فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن قطعه‌سازان:

فرمول شورای رقابت زیان خودروسازان را کاهش می‌دهد

کرونا و مشکلات بانکی، صادرات قطعه را کاهش داد

عصر خودرو- دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران اظهار کرد: مردم از خودروساز و قطعه‌ساز داخلی متنفر می‌شوند چراکه تصور می‌کنند خودروساز و قطعه‌ساز پشت عدم واردات خودرو هستند درحالی که نه تنها ما مخالفتی با واردات نداریم بلکه اگر واردات آزاد شود کمک بزرگی به قطعه‌سازی می‌شود.

فرمول شورای رقابت زیان خودروسازان را کاهش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، مازیار بیگلو در مورد صادرات قطعه خودرو اظهار داشت: قطعات خودروی ایرانی به صورت محدود صادر می‌شود، برای یک سری از قطعات تنظیمات بیرونی و بعضی از زیرمجموعه‌های سیستم‌های خنک‌کننده یا موتوری صادرات وجود دارد اما متاسفانه به شدت محدود است. در 6 ماهه ابتدایی سال 98 حدود 700 میلیون دلار صادرات داشتیم که به نظر می‌آید با مشکلات شیوع کرونا و انتقال بانکی این میزان کاهش داشته است.

    وی افزود: بیشتر بازارهای هدف ما کشورهای حوزه اتحاد جماهیر شوروی سابق و عراق است. از امارات هم برای ارسال به سایر کشورها استفاده می‌کنیم.

    وی با اشاره به واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات تصریح کرد: مخالفتی که با واردات وجود دارد کار درستی نیست چراکه یک مطالبه اجتماعی است و بخشی از جامعه حتی اگر درصد کمی باشند چنین مطالبه‌ای دارند، شاید می‌خواهند خودروی لوکس سوار شوند. سرکوب این مطالبه عواقب بدی دارد، مردم از خودروساز و قطعه‌ساز داخلی متنفر می‌شوند چراکه تصور می‌کنند خودروساز و قطعه‌ساز پشت این موضوع هستند درحالی که نه تنها ما مخالفتی با واردات نداریم بلکه اگر واردات آزاد شود کمک بزرگی به قطعه‌سازی می‌شود زیرا قطعه‌سازان می‌توانند قطعات خودروهای خارجی با به عنوان کالاهای مورد نیاز خدمات پس از فروش تولید کنند.

    وی افزود: زمانی می‌توان یک صادرکننده خوب بود که نسبت به دیگر رقبا دارای یک مزیت رقابتی باشیم. مواد اولیه ساخت قطعات خودرو که در داخل کشور تولید می‌شوند به هیچ عنوان مزیت رقابتی در بازار جهانی ندارند و با قیمتی بالاتر از قیمت جهانی فروخته می‌شوند. به همین علت قیمت تمام شده قطعه خودرو بالاتر از سطح جهانی آن می‌شود که علت عمده آن مشکل مواد اولیه است. در چین که بازار رقابتی در این حوزه دارد شرکت‌های چینی می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را که توسط کارخانه‌های چینی تهیه می‌شوند با یارانه و تخفیف دریافت کنند اما در ایران تولیدکنندگان مواد اولیه خود را از بورس کالا یا حتی بازار آزاد تهیه می‌کنند‌.

    بیگلو اضافه کرد: صادرات و وارداتی که در طرح ساماندهی صنعت و بازار خودروی مجلس به آنها اشاره شده خوب است اما باید زیرساخت آن تهیه شود. برای تامین نیاز داخلی واردات باید صادرات خود را افزایش دهیم که برای این کار نیز باید مزیت رقابتی صادراتی ایجاد کنیم.

    دبیر انجمن قطعه سازان ایران در ادامه بیان کرد: در طی چهل سال گذشته تنها 10 درصد از نیاز بازار به خودروهای وارداتی اختصاص داشت که برای تامین آن باید صادرات افزایش پیدا کند، 90 درصد مابقی تقاضای خودروی داخلی بود که به علت قیمت بالای خودروهای وارداتی بود. مجلس باید قیمت مواد اولیه را کاهش دهد تا بتوان صادرات را افزایش داد.

    این کارشناس بازار خودرو گفت: میزان ارزی که به خاطر صادرات خودرو وارد کشور می‌شود بسیار کم است‌. اگر میزان ارز وارداتی در مقابل صادرات خودرو فاصله بسیار داشته باشد واردکننده‌ها برای تامین ارز خود متقاضی آن خواهند شد و همین موضوع باعث افزایش نرخ ارز می‌شود. به تبع آن خودروهای وارداتی قیمت بالاتری به خود می‌گیرند. یعنی به خاطر 10 درصد از تقاضای بازار به واسطه تغییر قیمت ارز، معیشت مردم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

    وی افزود: در کشور 17 میلیون خودروی سواری وجود دارد که کمتر از یک و نیم میلیون دستگاه از آنها وارداتی هستند. علت آن این است که خودروهای خارجی قیمت بالاتری دارند ارزانترین خودرو در اروپا 7 هزار یورو است و حتی اگر تعرفه هم شامل آن شود بالای 200 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. از طرف دیگر درآمد مردم هماهنگ با افزایش قیمت دلار افزایش نیافت و به همین جهت مصرف کنندگان بیشتر به استفاده از خودروی داخلی سوق داده شدند. 10 درصد باقی مانده نه تنها خودروی اقتصادی نمی‌خرند بلکه تمایل دارند تا خودروهایی با کلاس بالاتر استفاده کنند. نباید به دلیل خواسته 10 درصد، 90 درصد دیگر نادیده گرفته شود و نباید به دلیل اقلیت بودند به مطالبه این 10 درصد بی‌توجهی کرد.

    بیگلو در پاسخ به سوالی پیرامون آزادسازی قیمت‌گذاری 18 خودرو و تاثیر آن در صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: تصمیم شورای رقابت در مورد 18 خودرو جدید نیست و تا سال 97 هم روال همین بود. خودروهای زیر 40 میلیون تومان توسط شورای رقابت و خودروهای بالای 40 میلیون تومان توسط هیئت مدیریه شرکت‌ها قیمت‌گذاری می‌شد. در مورد این 18 خودرو هم همان روال پیاده می ‌شود. این خودروها در بازار از خودروهای مبنای قیمتی نیستند، قیمت آنها نسبتاً بیشتر است و تاثیر چندانی روی بازار خودرو نمی‌گذارند ولی قیمت خود خودروها به علت حذف سوداگری کاهش پیدا خواهد کرد.

    وی افزود: در این طرح افزایش تیراژ تولید لحاظ شده که با افزایش عرضه جلوی رشد قیمت غیرمعقول گرفته شود. قیمت خودرو در درب کارخانه کمی افزایش پیدا خواهد کرد اما به سمتی می‌رویم که قیمت بازار و درب کارخانه بسیار به هم نزدیک شوند.

    دبیر انجمن قطعه‌سازان افزود: این فرمول باعث می‌شود که زیان خودروسازان کاهش پیدا کند، در نتیجه نقدینگی خودروسازان بیشتر و روال بازپرداخت مطالبات قطعه‌سازان تسهیل شود. همچنین با بالا رفتن تولید خودرو قطعه سازان نیز می‌توانند تولید خود را افزایش دهند و سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های جدید را بیشتر کنند. از طرف دیگر خودروسازان در سه سال گذشته به علت وضعیت نابسامان در اصلاح قیمت‌ها، نسبت به انجام تعهدات تعلل می‌کردند که با بهبود وضعیت می‌توانند این کار را تسریع دهند.

    بیگلو خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم صنعت قطعه‌سازی خود را توسعه دهید تا اگر نتوانستیم خودروی تولیدی خود را به بعضی بازارها صادر کنیم همانند برخی کشورها صادرات قطعات داشته باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو