فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به محصولات زونتس عرضه شده در بازار ایران

خاص به سبک زونتس

عصر خودرو- چند سالی است که با عرضه موتورسیکلت های سنگین، برقی، اسکوترهای شرقی و اروپایی و... تنوع خوبی در این زمینه در کشورمان شاهدیم.

خاص به سبک زونتس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  به واسطه حضور مدل های متنوع و گوناگونی که از کشورهای شرق آسیا و خصوصا چین در بازار ایران عرضه شده اند، نام سازنده هایی را می بینیم که قبلا نه تنها در کشورمان حضوری نداشته اند بلکه حتی بسیاری از افراد و حتی موتوربازان نام آن ها را نشنیده اند. زونتس یکی از این موارد است که با محصولاتی خاص در کشورمان حضور دارد. در این مطلب به مدل های عرضه شده از این سازنده برای بازار کشورمان می پردازیم.

    آشنایی با زونتس

    زونتس حاصل یک همکاری بین شرکت های چینی و خارجی است که خروجی آن، شرکت های موتورسیکلت سازی زونتس، haojiang، تائو و Kiden است. این همکاری از سال 2003 آغاز شده و از مهم ترین اصول آن، اختراع و نوآوری است که در همین راستا، بیش از 250 اختراع از این مجموعه به ثبت رسیده است. زونتس در کشورمان از سوی متین خودرو و کویر موتور عرضه می شود که البته تعداد محصولی که کویر موتور عرضه می کند، بیشتر و متنوع تر است. متین خودرو کلاس نیکد از سری موتورسیکلت های ZT را عرضه می کند ولی کویر هر چهار کلاس کروزر، اسپرت، مدل مسافرتی و همچنین سری Z4 کلاس نیکد این موتورسیکلت ساز چینی را در سبد فروش خود دارد. ساخته های زونتس به خاطر کیفیت مونتاژ خوب، جسن خوب قطعات مورد استفاده، طراحی های خاص و زیبا و مشخصات فنی قابل قبول و برخوردار از تکنولوژی های روز، از بهترین های کلاس خود در  بین موتورهای شرقی در بازار کشورمان به شمار می آیند.

    سری ZT

    این سری در حجم 249 سی سی و به اسم کلاس 250 در مدل های S و S بهینه شده و در نهایت R عرضه شده است. این نسخه ها از نظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارند و در برخی قسمت ها می توان بهینه سازی هایی دید. ضمن اینکه از نظر فنی نیز تغییراتی ایجاد شده است. طراحی این سری هرچند در مقایسه با بسیاری از محصولات موجود در کشورمان، چهره ای خاص با طراحی عجیب دارد اما باز هم در مقایسه با دیگر محصولات این شرکت دارای یک طراحی ساده تر و معمولی تر است. پیشرانه این سری از روی هوندا CBX250 کپی برداری شده است و یک پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه با دو میل سوپاپ در بالا است که با آب خنک می شود. این پیشرانه در مدل ZT250R قادر است تا به بیشترین قدرت 24.1 اسب بخار و 23 نیوتن متر گشتاور برسد که برای موتوری با وزن خشک 144 کیلوگرم که قرار است در معابر شهری تردد کند، کافی به نظر می آید. زونتس R با این پیشرانه در مدت 3.4 ثانیه به سرعت 60 کیلومتر در ساعت می رسد و مدت زمان لازم برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر نیز در حدود 9 ثانیه است. همچنین بالاترین سرعت این موتورسیکلت در حدود 145 کیلومتر در ساعت از سوی شرکت سازنده اعلام شده است. هر دو چرخ این موتورسیکلت دارای ترمز های دیسکی هستند که در مدل S فاقد ترمز ضد قفل اما در S بهینه شده و R سیستم ترمز ABS نصب شده است. نکته جالب در خصوص پیشرانه این موتورسیکلت، طراحی آن با تکنولوژی کارتر خشک است. به این معنی که در پایین پیشرانه به سبک موتورهای پیستونی رایج، کارتر وجود ندارد و روغن از یک مخزن به کمک اویل پمپ به قسمت های مختلف تزریق می شود. در پایان باید گفت که هر سه مدل این سری در حال حاضر از سوی شرکت مادر عرضه نمی شود اما در برخی از بازارهای بین المللی فروخته می شود.

    سری v
    یکی از خاص ترین و زیباترین ساخته های زونتس، سری V است که در دسته موتورهای کروزر قرار دارد. این موتورسیکلت در اکثر بازارها با پیشرانه 312 سی سی عرضه می شود اما در کشورمان به خاطر ممنوعیت عرضه موتورهای با حجم بالای 250 سی سی، نسخه 249 سی سی آن از سوی شرکت کویر موتور به نام V249 عرضه می شود. این پیشرانه تک سیلندر 4 سوپاپه، آب خنک بوده و بیشترین قدرت آن به 21.6 اسب بخار می رسد و با یک گیربکس 6 سرعته، این قدرت را به چرخ عقب می رساند. پیشرانه گفته شده نسبتا کم مصرف است و در صورت رانندگی با سرعت زیر 60 کیلومتر در ساعت، مصرفی در حدود 2.4 لیتر در هر صد کیلومتر دارد که البته در صورت سرعت گرفتن و رسیدن به سرعت های بالای 100 کیلومتر، مصرفی کمتر از دو برابر خواهد داشت. مجموعه نمایشگر آن تمام دیجیتال و به صورت یک تبلت با ساختاری مجزا از فرمان است و اطلاعاتی از قبیل سرعت، دور موتور، وضعیت پیشرانه، دمای آب و روغن و... را به اطلاع راننده می رساند. این موتورسیکلت دارای سیستم بدون کلید برای باز کردن قفل موتورسیکلت و روشن کردن آن است. از دیگر نکات جالب این موتورسیکلت، استفاده از شاسی آن به عنوان خنک کننده روغن است. به این معنی که روغن درون سازه بدنه و شاسی آن می چرخد تا به این شکل بتواند گرمای خود را به هوای آزاد پس داده و به خنک شدن پیشرانه نیز کمک کند. این پیشرانه نیز از نوع کارتر خشک است و محفظه ای به نام کارتر به سبک موتورهای معمول ندارد.

    سری z4
    یکی از سری موتورسیکلت های زونتس در کشورمان، سری Z4 است که از نظر فنی شباهت های بالایی به دیگر محصولات زونتس در کشورمان دارد و البته از نظر طراحی نیز به مدل های نیکد، اسپرت و مسافرتی تقسیم می شود. به این معنی که می توان با برداشتن بادشکن و فلاپ های جلو، این سه سری را به هم تبدیل کرد. محصول اسپرت زونتس در این سری Z4-249X نام داردکه بادشکن بزرگ بالای فرمان و فلاپ های اطراف بدنه، از این موتورسیکلت یک محصول جذاب و خاص ساخته که در ترکیب با اگزوز دوتایی خاص آن، یک ترکیب زیبا و البته نو ایجاد کرده است. همان طور که گفته شد از نظر فنی بین این سری و مدل های دیگر زونتس در کشورمان تفاوتی نیست. اما به خاطر وزن بیشتر این سری، مصرف سوخت آن نیز کمی بالاتر بوده و در حدود 3.4 لیتر در هر صد کیلومتر است. در این مدل نیز می توان امکاناتی مثل روشن کردن موتور بدون کلید، پورت های شارژ usb، ترمزهای دیسکی با abs، صفحه نمایش تمام دیجیتالی که مثل سری کروزر در واقع یک تبلت است که اطلاعات کاملی از وضعیت موتور را به اطلاع می رساند، باک سوخت با حجم 19 لیتر، قفل صندلی از روی دسته فرمان و... دید. در این سری از موتورسیکلت های زونتس نیز، روغن در بدنه و لوله های شاسی جریان دارد تا هم نیازی به نصب یک مخزن اضافه برای روغن نباشد و هم با انتقال حرارت بین روغن و شاسی، به خنک شدن موتور نیز کمک شود.

    *موتورسیکلت Z4-249 R که در دسته نیکد ها قرار دارد. این سری فاقد بادگیر بزرگ بالای فرمان است

    *موتورسیکلت Z4-249 X که در دسته اسپرت ها قرار دارد

     

    *موتورسیکلت Z4-249 T که در دسته تورینگ و مسافرتی ها قرار می گیرد. در زیر باک و دور پیشرانه یک قاب محافظتی فلزی نصب شده است و یک گلگیر روبه جلو کشیده نیز در زیر کله چراغ جلو قرار دارد

     

    *کله چراغ این موتور از شخصیت فیلم ترانسفورمرز الگوبرداری شده است

     

    *اگزوز در این سری با بدنه یکپارچه طراحی شده است و در نگاه اول مشخص نیست

     

    *پیشرانه از نوع کارتر خشک است که باعث کاهش حجم و ارتفاع پیشرانه می شود. یک پمپ روغن فشار بالا، روغن را به تمام قسمت‌ها پمپاژ می کند

     

     

    *از نکات خاص سری z4 می توان به تغییر در زاویه بادگیر به صورت الکترونیکی اشاره کرد

     

    *سری Z4 برخلاف سری کروزر، یک کمک فنر مرکزی برای عقب دارد که داخل آن از گاز نیتروژن برای خنک تر بودن روغن کمک فنر استفاده شده است

     

    *صفحه نمایشگر دیجیتالی سری Z4 و کرزور که اطلاعات کاملی را در اختیار راننده قرار می دهد

     

    *طراحی خاص اگزوز با عایق داخلی باعث می شود تا امکان سوختن پای سرنشین توسط اگزوز از بین برود

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو