فونیکسریمکسبهتام

نقشه راه آینده به سبک سایپای نوین

عصر خودرو- صنعت و بازار خودرو پویا با خودروهایی در کلاس های مختلف شکل می‌گیرد و سایپا بدون شک یکی از مهمترین بازیگران بازار خودروایران برای ایجاد این تنوع طی حدود ۳ سال اخیر است.

نقشه راه آینده به سبک سایپای نوین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بازار سنتی خودرو ایران طی 50 سال گذشته در تیراژ انبوه وابسته به گاوهای شیردهی مانند پیکان و پراید بوده اما هیچگاه تنوع در کلاس خودروها جهت دسترسی عموم دغدغه این صنعت نبود.تمامی توصیفات صنعت خودرو به دورانی مربوط می شود که تحریم ها به شدت وضعیت کنونی نبود و دوران شکوفایی اقتصادی نیز در این بازه زمانی وجود داشت. شرکای خارجی خودروسازان جسته و گریخته در بازار حضور داشتند و صحبت از خودرو بومی با توجه به شرایط آزاد اقتصادی و ارتباط با دنیا چندان منطقی به نظر نمی رسید. از حدود 3 سال قبل و با تشدید تحریم ها و مشکلات اقتصادی در کنار بحران کرونا، بازار و صنعت خودرو ایران دریافت که برای حرکت در مسیری بدون تنش و استمرار تولید باید روی خودروهای بومی تمرکز شود.

    سایپا در این شرایط همزمان با آغاز بحران ها به سرعت نقشه راه جدیدش را عملی کرد و سه گام اساسی در راستای تدوین هویت سایپای نوین برداشت. این خودروساز در قدم اول تفکر تیراژگیری از محصولی مانند پراید را تغییر داد و به سرعت با ایجاد تنوع در سبد محصولات با پلتفرم X200 و محصولاتی مانند تیبا، ساینا و کوییک، جایگزینی ظرفیت تولید پراید با این محصولات را آغاز کرد، سپس سید جواد سلیمانی؛ مدیرعامل این مجموعه پس از دو دهه وعده مسئولان مبنی بر خروج پراید از خط تولید، این خودرو که در برهه ای از زمان بیش از 70 درصد ظرفیت تولید سایپا را در اختیار داشت را از چرخه تولید خارج کرد و در گام سوم، مگاپلتفرم SP100 با شاهین در پایان سال 99 قدم به میدان گذاشت تا سایپا در حوزه خودروهای سواری و در اوج بحران نه تنها پا پس نکشد، بلکه راهی را آغاز کند که تا یک دهه قبل کسی تصورش را هم نمی کرد. امروز سایپا ضمن عرضه ارزان ترین خودرو بازار ایران، در کلاس های بالاتر، شاهین را در نسخه دستی روانه بازار کرده و از نیمه دوم امسال، نسخه اتوماتیک این سدان و نخستین کراس اوور ایرانی یعنی آریا را نیز روانه بازار خواهد شد. در کنار این محصولات پروژه P90 بر پایه پلتفرم تندر90 در جریان است و احتمالا فیس لیفت ها و نسخه های جدید محصولات کنونی و مینی کراس اطلس نیز در دستور کار نارنجی پوشان قرار خواهد داشت. سایپا تنها خودروسازی است که سبد محصولاتش را به صورت کامل متحول کرده و هیچ وابستگی به نام و نشان شرکای خارجی ندارد و نقشه تسریم شده برای آینده نیز اثری از اثری از این نشان ندارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط