فونیکسریمکسبهتام

در بررسی بازار روانکارهای وارداتی نما مشخص شد

روغن ۵۵دلاری فقط ۶۰۰ هزار تومان!

عصر خودرو- اگر سری به سایت‌‎های خرید آنلاین بزنید در میان طیف ثابت و مشخص روغن موتورهای تولید داخل، اعدادی به چشمتان می‌خورد که نه به قیمت روغن‌های وارداتی شباهت دارد و نه می توان آن را در دسته روغن‌های تولید داخل طبقه‌بندی کرد.

روغن ۵۵دلاری فقط ۶۰۰ هزار تومان!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، از روز شنبه مورخ 17 آبان ماه مجوز افزایش قیمت روغن و روانکارهای داخلی به صورت مصوب عملیاتی شد و به دنبال آن قیمت بعضی محصولات خارجی هم بالا رفت. گران شدن روغن موتور از یک سو باعث سر و سامان دادن به وضعیت احتکار بعضی فروشندگان کلی و خرد شد و از سوی دیگر دست افراد سودجو را باز کرد تا از این افزایش قیمت ها به نحوی که دوست دارند بهره برداری کنند. بعضی افراد در این بازار ملتهب از فرصت به وجود آمده استفاده می‌‎کنند و محصولاتی را که اصلا وارداتی نیست به‌عنوان وارداتی و با قیمت‌های بدون کنترل به‌فروش می‌رسانند. برندهای معتبری که زمانی در بازار ایران حضور داشتند و اکنون به واسطه شرایط تحریم بازار را ترک کرده‌‌اند، در این شرایط دست‌مایه‌ای برای افراد سودجو شده‌اند و با نام‌های خارجی و دل‌فریب، روغن‌های قدیمی(که حداقل 2 سال از تاریخ تولید آن گذشته است) که قبلا در کشور تولید شده است را به قیمت محصول خارجی به مشتریان می‌فروشند.

    قیمت روغن وارداتی
    در سایت‌های تولیدکننده روانکار در جهان، قیمت محصولات روغنی برای موتورهای بنزینی(در ظروف استاندارد 4 یا 5 لیتری) از حدود 20 دلار آغاز می‌شود و در بعضی موارد (روغن های سطح بالا و تمام سنتزی با تکنولوژی‌های مدرن) حتی تا 80 دلار هم بالا می‌رود. اگر میانگین را 30 تا 50 دلار در نظر بگیریم با توجه به اینکه این محصولات از مسیر شرکت یا سازمان خاصی نمی تواند وارد بازار شود و همچنین به واردات فردی نیز ارز دولتی و نیمایی اختصاص نمی‌یابد. با احتساب قیمت دلار در این روزها و بدون احتساب حاشیه بازار و سود و مواردی از این دست، هر قوطی روغن موتور وارداتی باید بین 900 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشته باشد اما بعضی روغن‌های موجود در بازار که با عنوان "وارداتی" به فروش می‌رسند قیمتی در حدود 500 تا 700 هزار تومان دارند که به نظر می رسد این عدد شباهتی به قیمت منطقی واردات با نرخ روز دلار ندارد و تصور اینکه فروشندگان به دنبال تعدیل بازار و فروش پایین تر از قیمت دلاری یا قیمت قدیم باشند نیز دور از ذهن است.

    واردات از امارات
    در تماس با چند فروشنده روغن موتورهای "اصطلاحا وارداتی" مشخص شد که بخش اعظمی از این برندها به گفته خود فروشندگان از امارات وارد می‌شود اما مساله اینجاست که حتی اگر قیمت روغن‌های آماده مصرف (Finished Product) را هم در بازار امارات بررسی کنید، میانگین قیمت آن بین 150 تا 300 درهم است که باز هم با احتساب قیمت درهم در این روزها باید چیزی در حدود یک میلیون و نیم تا دو میلیون و نیم قیمت داشته باشد! بنابراین چالش بزرگی به وجود می‌آید که اگر ادعا می شود این برندها وارداتی هستند چرا قیمتشان با قیمت های جهانی سازگاری ندارد و اگر هم تولید داخل و قدیمی هستند، چرا با قیمت های بالاتر از نرخ مصوب به فروش می رسند.

    افزایش قیمت ناگهانی
    این که بخواهیم به صراحت بگوییم این برندها تقلب هستند شاید چندان کار درست و اصولی نباشد اما نکته اینجاست که اگر رکورد قیمت های ثبت شده آن ها را در سایت های خرید آنلاین بررسی کنید به سادگی مشخص می شود که بعد از اعلام افزایش قیمت روانکارهای داخلی، قیمت این محصولات هم بالا رفته است. مساله جالب تر اینجاست که فروشگاه‌های بعضی از این برندها که الان ادعا می‌کنند محصولاتشان وارداتی است، حدود 2 هفته پیش همین روغن را در سایت ها به قیمت 300 تا 400 هزار تومان به فروش می‌رساندند و اکنون که به‌واسطه بالا رفتن میانگین قیمت، شرایط را مساعد دیدند اقدام به فروش همان محصول با قیمت‌های بالاتر کرده‌اند!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو