فونیکسریمکسبهتام

قولنامه ماشین و روند تنظیم آن

عصر خودرو- یکی از مراحل مهم خرید و فروش ماشین، نوشتن قولنامه است.

قولنامه ماشین و روند تنظیم آن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، قولنامه یا مبایعه نامه، یک برگه رسمی است که بعد از امضای طرفین معامله کاملا وجاهت قانونی دارد. به همین دلیل آگاهی از نوع نوشتن قولنامه و مفاد ذکر شده در آن اهمیت زیادی دارد. یعنی حتی اگر با نزدیکترین فرد خانواده و یا یکی از دوستان خود هم معامله می‌کنید، باید در نوشتن قولنامه نهایت دقت را داشته باشید تا بعد از پایان کار، هم کسی شکایتی نداشته باشد و هم روال کار قانونی و مشخص باشد. با گذاشتن بندهای مختلف در قولنامه و با امضای طرفین، می‌توان قرارداد را حتی یک طرفه هم کنسل کرد. پس این برگه قانونی به ظاهر ساده را جدی بگیرید. برای نوشتن قولنامه اصول و قوانینی وجود دارد که دانستن آن به کمک شما خواهد آمد.

    چه مواردی در قولنامه ذکر می‌شود؟

    قولنامه شامل چندین ماده و بند است که باید به دقت پر شود.

    ماده اول بند اول: مشخصات فروشنده یا فروشندگان ماشین که شامل نام، نام پدر، شماره شناسنامه، محل صدور، کد ملی، سال و محل تولد، شماره تلفن و آدرس محل سکونت است. اگر فردی به نمایندگی از یک شخص حقیقی با شما معامله می‌کند، باید مشخصات آن فرد در این قسمت قید شود.

    ماده اول بند دوم: مشخصات خریدار یا خریداران که شامل تمامی موارد شبیه به مشخصات فروشنده است، قید خواهد شد.

    ماده دوم: در این قسمت، مشخصات مورد معامله کاملا نوشته می‌شود. برای مثال در مورد ماشین، نام، مدل، سیستم، رنگ، تعداد سیلندرها، شماره ماشین، شماره شاسی و شماره موتور نوشته می‌شود.

    ماده سوم بند اول: در این قسمت ثمن معامله نوشته خواهد شد. منظور از ثمن، قیمت توافق شده مقطوع میان خریدار و فروشنده است که با عدد و حروف نوشته خواهد شد.

    ماده سوم بند دوم: اگر طرف معامله نخواهد تمامی مبلغ را یک جا پرداخت کند، باید در این قسمت توضیح دهد که چه مقداری به صورت نقد و چه مقدار به صورت چک و در چه بانک و شعبه‌ای و در چه زمانی به طرف دیگر پرداخت خواهد شد.

    ماده چهارم : در این قسمت شرایط معامله به صورت کامل ذکر خواهد شد. یعنی تاریخ حضور طرفین معامله برای تعویض پلاک، سند زدن در دفتر اسناد و زمان پرداخت وجوه معامله ذکر خواهد شد. در صورتی که موردی اضافه بر این موارد ذکر شده وجود داشته باشد، طرفین آن را در این قسمت قید خواهند کرد. این شرایط یکی از مهمترین بخش‌های قولنامه است که بهتر است در موردش خوب مطالعه کنید. در این جا بعضی شرایط مهم در هنگام عقد قرارداد را ذکر خواهیم کرد.

    به هنگام نوشتن قولنامه به چه مواردی توجه کنیم

    دانستن نکات طلایی برای نوشتن معامله، حتما در روند کار به شما کمک خواهد کرد. در اینجا مهمترین آن‌ها را برایتان خواهیم گفت:

    ـ نکته مهم نوشتن قولنامه در یک دفتر یا بنگاه رسمی است که جواز کسب داشته باشد. حضور یک شاهد برای هر کدام از طرفین، صورت رسمی‌تری به معامله خواهد داد.

    ـ مبایعه نامه یا قولنامه نباید خط خوردگی داشته باشد. در صورت بروز این اتفاق باید دلیل این خط خوردگی در قیمت توضیحات ذکر شود و طرفین هم آن را امضا کنند.

    ـ در هنگام تعویض پلاک، خریدار و فروشنده باید با هم حضور داشته باشند و در این مورد نباید از کسی به عنوان وکیل استفاده کرد. موارد بسیاری از کلاهبرداری در این مورد وجود داشته که فرد بدون داشتن حق معامله، با کمک یک نماینده یا وکیل، معامله را پیش برده که نتیجه‌ای جز ضرر برای طرف دیگر نداشته است.

    ـ در یک معامله باید حق فسخ یا عدم آن، به توافق طرفین باشد. یعنی چه هر دو طرف حق فسخ داشته باشند چه یکی از طرفین، باید در این مورد توافق کرده و آن را در قسمت شروط معامله نوشته و امضا کنند.

    ـ قولنامه معمولا در دو برگ نوشته می‌شود و هنگام نوشتن شرایط، با گذاشتن کاربن، عین شرایط در برگه دوم هم کپی خواهد شد. امضای طرفین نباید از روی کاربن باشد و هنگام امضا باید کاربن را برداشت. در این صورت هیچ جای شکایتی وجود ندارد. در عین حال اگر قولنامه به صورت دستی نوشته می‌شود باید با خطی خوانا و واضح باشد.

    سخن آخر

    با اینکه نوشتن قولنامه کاری به نظر راحت است، اما توجه یا عدم توجه به همین موارد کوچک، می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلف و یا جلوگیری از مشکلات و کلاهبردای‌های احتمالی شود. پس با اطلاعات کامل و دانستن تمامی شرایط وارد معامله شوید. در بسیاری از سایت‌های خرید و فروش ماشین، کارشناسان خرید و فروش، مانند بخش قولنامه ماشین کارنامه، در طول انجام معامله و نوشتن قولنامه همراه شما خواهند بود و شما را از نظر حقوقی راهنمایی خواهند کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو