فونیکسریمکسبهتام

ارتقای خودروهای تجاری‌ به یورو ۴ در هاله‌ای از ابهام

عصرخودرو : در حالی طبق برنامه پیش‌بینی شده استاندارد آلایندگی خودروهای تجاری تا پایان امسال باید به یورو ۴ ارتقا یابد که به دلیل وارداتی بودن تجهیزات این استاندارد و برخی مشکلات ارزی، ابهاماتی در این خصوص ایجاد شده است.

ارتقای خودروهای تجاری‌ به یورو ۴ در هاله‌ای از ابهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱:۴۳
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، طبق برنامه سازمان حفاظت محیط زیست، تمام خودروهای سواری و تجاری داخلی تا پایان امسال باید با استاندارد یورو 4 تولید شوند.

    اگرچه برنامه این کار از حدود یک سال پیش تصویب و به خودروسازان ابلاغ شده است، ولی با این حال شرایط صنعت خودرو در ماه های اخیر این ابهام را ایجاد کرده که آیا اصولا چنین شرایطی اجازه اجرای کامل این استاندارد در سال جاری را می دهد یا نه؟


    نکته مهم در این زمینه آن است که به گفته خودروسازان تجاری، تجهیزات مورد نیاز برای ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو 4 وارداتی بوده و شرایط نقل و انتقال ارز از یک سو و عدم تخصیص ارز مرجع به خودروسازان از سوی دیگر مشکلاتی را در زمینه واردات این تجهیزات ایجاد کرده است.


    ناصر اسفنجی – مدیرعامل ارس خودرو دیزل، در این خصوص می گوید: شرایط داخلی و خارجی صنعت خودرو حکم می کند که ارتقای خودروهای تجاری به یورو 4 حداقل تا سال آینده به تعویق بیافتد.


    به گفته وی، هزینه ارتقای هر خودروی تجاری به یورو 4 به طور میانگین 10 تا 15 میلیون تومان بوده و تمام قطعات آن نیز باید از خارج از کشور وارد شود، بنابراین در شرایط فعلی که از یک سو ارز مرجع به واردات مواد اولیه صنعت خودرو تخصیص نیافته و از سوی دیگر نیز مشکلات شدید نقل و انتقالات بانکی وجود دارد، منطقی نیست که این مقدار ارز از کشور برای واردات تجهیزات یورو 4 خارج شود.


    مدیرعامل بهمن دیزل نیز از افزایش قیمت خودروهای تجاری به دنبال ارتقای استاندارد آلایندگی آنها به یورو 4 خبر داده و خاطرنشان می کند: تمام تجاری سازان کشور از نظر تجهیزات فنی آمادگی کامل برای ارتقای محصولات به یورو 4 دارند؛ با این حال در شرایط عدم تخصیص ارز مرجع برای واردات قطعات و تجهیزات مربوط به استاندارد آلایندگی یورو 4، ارتقاء به این استاندارد قیمت خودروهای تجاری را به شدت افزایش خواهد داد.


    در چنین شرایطی مشخص نیست که آیا شرایط ارزی و همین طور کشش بازار اجازه ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای تجاری به یورو 4 در شرایط فعلی را خواهد داد یا نه. این در حالی است که هنوز گزارش دقیقی در خصوص روند تامین سوخت گازوئیل یورو 4 در جایگاه های سوخت رسانی و تجهیز آنها به نازل تزریق addblue منتشر نشده است. addblue افزودنی است که در خودروهای تجاری یورو 4 باید همراه گازوئیل یورو 4 مورد استفاده قرار گیرد.

    کرمان موتوراکستریم