فونیکسریمکسبهتام

سایپا چگونه با خروج پراید از چرخه تولید و خروج شرکای خارجی پوست انداخت؟

آینده صنعت خودرو ایران به سبک سایپای نوین

عصر خودرو- سایپا دو نقطه عطف تاریخی را طی حدود ۳ سال گذشته پشت سر گذاشت اما این رویدادها نه تنها تاثیری روی روند تولید این خودروساز نداشت بلکه به گفته مدیرعامل این گروه خودروسازی موجب تلاش مضاعف برای ساخت آینده ای با خودروهای اختصاصی سایپا شد.

آینده صنعت خودرو ایران به سبک سایپای نوین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در گذشته نه‌چندان دور، بیش از 65 درصد تولیدات سایپا در اختیار پراید بود و از هر 3 خودرو دیگری که به تولید می رسید، دو خودرو به شرکای خارجی نظیر رنو، برلیانس و چانگان اختصاص داشت. با خروج پراید از چرخه تولید و خروج شرکای خارجی، سایپا با مدیریت سید جواد سلیمانی به سرعت نقشه راه جدیدش را وارد مدار کرد و سیل گسترده ای از محصولات جدید آماده ورود به بازار و پر کردن ظرفیت های تولید با تفکری آینده نگر شد.

    پلتفرم X200 سایپا با سه مدل تیبا، ساینا و کوییک در ابتدای راه بخش عمده تیراژ را در اختیار گرفتند و به مرور با معرفی فیس لیفت های جدید روی کوییک و ساینا، سبدی گسترده از محصولات کلاس B ، چرخه تولید سایپا را در اختیار گرفت. این جایگزینی با تنوع بالا آنقدر سریع و با دقت صورت گرفت که مشتریان نه تنها جای خالی پراید را حس نمی کنند بلکه امروز محصولات با توان فنی به مراتب بالاتر و سطح گسترده تری از امکانات با نشان اختصاصی سایپا، چهره جدیدی از این خودروساز را در بازار به نمایش گذاشته است. مشتریان بازار خودرو ایران هم اکنون می توانند از ارزان ترین خودرو بازار تا بازه های قیمتی میانه بازار را از بین گستره متنوع خانواده X200 انتخاب کنند. سایپا در توسعه خانواده X200 علی رغم محدودیت های اقتصادی و تحریم ها در همین نقطه توقف نکرد و با استمرار نقشه راه نوینش، تیپ های فول و فیس لیفت های جدیدی را آماده عرضه به بازار کرده و مینی کراس جدید اطلس نیز قرار است در آینده نزدیک کاپیتانی خودروهای کلاس B سایپا را بر عهده بگیرد.

    سایپای نوین در گام بعدی، با تمرکز روی مگاپلتفرم جدید SP100 سبکی نوین از خودروسازی را آغاز کرد. نوع نگرش سایپا در طراحی محصولات جدید بر پایه این پلتفرم به گونه ای بود که تمرکز صددرصدی روی طراحی یک محصول اختصاصی با نگاه به آینده را نشان می داد؛ تفکری که رنگ و بویی از تمایل سایپا برای بازگشت شرکای خارجی نداشت. شاهین نخستین محصول تمام اختصاصی سایپای نوین بر پایه این پلتفرم بود که در روز های پایانی سال 1399 قدم به خیابان ها گذاشت. طراحی شاهین از ابتدا با تغییر در نگرش کیفی و ایمنی آغاز شد. سایپا، فراتر از نیاز های بازار ایران، شاهین را به مراکز آزمایش ایمنی اروپایی برد تا استاندارد های ECE که گام نخست برای ورود به بازارهای اروپایی است را اخذ کند و در این راستای استانداردهای ایمنی لازم اخذ شد اما از آنجایی که تا کنون هیچ خودروسازی گزارش ایمنی مستندی به مردم ارائه نکرده بود، سایپا برای شفافیت هر چه تمام‌تر، ویدیو های تست کیسه هوا و تصادف جانبی شاهین را به صورت عمومی منتشر کرد تا در این زمینه نیز متفاوت از گذشته عمل کرده باشد. شاهین در مراحل آماده سازی کیفی برای ورود به خط تولید مانند گذشته منتظر تولید نهایی نماند و سایپا، شاهین را پیش از ورود به خط تولید، برای بررسی استاندارد های مختلف و سطح کیفیت مورد آزمایش قرار داد  تا در نهایت شاهین نخستین محصل صنعت خودروسازی ایران باشد که با نظام کیفی جدید سایپا پیش از تولید استاندارد های لازم را اخذ کرده و دیگر نگرانی از سطح کیفی مرحله نخست تولید آن و بررسی نمونه های اولیه وجود ندارد. سایپای نوین در گام بعد نشان داد که شاهین صرفا یک پوشش ظاهری نوین روی داشته های قدیمی صنعت خودرو ایران نیست بلکه در تمامی ابعاد حرفی تازه برای گفتن دارد. سایپا همچنین با استفاده از آلیاژ جدید بدنه و سیستم متفاوت جوشکاری، شاهین را از دیگر تولیداتش متمایز کرد و استانداری جدید را وارد صنعت بومی خودروسازی ایران کرد. در نهایت بدون توقع مشتریان و هیچ الزام قانونی، ارائه گارانتی 3 سال یا 60 هزار کیلومتر مهر تایید دیگری بر اطمینان سایپا از جدیدترین محصولش بود. شاهین پایه گذار نظام کیفی، ایمنی و تفکری جدید سایپای نوین بود که در ادامه این تفکر به نخستین کراس اوور ایرانی یعنی آریا خواهد رسید. سایپا باسرعتی مشابه پروژه های دیگرش در دوران بحران اقتصاد و صنعت خودرو، آریا را نیز با سخت گیری های بیشتر از شاهین آماده ورود به خط تولید کرده و به گفته مدیرعامل این گروه خودروسازی در سال 1400 ، بیست هزار دستگاه آریا در کنار 60 هزار دستگاه شاهین به تولید خواهد رسید و همچنین نسخه اتوماتیک شاهین از نیمه دوم سال وارد خیابان خواهد شد.

    ترس خروج شرکای خارجی از صنعت خودرو زمانی بزرگترین دغدغه صنعت خودرو کشور بود. در آن زمان مهره ای برای جایگزینی خارجی ها وجود نداشت و در بحرانی ترین شرایط تنها عقبگرد به خودروهای قدیمی راه حل خودروسازان بود. امروز نه تنها سایپای نوین به عقبگرد فکر نکرده بلکه به سرعت جای خالی شرکای خارجی و خودرو پرتیراژی مانند پراید را پر کرده و آینده را با لشکر خودروهای با نشان اختصاصی سایپا می سازد. مسیر سایپای نوین، مسیر جدید صنعت خودرو ایران است که تحریم ها نمی توانند روی آن اثر بگذارند و شرکای خارجی نمی توانند در آن برای خودروسازان ایرانی تعیین تکلیف کنند. امروز شاهد سبدی گسترده از محصولات سایپا هستیم که نقطه توقفی در آن وجود ندارد و تنوع بخشی به محصولات در کلاس های مختلف، نگاه مشتریان به بازار و صنعت خودرو را تغییر داده و شرکای خارجی به جای بازی دادن خودروسازان، باید بازیگر مسیر جدیدشان باشند.

    بدون شک جایگاه فعلی سایپا، سبد محصولات این خودروساز و محصولات آینده آن، حدود 4 سال قبل به هیچ وجه قابل پیشبینی و تصور نبود؛ مسیر جدید خودروسازی در ایران با سبد محصولات کاملا اختصاصی تعریفی نوین و آینده نگر است که از سوی سایپا با جدیت طی می شود و بدون شک با سختی های فراوانی همراه است.

    خبرنگار: هیوا صیاد

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو