فونیکسریمکسبهتام

یک گام تا تعادل بازار و حذف واسطه ها؛

یک میلیون و ۳۶۰ هزار حلقه تایر آماده عرضه در بورس کالا می شود

عصر خودرو- بورس کالای ایران چهارشنبه گذشته برای نخستین بار پذیرش ۱۰ هزار و ۱۷۰ تن تایر معادل «یک میلیون و ۳۶۰ هزار حلقه تایر» از سوی دو شرکت تولیدکننده تابعه شستا را تجربه کرد که محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شستا این اقدام را در راستای تعهد شستا در مسیر شفافیت اعلام کرده است. همچنین مدیرعامل گروه صنعتی بارز و سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران هر کدام این رویداد را در جهت شفافیت و سهولت روند معاملات تایر در کشور عنوان کرده اند.

یک میلیون و ۳۶۰ هزار حلقه تایر آماده عرضه در بورس کالا می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از کالاخبر، براساس امیدنامه پذیرش این دو محصول، 5877 تن تایر شرکت لاستیک بارز کردستان معادل 810 هزار حلقه لاستیک و 4293 تن تایر خودرو شرکت گروه صنعتی بارز معادل 550 هزار حلقه لاستیک می شود که به این ترتیب در مجموع 10 هزار و 170 تن تایر معادل «یک میلیون و 360 هزار حلقه تایر» در بازار فرعی پذیرش و آماده عرضه شده است.

    تعهد شستا در مسیر شفافیت

    محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شستا نیز در خصوص پذیرش تایر در بورس کالا گفت: با پذیرش و عرضه تایر خودرو بارز کرمان و تایر بارز کردستان به عنوان زیر مجموعه های شستا در بورس کالای ایران، تعهد شستا به ذی‌نفعان و سهام‌داران در مسیر شفافیت و سودآوری ادامه پیدا می کند.

    مهدی فکری، مدیرعامل گروه صنعتی بارز (سهامی عام) نیز بیان داشت که با عنایت به اینکه گروه صنعتی بارز به عنوان بزرگترین تولید کننده تایر در کشور، موفق به اخذ مجوز عرضه تایر در شرکت بورس کالای ایران شده است، لذا در راستای شفافیت هرچه بیشتر و سهولت امر، فعالان محترم و متقاضیان گرامی می‌توانند از این به بعد، جهت خرید تایر به صورت مستقیم به بورس کالای ایران مراجعه نمایند.

    بازار تایر یک گام دیگر به تعادل نزدیک شد

    کمتر از یک سال از حذف ارز دولتی صنعت تایر و واردات آن می‌گذرد اقدامی که باعث شد تا این بازار با صف‌های طولانی برای خرید تایر با قیمت دولتی مواجه شود و فاصله قیمت کارخانه و بازار چندین برابر شود. نمایندگی‌ها کمبود لاستیک به دلیل توزیع نشدن لاستیک از طرف کارخانه‌های تولیدکننده را دلیل این روند اعلام می‌کردند و به اعتقاد تولیدکنندگان، روند معمولی تولید ادامه داشته و واسطه‌ها منجر به بهم ریختن آرامش بازار شده‌اند.

    به هر ترتیب این روند تا مدت‌ها ادامه داشت تا این‌که با آزادسازی قیمت تایر و کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار، وضعیت تا اندازه‌ای بهبود یافت و حال در تازه‌ترین اقدام مقررشده تا تولیدات دو شرکت در بورس کالا عرضه شود تا در صورت به بار نشستن این تصمیم، سایر تولیدکنندگان نیز به عرضه محصولات خود در بورس کالا تشویق شده و گامی در جهت حذف دلالان برداشته شود.

    مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به نخستین تجربه تایرسازان برای ورود به بورس کالا می‌گوید: به‌طور قطع این تجربه نخست برای فعالان این حوزه بوده و در صورت موفقیت و کسب دستاوردهایی همچون حذف دلالان و واسطه گران از بازار می‌تواند سایر شرکت‌ها را برای حضور در بورس کالا تشویق کند.

    وی با اشاره به گروه صنعتی بارز به شستا می‌افزاید: فعالان صنعت تایر با توجه به شرایط فعلی بازار پیش ‌از این تنها نسبت به تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از بورس کالا اقدام کرده و محصول نهایی خود را در بورس عرضه نکرده بودند و ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که با این اقدام امکان دور زدن واسطه‌ها و کاهش فاصله تولیدکننده و مصرف‌کننده وجود دارد.

    تنها در خصوص وضعیت کشف قیمت تایرها در بورس نیز اظهار می‌کند: به‌طور قطع قیمت پایه‌ای برای محصولات تعیین و بر اساس آن قیمت وارد بورس و معاملات خواهند شد و این قیمت با نوسانات بورس متغیر خواهد بود.

    سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصریح می‌کند: قیمت پایه اعلامی به بورس از سوی تولیدکنندگان و با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده محصولات خواهد بود و این قیمت مبنای معاملات قرار می‌گیرد و با تغییر قیمت‌ها در بورس نیز این قیمت متغیر خواهد بود.

     

    خرید آنلاین انواع لاستیک   با نرخ  شرکتی و دولتی  به همراه بالانس  و نصب در محل - هایپرتایر

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو