فونیکسریمکسبهتام

افزایش قیمت خودرو، سوءاستفاده از فضای ملتهب اقتصادی یا اقدامی کارشناسانه؟

عصر خودرو : یک عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، افزایش قیمت محصولات برخی شرکت‌های خودرو ساز داخلی را سوء استفاده از فضای ملتهب اقتصادی دانست و گفت که این قیمت‌ها غیر کارشناسی و کاذب است.

افزایش قیمت خودرو، سوءاستفاده از فضای ملتهب اقتصادی یا اقدامی کارشناسانه؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۹:۲۲
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از ایسنا سید محمد بیاتیان اظهار کرد:‌ من فکر می‌کنم برخی تولید کنندگان داخلی در یک فضای ملتهب اقتصادی از فضا سوء استفاده کردند؛ در واقع نابسامانی بازار ارز ، وضعیت اقتصادی و نبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز که باعث و بانی آن سوء مدیریت داخلی آنهاست این قیمت‌های کاذب را ایجاد کرد در حالی که به نظر من در شرایط فعلی افزایش قیمت خودرو به نفع خودروساز و جامعه نیست.

وی افزود: خودروهایی مثل پراید که پیش از این زیر 10 میلیون تومان بود و در سبد مصرف کنندگان متوسط به پایان قرار داشت امروز با داشتن فرمان هیدرولیک و کیسه هوا قیمتی بیش از 13 میلیون تومان پیدا کردند و این یعنی ما این نوع خودرو را از سبد کالاهای اقشار متوسط به پایین جامعه حذف کرده‌ایم و آنها عملا نمی‌توانند در آینده این خودرو را بخرند.

نماینده‌ مردم بیجار در مجلس، قیمت فعلی خودروهای دخلی را غیر کارشناسی دانست و اضافه کرد: کسانی که اقدام به این افزایش قیمت کردند تنها یک بعد قضیه را دیدند، ضمن این که این وضع به ضرر تولید کننده خودرو و مصرف کننده است و هر دو ضرر می‌کنند چرا که کمبود تقاضا پیش خواهد آمد.

بیاتیان گفت: تا زمانی که فضای رقابتی برای فروش خودرو در کشور ایجاد نشود این بازار و قیمتهای کاذب وجود خواهد داشت، اگر ما خودروهایی در کلاس پراید، پژو 405 و پرشیا را با همان قیمتهای قبلی ارائه نکنیم شرکتهای خودروساز چه ایران خودرو و چه سایپا و چه سایر شرکتهای کوچک و بزرگ نمی‌توانند بگویند که خودروی با کیفیت تولید می‌کنند چرا که کیفیت در فضای رقابتی به وجود می‌آید.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با بیان این که شرکت‌های خودروساز تنها با به دست آوردن استاندارد جهانی می‌توانند قیمتهای خود را افزایش دهند گفت: در این صورت این شرکت‌ها باید دلایل جهانی برای افزایش قیمت خود ارائه کنند اما در فضای فعلی این قیمت کاذب است.

وی ادامه داد: اگر استدلال شرکتهای خودروساز برای افزایش قیمت این است که هزینه‌هایشان بالا رفته باید مشخص کنند که کدام یکخ از خودروها در چه قسمت و چه قطعاتی وابسته به ارز است.اکثر قطعاتی که ما می‌سازیم تولید داخل است و اگر جایی قطعه‌ای تولید خارج است قطعه‌ی بی‌کیفیت چینی است که فقط برای پایین آوردن قیمت تمام شده به سراغ آنها رفته‌ایم.

بیاتیان اضافه کرد: اگر افزایش قیمت منطقی و مستدل باشد خودروساز باید بگوید که مثلا در خودروی 206 یا 207 فلان قطعات وارداتی است و بنابراین چون قیمت آن بر اساس افزایش قیمت ارز بالا رفته باید قیمت تمام شده را بالا ببریم.

وی گفت:‌در این صورت فضا منطقی خواهد بود اما پرایدی که صد در صد تولید داخل است یا پژو 405 که تقریبا قطعاتش در داخل تولید می‌شود نباید افزایش قیمت داشته باشد و افزایش قیمت آنها سوء استفاده از وضع فعلی است.
کرمان موتوراکستریم