فونیکسریمکسبهتام

راهنمای خرید هیوندای آزرا در بازار ایران

قهرمانی از سرزمین‌های شرقی

عصر خودرو- پرقدرت، جادار و پرآپشن؛ این‌ها صفاتی هستند که آزرا را به یکی از محبوب‌ترین خودروهای هیوندای در بازار ایران تبدیل کرده است. این سدان نیمه‌لوکس که در بسیاری از نقاط دنیا با نام هیوندای گرنجور (Grandeur) شناخته می‌شود؛ از سال ۱۹۸۶ تاکنون در ۶ نسل به بازارهای دنیا عرضه شده است که نسل‌های چهارم، پنجم و ششم آن به بازار کشور ما نیز راه پیدا کرده و آمار فروش مناسبی را ثبت کرده‌اند.

قهرمانی از سرزمین‌های شرقی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، خوش‌نامی هیوندای آزرا در بازار کشور ما باعث شده است که هم‌اکنون نیز تقاضای نسبتاً بالایی برای خرید نسخه‌های صفر کیلومتر و کارکرده آن در بازار وجود داشته باشد. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در نوشتار پیش‌رو با بررسی نسخه‌های مختلف این خودرو، یک راهنمای خرید جامع را برای آن ارائه دهیم.اگر شما نیز جزو طرفداران این سدان جذاب هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

    نسل چهارم
    نسل چهارم هیوندای آزرا که با کد TG شناخته می‌شود؛ نخستین بار در سال 2005 معرفی و با مدل 2006 روانه بازار جهانی شد. این نسل از آزرا تقریباً هم‌زمان با بازار جهانی در بازار کشور ما نیز عرضه و به‌دلیل امکانات رفاهی کامل و قیمت رقابتی خود، با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد. هیوندای آزرا نسل چهارم تا پایان عمر خود یعنی سال 2011 در بازار ایران حضور داشت و برای سال آخر، یک فیس‌لیفت جزئی را نیز تجربه کرد. همه آزراهای نسل چهارم موجود در بازار ایران از یک پیشرانه 6 سیلندر تنفس طبیعی 3.3 لیتری بهره می‌برند که این پیشرانه در مدل‌های 2006 تا 2010، حداکثر قدرت 232 اسب بخار و حداکثر گشتاور 304 نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد. پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 10 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد 8.2 ثانیه و حداکثر سرعت 234 کیلومتر بر ساعت را برای این سدان نیمه‌لوکس کُره‌ای به ارمغان می‌آورد. همین پیشرانه در مدل‌های فیس‌لیفت 2011 نیز به‌کاررفته اما به‌لطف اصلاحاتی مثل بهره‌گیری از سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته‌شدن سوپاپ‌ها، حداکثر قدرت و گشتاور آن به‌ترتیب به 259 اسب بخار و 316 نیوتن‌متر ارتقا یافته است. این پیشرانه ارتقایافته در کنار یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک باعث شده است تا هیوندای آزرا مدل 2011 نسبت به برادران قدیمی‌تر خود، در مصرف سوخت ترکیبی 0.2 لیتر افتصادی‌تر عمل کند و 0.3 ثانیه نیز سریع‌تر به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. هیوندای آزرا نسل چهارم در بخش امکانات رفاهی نیز در مقیاس یک خودرو با عمر بیش از یک دهه بسیار خوب ظاهر شده است و کماکان وجود امکاناتی مثل صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن، حافظه صندلی راننده، کروز کنترل، سانروف، پرده عقب برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سنسور نور، سنسور باران، سیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی با مانیتور 6.5 اینچی لمسی، کی‌لس استارتر (فیس‌لیفت 2011)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، پشت‌سری‌های فعال‌شونده صندلی‌های جلو، 8 عدد ایربگ و... در نسخه‌های فول‌آپشن آن قابل توجه به‌نظر می‌رسد. در مجموع می‌توان گفت که نسل چهارم هیوندای آزرا از مزایایی مثل پیشرانه قدرتمند، امکانات رفاهی و ایمنی کامل نسبت به سال تولید و کابین جادار بهره‌مند است و می‌تواند برای افرادی که به خودروهای صفرکیلومتر چینی علاقه ندارند؛ گزینه مناسبی باشد. اما در مقابل، می‌توانیم از مواردی مثل مصرف سوخت و استهلاک بالا و هم‌چنین کمیاب‌بودن نسخه‌های سالم نیز به‌عنوان نقاط ضعف این خودرو یاد کنیم. در حال حاضر قیمت نسخه‌های مختلف هیوندای آزرا نسل چهارم در بازار، بسته به سال تولید، سطح آپشن‌ها، میزان سلامت و کارکرد، از حدود 400 میلیون تومان شروع شده و تا 900 میلیون تومان نیز می‌رسد.

    نسل پنجم
    نسل پنجم هیوندای آزرا در اواخر سال 2011 معرفی و با مدل 2012 به بازار آمد. شرکت آسان موتور نیز با توجه به تجربه خوب فروش آزراهای نسل چهارم، این نسل از آزرا را تقریباً هم‌زمان با بازارهای جهانی به بازار ایران عرضه کرد و فروش آن را تا اوایل سال 2014 و تصویب قانون منع واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش از 2500 سی‌سی، ادامه داد. جالب است بدانید که برخی از نسخه‌های اولیه هیوندای آزرا نسل پنجم با توجه به سفارش‌گذاری کشور مبدأ با نام هیوندای گرنجور به کشور ما وارد شدند و به همین خاطر، برخی از هم‌وطنان ما این نسل را با نام آزرا گرنجور می‌شناسند. قلب تپنده این نسل از هیوندای آزرا نسبت به نسل قبلی کم‌حجم‌تر است و تنها 3 لیتر حجم دارد. این پیشرانه تنفس طبیعی، حداکثر قدرت 250 اسب بخار و حداکثر گشتاور 282 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، شتاب صفرتاصد 8 ثانیه و حداکثر سرعت 235 کیلومتر بر ساعت را برای این هیوندای محبوب به ارمغان می‌آورد. مصرف سوخت ترکیبی نسل پنجم هیوندای آزرا با این مشخصات فنی نیز برابر با 9.5 لیتر در صد کیلومتر است. امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای آزرا نسل پنجم نیز لیست بلندبالایی را تشکیل می‌دهد که وجود آپشن‌هایی هم‌چون سقف پانوراما، کروز کنترل هوشمند، گرم‌کن تمام صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، ماساژور صندلی راننده، سیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی، گرم‌کن فرمان، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل ترمزها هنگام پیچیدن (CBC)، 9 عدد ایربگ و... باعث می‌شود که این خودرو حتی در برابر رقبای جوان‌تر خود نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در مجموع می‌توان گفت که نسل پنجم هیوندای آزرا با توجه به طراحی ظاهری مناسب، پیشرانه پرقدرت و امکانات رفاهی کامل خود می‌تواند برای طرفداران سدان‌های لوکس و پرقدرت، انتخاب مناسبی باشد اما در مقابل، بایستی از مواردی مثل ترمزهای نه‌چندان قوی و مصرف سوخت نسبتاً زیاد نیز به‌عنوان نکات منفی این خودرو یاد کنیم. در حال حاضر نسخه‌های مختلف نسل پنجم هیوندای آزرا بسته به سال تولید، سلامت، کارکرد و سطح آپشن‌ها، بین 800 تا 1 میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت می‌خورند.

    نسل ششم
    نسل ششم هیوندای آزرا ابتدا در سال 2017 در بازار داخلی کره جنوبی عرضه شد و حدود یکسال بعد، به بازارهای جهانی راه یافت. شرکت کرمان موتور نیز پس از اخذ مجدد نمایندگی هیوندای در دوره پسابرجام، این نسل از آزرا را در کنار سایر محصولات این خودروساز کُره‌ای، به بازار ایران عرضه کرد. البته بخت چندان با آزرا نسل ششم و کرمان موتور یار نبود و ممنوعیت واردات خودرو باعث شد تا تعداد نسبتاً محدودی از این خودرو با مدل 2018 و 2019 وارد کشور ما شود که البته همین تعداد نسبتاً محدود نیز با تأخیر قابل‌توجهی از گمرک ترخیص شدند. نسل ششم هیوندای آزرا زمانی معرفی شد که چند سالی از وضع قانون منع واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش از 2500 سی‌سی می‌گذشت و از این‌رو، این خودرو به‌ناچار پیشرانه‌های 6 سیلندر خود را کنار گذاشت و با یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی (مشابه با پیشرانه هیوندای سانتافه مدل 2016 تا 2018) به ایران آمد. پیشرانه مذکور با استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)، حداکثر قدرت 188 اسب بخار و حداکثر گشتاور 241 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، به محور جلو هیوندای آزرا منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد آزرا نسل ششم با این مشخصات فنی نیز به‌ترتیب برابر با 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر و 9.7 ثانیه است. همانطور که انتظار می‌رود، هیوندای آزرا نسل ششم نیز با امکانات رفاهی و ایمنی کاملی در بازار کشور ما عرضه شده است که از جمله مهم‌ترین این امکانات می‌توانیم به مواردی مثل کی‌لس استارتر، سقف پانوراما، کروز کنترل هوشمند، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) چهار حالته، در صندوق‌بار برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی با مانیتور 8 اینچی لمسی و 14 بلندگو، دی‌لایت، دوربین 360 درجه، گرم‌کن تمامی صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM)، 9 عدد ایربگ و... اشاره کنیم. هرچند این امکانات جای گله چندانی را باقی نمی‌گذارند اما با توجه به کلاس قیمتی این خودرو و درنظرگرفتن دیگر رقبا، جای خالی امکاناتی مثل ماساژور صندلی، سیستم هشداردهنده نقاط کور، سیستم هشدار خروج از خط و ترمز اضطراری نیز احساس می‌شود.

    در مجموع می‌توان گفت که نسل ششم هیوندای آزرا از نقاط قوتی مثل طراحی لوکس و به‌روز، استهلاک پایین، امکانات رفاهی کامل و بازار دست‌دوم نسبتاً مناسب برخوردار است اما در مقابل، پیشرانه نه‌چندان قدرتمند و کمبود برخی امکانات ایمنی نیز ممکن است خریداران را از این خودرو دور کند و به سمت رقبای آن سوق دهد. برای تملک یک نسخه از هیوندای آزرا نسل ششم، بسته به صفر یا کارکرده‌بودن، سال تولید و میزان کارکرد، بایستی بین 1.9 تا 2.5 میلیارد تومان پرداخت کرد.

    نویسنده: امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم