فونیکسریمکسبهتام

چرا خودروی ارزان قیمت به دست مردم نمی رسد؟

عصر خودرو- موضوعی که مردم به شدت نسبت به آن اعتراض دارند قیمت به شدت بالای خودرو مخصوصا مدل های داخلی است. اما علت آن چیست؟

چرا خودروی ارزان قیمت به دست مردم نمی رسد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، این روزها بحث درباره قیمت بالای خودرو به شدت بالاست و مردم نسبت به این قضیه هر روز در بین صحبت های روزمره واکنش نشان می دهند. قیمت بالا در یک طرف مسئله قرار دارد اما کیفیت پایین عامل دیگری است که در برابر این نرخ های سرسام آور صدای بسیاری از خریداران را درآورده است. حتی شرایط تا حدی پیش رفته است که علیرضا رزم حسینی وزیر صمت فعلی چندی پیش به دلیل کیفیت پایین خودروها از مردم عذرخواهی کرد. اما چرا قیمت خودرو تا این حد بالاست و مشکل اساسی چیست؟

    بسیاری از خودروسازان و قطعه سازان نسبت به قیمت گذاری دستوری معترض هستند. آنطور که گفته می شود قیمت های دستوری باعث شده خودروسازان و قطعه سازان مدت زمان زیادی در شرایط زیانده باشند. اکثر افراد و مسئولان این حوزه معتقد هستند قیمت گذاری خودرو باید آزاد شود و منطبق با نرخ ها در حاشیه بازار باشد. در این صورت قیمت خودرو در بازار پس از گذشت مدت زمانی به حالت تعادل می رسد و حتی ممکن است کاهشی شود. علاوه بر این خودروسازان از حالت زیانده بودن خارج می شوند و می توانند سود به دست آمده را خرج تحقیق و توسعه، افزایش تیراژ، پرداخت مطالبات قطعه سازان و سایر موارد کنند.

    در خصوص وضعیت بازار نیز باید گفت هرچند که با انتخاب بایدن روند قیمت خودرو تاحدودی کاهشی شد اما پیش از آن به حدی قیمت ها بالا رفت که همچنان مردم توان خرید حتی بسیاری از خودروهای داخلی را ندارند. در این شرایط در پیش گرفتن روش هایی نیز مانند قرعه کشی نیز نتوانست گره گشای کار باشد و باز هم خودرو به دست تعدادی از افراد می رسد که اکثرا مصرف کننده واقعی نیستند.

    روز گذشته یک نشست خبری با حضور اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو برگزار شد. در این نشست خبری نیز بحث اساسی بیشتر در خصوص علت گران تمام شدن خودرو و همچنین مشکلات قطعه سازان بود که همچنان زیان می کنند.

    عذرخواهی کیفیت را بالا نمی برد!
    مازیار بیگلو به عنوان دبیر انجمن قطعه سازان در این نشست واکنش تندی نسبت به صحبت های اخیر وزیر صمت داشت و گفت: عذرخواهی وزیر صمت به هیچ درد مردم نمی‌خورد. مشکل مردم این است که در صف خرید خودرو هستند و نرخ ها به شدت بالا است. ما روش‌های حل مشکل را مدت هاست که گفتیم. کیفیت خودرو با عذرخواهی بالا نمی‌رود.

    راه حل کاهش قیمت ها
    دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص راه حل کاهش قیمت خودرو اظهار کرد: تنها راه حل کاهش قیمت خودرو، کاهش نرخ مواد اولیه است. این در شرایطی است که  تمام درآمد دولت از فروش مواد اولیه شده است. چرا باید نرخ مس و فولاد و سایر مواد اولیه بالا رود. انحصار در قطعه‌سازی است یا در فولاسازی و سایر مواد اولیه؟

    بخش مهمی از تولیدات خودرو به مواد اولیه از جمله فولاد، مس و مواد پتروشیمی مربوط می شود. بنابراین مشخص است که بخش اعظمی از قیمت خودرو نیز بر اساس نرخ همین مواد اولیه است. در ادامه صحبت هایی که در نشست خبری روز گذشته شد به بحث آزاد بودن قیمت مواد اولیه و در مقابل آن دستوری بودن قیمت خودرو پرداخته شد.

    سود تولیدکنندگان مواد اولیه درمقابل ضرر قطعه سازان و خودروسازان
    در همین راستا محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان اظهار کرد: ما با تمام مسئولان وارد مذاکره شدیم و روز به روز شرایط بدتر می‌شود. هیچ موقع صنعت خودرو و قطعه دچار چنین چالش هایی نبوده است. در شرایط فعلی تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس و آلومینیوم سود می‌کنند. در خصوص پتروشیمی‌ها نیز همین شرایط وجود دارد. اما این در شرایطی است که خودروسازان و قطعه سازان با قیمت های دستوری که شورای رقابت تعیین می کند مواجه هستند. در نیتجه همین مورد زیان هر یک از خودروسازان به صورت سالانه به 20 الی 30 هزار میلیارد تومان رسیده است. سود این قیمت های دستوری نیز در نهایت در جیب دلالان می رود.

    با توجه به تمام موارد ذکر شده به نظر می رسد یکی از عوامل اصلی بالا بودن قیمت خودرو در کشور مربوط به نرخ مواد اولیه می شود. قیمت آزاد مواد اولیه و در مقابل آن قیمت دستوری خودرو باعث زیان خودروسازان و قطعه سازان شده و کار به جایی رسیده که حتی برخی از قطعه سازان نیز ورشکسته شده اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو