فونیکسریمکسبهتام

ساخت اتوبوس خودران برای حمل و نقل دانشجویان

عصر خودرو- دانشجویان دانشگاه "واترلو"( Waterloo) به زودی می‌توانند با استفاده از یک اتوبوس خودران شاتل که به سرپرستی یک استاد ایرانی طراحی شده است،‌در محوطه دانشگاه رفت‌وآمد کنند.

ساخت اتوبوس خودران برای حمل و نقل دانشجویان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا،‌ دانشگاه "واترلو" تصمیم گرفته از فناوری‌های روز دنیا برای حمل‌ونقل دانشجویان در محوطه دانشگاه استفاده کند.

    در این راستا،‌قصد دارد اتوبوس‌های برقی را برای رفت‌وآمد دانشجویان در دانشگاه به کار بگیرد.

    طبق اخبار منتشر شده از سوی دانشگاه واترلو، این اتوبوس برای اولین بار در نوع خود در کانادا در موسسات دانشگاهی به کار گرفته می‌شود.

    این اتوبوس برقی خودران ظرفیت 8 سرنشین را دارد و می‌تواند به خودی خود مسیر 2.7 کیلومتری حلقه جاده‌ای دانشگاه را طی کند. البته این مسیر یک جاده صاف نیست و موانعی سر راه اتوبوس وجود دارد.

    یک تیم تحقیقاتی به رهبری "امیرخواجه‌پور" استاد ایرانی مهندسی مکانیک دانشگاه واترلو، بیش از چهار سال برای ایجاد این اتوبوس مستقل برای دانشگاه زحمت کشیدند.

    این تیم تحقیقاتی این اتوبوس را "WATonoBUS" نامگذاری کردند. بنا بر اعلام دانشگاه واترلو، هزینه این پروژه بیش از 1 میلیون دلار بوده و این وسیله نقلیه برقی اکنون در مرحله آزمایش نهایی خود است تا اطمینان حاصل شود که این اتوبوس توانایی عبور و مرور در آب‌وهوای سرد زمستانی را دارد یا خیر.

    مسئولان دانشگاه واترلو گفتند که پس از رفع محدودیت‌های کووید-19 این اتوبوس آغاز به کار خواهد کرد.

    در بیانیه دانشگاه آمده: دانشجویان به دانشگاه بازمی‌گردند. چه در ماه سپتامبر باشد و چه زودتر. به این ترتیب در آن زمان WATonoBUS آماده ارائه خدمات به دانشجویان خواهد بود.

    خواجه‌پور گفت: دانشجویان می‌توانند با این اتوبوس به هر قسمت از دانشگاه که خواستند،‌بروند.

    قرار است این وسیله نقلیه در ابتدا توسط یک راننده کنترل شود تا در صورت لزوم اتوبوس را کنترل کند.

    خواجه‌پور ادامه داد: در طول مسیر 5 ایستگاه توقف وجود دارد و یک سرویس رایگان شامل یک برنامه برای گوشی‌های هوشمند در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد تا از زمان ورود اتوبوس مطلع شوند.

    تیم تحقیقاتی این پروژه شامل حدود 20 دانشجوی تحصیلات تکمیلی،‌دانشجویان پسادکتری،‌محققان، تکنسین‌ها و اساتید است که همه این افراد توسط "امیرخواجه‌پور" رهبری شدند.

    این تیم در حال حاضر روی 5 دستگاه اتوبوس کار می‌کند و به گفته خواجه‌پور شهرداری چندین شهر به این پروژه علاقه‌مند شده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط