فونیکسریمکسبهتام

برگزاری پنجمین میز تعمیق ساخت داخل قطعات تا پایان فروردین

دستاوردهای ۴ میز اول تعمیق ساخت داخل چه بود؟

عصر خودرو- زمزمه برگزاری پنجمین میز تعمیق ساخت داخل قطعات صنعت خودرو بهانه‌ای شد تا مروری بر دستاوردهای چهار میز برگزار شده طی دو سال گذشته داشته باشیم.

دستاوردهای ۴ میز اول تعمیق ساخت داخل چه بود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، تیرماه سال 1398 موضوع تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو مطرح و در نهایت حدود 221 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را محقق کرد. از تیرماه 1398 تا اواخر تابستان 1399 چهار میز ساخت داخل برگزار شد. قرار بود این میزها 341 میلیون یورو صرفه جویی ارزی محقق شود که حدود 65 درصد آن محقق شد.

    اولین میز تعمیق ساخت داخل در زمینه قطعات خودرو و در اواخر تیر ماه سال 1398 برگزار شد که ضمن آن قراردادهای داخلی سازی 35 قطعه خودرو به ارزش 740 میلیارد تومان با 32 شرکت قطعه ساز منعقد شد تا از این طریق بیش از 85 میلیون یورو کاهش ارزبری طی یک سال ایجاد شود.

    دومین میز نیز در مهر ماه 1398 با انعقاد قرارداد ٣6 شرکت قطعه‌ساز برای داخلی‌سازی 4٢ قطعه، دومین گام برای کاهش ارزبری ٩۰ میلیون یورویی برداشته شد. ارزش این قراردادها بین خودروسازان و قطعه‌سازان 1200 میلیارد تومان بود و صرفه‌جویی ارزی 90 میلیون یورویی به دنبال داشت.

    با برگزاری دو میز ابتدایی، در مجموع 77 قطعه خودرویی داخلی‌سازی شد و 175 میلیون یورو کاهش ارزبری را برای کشور به دنبال آورد.

    در اواخر آبان ماه 1398 سومین میز تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو نیز برگزار شد که ضمن آن در حوزه خودرو،  با  21 شرکت سازنده برای ساخت 22 قطعه به ارزش 1336 میلیارد تومان قرارداد بسته شد که طبق برآوردها، کاهش ارزبری 99 میلیون یورویی را دنبال داشت. همچنین در این میز، تفاهم‌نامه‌هایی برای ساخت هفت قطعه توسط شش شرکت سازنده ویژه استان آذربایجان شرقی با ارزش 72 میلیارد تومان و کاهش ارزبری 7.56 میلیون یورو امضا شد.

    در این سه میز در مجموع 99 قطعه توسط 89 قطعه ساز به ارزش 3 هزار و 201 میلیارد تومان و کاهش ارزبری 275 میلیون یورویی ساخته شد.

    طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرار بود که پنج میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرویی کشور تا پایان سال 1398 برگزار شود که از این تعداد، سه میز برگزار و برای میزهای چهارم و پنجم هم برنامه‌ریزی شد اما با آغاز شیوع ویروس کرونا از اواخر سال 1398، به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر، برگزاری آن‌ها  در سال 1398 متوقف شد.

    چهارمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل برای صنعت خودرو در تیرماه 1399 با حضور سرپرست وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت در وزارتخانه برگزار شد که براساس آن ایران‌خودرو قرارداد تولید 40 قطعه از قطعات اصلی مورد نیاز خودش به ارزش بیش از 6000 میلیارد ریال با فناوری پیشرفته در قالب 24 پروژه عملیاتی را با ساپکو و 20 قطعه‌ ساز توانمند داخلی امضا کرد.

    شرکت ساپکو، طبق این قرارداد و در راستای اجرای طرح جهاد خودکفایی قطعات پیشرفته خودرو، داخلی سازی 40 قطعه به ارزش 608 میلیارد تومان را در دستور کار خود قرار داد تا با اجرای آن سالانه 40 میلیون یورو صرفه جویی ارزی نصیب صنعت و اقتصاد کشور شود.

    گروه سایپا نیز در چهارمین میز تعمیق ساخت داخل قطعات صنعت خودرو، با هدف افزایش داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز مجموعه خود، 33 قرارداد همکاری با قطعه‌سازان داخلی امضا کرد تا در مجموع این قراردادها زمینه صرفه جویی ارزی 48 میلیون یورویی را فراهم آورد. مجموعه قطعاتی که طی قراردادهای 33 گانه سایپا در میز چهارم با شرکت‌های بخش خصوصی و دانش‌بنیان تامین شد، در تولید محصولات این گروه خودروسازی از جمله کوییک، ساینا و شاهین مورد استفاده قرار گرفت.

    حالا گزارش‌ها حاکی از آن است که قرار است در هفته پایانی فروردین ماه، پنجمین میز تعمیق ساخت داخل قطعات برای صنعت خودرو برگزار شود.

    کاهش ارزبری 210 میلیون یورویی ایران‌خودرو

    طبق اعلام ایران‌خودرو، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) طی دو سال اخیر (سال‌هلی 1398 و 1399) با اجرای 135 پروژه داخلی‌سازی قطعات و مجموعه‌های خودرو و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی، طراحی 210 میلیون یورو کاهش ارزبری را محقق کرده است. در حوزه  قالب و ابزار خودروی تارا نیز ایران‌خودرو موفق به ساخت 2000 دست قالب و ابزار به وزن 3000 تن با صرفه جویی ارزی 22 میلیون دلار شده است.

    این شرکت در دو سال اخیر، با توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع دفاع و هوافضا توانسته از ظرفیت‌های موجود در این نهادهای توانمند بهره‌برداری کرده و بخشی از اهداف توسعه ساخت داخل خود را از طریق آن محقق کند.

    درحال حاضر، ساپکو 131 پروژه با شرکت‌های دانش بنیان با ظرفیت قرارداد هزار میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالانه 150 میلیون دلار و همچنین 21 پروژه با صنایع دفاع با هدف 33 میلیون یورو کاهش ارزبری سالانه را دنبال می‌کند. 23 تفاهم نامه شرکت ساپکو با سازمان هوا فضا نیز بخشی از پروژه هایی است که با ظرفیت قرارداد دو هزار میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالانه 46 میلیون دلار در حال پیگیری است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو