فونیکسریمکسبهتام

هشدار پلیس درباره خرید خودروهای گذر موقت

عصر خودرو- جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در مورد خرید خودروهای دارای پلاک گذر موقت هشدار داد و گفت: با وجود اینکه معامله تمامی خودروهای گذر موقت در کشور ممنوع است و وجاهت قانونی ندارد، تبلیغات نسبتاً گسترده‌ای از خرید و فروش این خودروها به خصوص در پایتخت دیده می‌شود.

هشدار پلیس درباره خرید خودروهای گذر موقت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، سردار سیدتیمور حسینی درباره داغ شدن بازار معاملات خودروهای گذرموقت به خصوص در تهران تاکیدکرد: معاملات خودروهای گذر موقت فقط در مناطق آزاد باید صورت گیرد و در غیر اینصورت غیرقانونی است.

    وی خرید و فروش گذر موقت را اکیداً ممنوع دانست و افزود: فردی که خودرویی را به صورت گذر موقت وارد کشور می کند، تنها کسی است که مجاز به استفاده از این خودرو است.

    جانشین رئیس پلیس راهور اظهارداشت: تمامی تبلیغات درباره خرید و فروش خودروهای گذر موقت به غیر از مناطق آزاد نیز غیرقانونی است و خریداران نمی توانند مالک خودرو شوند.

    سردار حسینی قیمت پایین و لوکس بودن خودروهای گذر موقت را یکی از عوامل وسوسه خرید این خودروها دانست و گفت: هیچ گونه خدماتی از جمله کارت سوخت، کارت خودرو و دیگر موارد به این خودروها تعلق نخواهد گرفت و برگ سند آن نیز در معاملات منتقل نمی شود.

    البته سخنان صریح جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در حالی است که در سامانه های رسمی خرید و فروش خودرو، شاهد تبلیغات فروش خودروهای لوکس گذرموقت هستیم که طبعاً خریدار هم دارند.

    حتی در برخی از این تبلیغات ادعا می شود که این خودروها قابل تمدید هستند که در تعارض کامل با قوانین و مقررات و همچنین تاکید فرماندهی راهور فراجا قرار دارد.

     

    براساس قوانین کشور اجاره و فروش اتومبیل با پلاک گذر موقت ممنوع است و به‌عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شود. در واقع به دلیل اینکه این پلاک‌ها به‌صورت دائمی شماره‌گذاری نمی‌شوند، خریدوفروش آن‌ها غیرقانونی شمرده می‌شود.

    طبق ماده 50 و 78 قانون گمرکات کشور، اجاره و نقل‌وانتقال خودروهای با پلاک گذرموقت حتی برای زمان کوتاه هم امکان پذیر نیست. علاوه بر این خودروی گذرموقت با وجود اینکه می توانند در تمام جاده های ایران تردد کند، اما حداکثر مدت زمان قانونی تردد آنها 6 ماه است که البته بسته به نوع خودرو و مبدا خودرو این زمان متغییر است. اما در حال حاضر این مدت زمان سه ماهه است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط