شده و زیان خالص شرکت به ترتیب 104 و 196 درصد افزایش یافته است.

    افزایش 40 هزار میلیارد تومانی بهای تمام شده مواد مصرفی صنعت خودرو
    او بیان کرد: عمده دلیل افزایش بهای تمام شده به مبلغ 40 هزار و 98 میلیارد تومان مربوط به بهای مواد مستقیم مصرفی است که به مبلغ 32 هزار و 617 میلیارد تومان با 146 درصد افزایش یافته و همچنین خرید خودرو‌های ساخته شده از طریق سایت‌، از جمله سمند، پژوپارس، پژو 405، به مبلغ 8 هزار و 608 میلیارد تومان به میزان 63 درصد افزایش داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط