فونیکسریمکسبهتام

تولید خودرو ۳۶ درصد کاهش یافت

عصر خودرو : معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان جزئیات مبادلات ارزی در مرکز مبادلات ارزی گفت: نباید انتظار داشت که این مرکز در مدت یک هفته پاسخگویی گسترده‌ای به متقاضیان داشته باشد.

تولید خودرو ۳۶ درصد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۳:۲۷
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از مهر، رضا فاطمی امین در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به راه اندازی اتاق مبادلات ارزی گفت: یک هفته از راه اندازی این مرکز می گذارد و قرار است که این اتاق، بازاری را که تحت عنوان کنار خیابانی مشغول به کار است، ساماندهی کند، این در شرایطی است که حجم مالی بازار غیررسمی در مقابل تقاضاها اندک است، اما قانون اقتصاد این را می گوید که وقتی کالایی دو نرخی شد، معمولا نرخی که بیشتر است در بازار قالب می شود.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر معطلی و عدم دسترسی واردکنندگان به منابع ارزی اتاق مبادلات ارزی افزود: هم اکنون تقاضای موجود در بازار ارز کاذب است و قیمت بالا رفته است، ضمن اینکه سایر بخش های اقتصادی جامعه نیز از این قیمت علامت می گیرد.

    وی تصریح کرد: در مدت یک هفته از راه اندازی اتاق مبادلات ارزی، 175 فقره ثبت سفارش ارزی صورت گرفته که منجر به مبادله 181 میلیون دلار تا پایان روز یکشنبه شده است.

    به گفته فاطمی امین، در روز اول میزان مبادلات 10.3 میلیون دلار، روز دوم 4.1 میلیون دلار، روز سوم 9.6 میلیون دلار و شنبه گذشته 36.6 میلیون دلار و در نهایت روز یکشنبه میزان مبادلات به 110.3 میلیون دلار رسیده است؛ بنابراین حجم مبادلات در یک هفته 11 برابر شده است.

    وی تاکید کرد: مرکز مبادلات ارزی با بوجود آوردن شفافیت می تواند فضایی را فراهم کند که نوسانات قیمت ارز از بین برود. این در شرایطی است که هم اکنون اولویت 3 و 4 و 5 ارز در این اتاق دریافت می کنند و کم کم البته قرار است که تا اولویت 10 پوشش داده شود.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: هم اکنون ارزیابی نسبت به عملکرد این اتاق زود است.



    ماجرای سکه های طلا در منزل معاون وزیر

    وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شما در منزل خود چند سکه دارید و آیا در کار خرید و فروش سکه و دلار وارد شده اید، تاکید کرد: در مجموع 3 عدد سکه بهار آزادی در منزل ما موجود است که دو تای آن را از رئیس جمهور دریافت کرده ام. یک عدد هم متعلق به دخترم است که در قبال پس اندازهایش به قیمت 500 هزار تومان از من دریافت کرده است.

    فاطمی امین از مردم خواست تا ارزش پول ملی را با خرید سکه و دلار کم نکنند و این کار را غیراخلاقی دانست.

    وی اظهار داشت: به طور حتم اگر پولی داشتم در تولید سرمایه گذاری می کردم، البته این موضوع یک اما هم دارد. این در حالی است که هم اکنون سرمایه گذاری های صنعتی از 200 تا 300 میلیون تومان تا 100 میلیارد تومان وجود دارد که سودده هستند.

    رونمایی از برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت



    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم اکنون برای نظرسنجی در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته است. این در شرایطی است که در قالب این برنامه، 90 برنامه آماده شده است.

    وی اظهار داشت: هفته آینده دو برنامه تامین مالی و فناوری وارد مدار خواهند شد. این در شرایطی است که این برنامه 25 هزار صفحه پشتیبان دارد.

    فاطمی امین از صدور 5 هزار جواز تاسیس خبرداد و گفت: در 5 ماهه ابتدای سال جاری 1 هزار و 783 پروانه بهره برداری صادر شده است.

    90 هزار طرح در حد کاغذ باقی مانده




    وی از وجود 90 هزار طرح تولیدی و صنعتی خبرداد که در حد کاغذ و مجوز ابتدایی باقی مانده است و اعلام کرد: طرحهای نیمه تمامی که بیش از 3 سال از جواز تاسیس آنها می گذرد و بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، باطل خواهند شد.

    فاطمی امین گفت: هم اکنون 6 هزار و 804 طرح نیز بالای 20 درصد پیشرفت فیزکی دارند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 188 پروژه برای طرح مهر ماندگار پیش بینی شده بود که 157 طرح خصوصی و 31 طرح دولتی هستند و تا به امروز نیز 20 طرح به اتمام رسیده است، اما 88 طرح نیز تا آخر امسال به بهره برداری می رسند.



    کاهش 36 درصدی تولید خودرو



    فاطمی امین از کاهش 36 درصدی تولید خودرو خبرداد و گفت: از آمار کاهش تولید رانا بی اطلاع هستم؛ اما به نظر می رسد که در 5 ماهه ابتدای امسال تنها 100 دستگاه تولید شده باشد.

    وی اظهار داشت: کاتد مس، شمش آلومنیوم کاهش تولید را تجربه کرده اند اما فولاد خام، سیمان، شیشه، کاشی و ظروف شیشه ای افزایش تولید را تجربه کرده اند.

    به گفته فاطمی امین، قرار بر این است که 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به عنوان سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به ریال تبدیل شود که بر این اساس، 250 بنگاه تولیدی برای دریافت مجموعا 700 میلیارد تومان به بانکها معرفی شده اند که در هفته آینده نیز این تعداد افزایش می یابد.

    وی اظهار داشت: انتشار اوراق صکوک برای 50 بنگاه بزرگ تولیدی و صنعتی در حال پیگیری است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از فروش سهام سایپا خبرداد و گفت: 12 مهرماه سال جاری بخشی از سهام سایپا در بورس عرضه خواهد شد اما فروش اموال با سرعت کمتری صورت می گیرد.
    کرمان موتوراکستریم