فونیکسریمکسبهتام

رشد تولید دوگانه‌سوزها

عصر خودرو- آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید خودروهای دوگانه‌سوز در ۶ ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است.

رشد تولید دوگانه‌سوزها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»  به نقل از ایرنا، بنابر آمار منتشرشده در سایت انجمن خودروسازان ایران، در مجموع طی نیمه نخست سال جاری 14 هزار و 162 دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در کشور به تولید رسیده است. این آمار نشان می‌دهد تیراژ دوگانه‌سوزها در مقایسه با 6 ماه ابتدایی سال گذشته 3/ 81 درصد رشد را تجربه کرده است.
    اینکه چرا چنین رشدی در تولید دوگانه‌سوزها رخ داده است، می‌تواند ریشه در موضوع اصلی داشته باشد. نخست اینکه با توجه به رشد قیمت بنزین در آبان سال گذشته، میل عمومی به استفاده از سوخت گاز در خودروها افزایش یافته و این موضوع خود را در تولید این محصولات نشان داده است. تا پیش از رشد پرحاشیه نرخ بنزین در آبان 98، استقبال عمومی از خودروهای دوگانه‌سوز به شدت افت کرده بود؛ چه آنکه خیلی‌ها ترجیح می‌دانند با توجه به مشکلات فنی این خودروها و همچنین کمبود و پراکندگی نامناسب جایگاه‌های سوخت گاز، از بنزین استفاده کنند. نکته دیگر اینجا بود که فاصله قیمتی گاز و بنزین در مقایسه با اواسط دهه 80 که بنزین سهمیه‌بندی شد، کاهش یافت. این موضوع سبب شد از جذابیت قیمتی سوخت گاز کم شود و به تدریج حجم استقبال از دوگانه‌سوزها رو به افت رود. از همین رو خودروسازان نیز به سمت کاهش تولید محصولات دوگانه‌سوز رفتند و حتی برخی خودروها تنها به‌صورت بنزینی تولید شدند. اما اگرچه پس از رشد ناگهانی قیمت بنزین توسط دولت در آبان 98، انتظار می‌رفت استقبال از دوگانه‌سوزها باز هم افزایش یابد و این اتفاق نیز رخ داد، با این حال بسیار اندک بود. درواقع با وجود گران شدن بنزین، اکثر شهروندان ترجیح دادند همچنان از این سوخت استفاده کنند و درصد بسیار اندکی به سمت استفاده از دوگانه‌سوزها رفتند. البته این احتمال نیز وجود دارد که پس از رشد قیمت بنزین در سال گذشته، برخی به‌صورت کارگاهی خودروهای خود را دوگانه‌سوز کرده باشند. اما دلیل دیگری که می‌توان برای رشد تولید دوگانه‌سوزها پیدا کرد، استفاده از این خودروها در ناوگان تاکسیرانی است. بخش قابل توجهی از خودروهای دوگانه‌سوز راهی ناوگان تاکسیرانی می‌شوند و بنابراین احتمالا یکی از دلایل رشد دوگانه‌سوزها در نیمه نخست امسال همین موضوع بوده است. اما نکته دیگر در مورد آمار 6 ماه نخست امسال خودروهای دوگانه‌سوز این است که تمامیآنها سهم ایران خودرو بوده‌اند. آمارها نشان می‌دهد سایپا و پارس خودرو در 6 ماه ابتدایی سال جاری حتی یک دستگاه محصول دوگانه‌سوز نیز تولید نکرده‌اند. ایران خودرویی‌ها اما در این مدت 7 هزار و 286 دستگاه پژو 405 تولید کرده‌اند که در مقایسه با 6 ماه ابتدایی سال گذشته بیش از 66 درصد رشد نشان می‌دهد. ایران خودرو اما با تولید پنج هزار و 298 دستگاه سمند دوگانه‌سوز، توانسته تولید این محصول را در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته بیش از 5/ 3 برابر کند. درنهایت تولید پارس دوگانه‌سوز در ایران خودرو هزار و 578 دستگاه بوده که در مقایسه با نیمه ابتدایی سال گذشته کاهشی حدودا 20 درصدی داشته است.رشد تولید دوگانه‌سوزها

    دنیای‌اقتصاد : آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید خودروهای دوگانه‌سوز در 6 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 80 درصد رشد داشته است. بنابر آمار منتشرشده در سایت انجمن خودروسازان ایران، در مجموع طی نیمه نخست سال جاری 14 هزار و 162 دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در کشور به تولید رسیده است. این آمار نشان می‌دهد تیراژ دوگانه‌سوزها در مقایسه با 6 ماه ابتدایی سال گذشته 3/ 81 درصد رشد را تجربه کرده است.
    اینکه چرا چنین رشدی در تولید دوگانه‌سوزها رخ داده است، می‌تواند ریشه در موضوع اصلی داشته باشد. نخست اینکه با توجه به رشد قیمت بنزین در آبان سال گذشته، میل عمومی به استفاده از سوخت گاز در خودروها افزایش یافته و این موضوع خود را در تولید این محصولات نشان داده است. تا پیش از رشد پرحاشیه نرخ بنزین در آبان 98، استقبال عمومی از خودروهای دوگانه‌سوز به شدت افت کرده بود؛ چه آنکه خیلی‌ها ترجیح می‌دانند با توجه به مشکلات فنی این خودروها و همچنین کمبود و پراکندگی نامناسب جایگاه‌های سوخت گاز، از بنزین استفاده کنند. نکته دیگر اینجا بود که فاصله قیمتی گاز و بنزین در مقایسه با اواسط دهه 80 که بنزین سهمیه‌بندی شد، کاهش یافت. این موضوع سبب شد از جذابیت قیمتی سوخت گاز کم شود و به تدریج حجم استقبال از دوگانه‌سوزها رو به افت رود. از همین رو خودروسازان نیز به سمت کاهش تولید محصولات دوگانه‌سوز رفتند و حتی برخی خودروها تنها به‌صورت بنزینی تولید شدند. اما اگرچه پس از رشد ناگهانی قیمت بنزین توسط دولت در آبان 98، انتظار می‌رفت استقبال از دوگانه‌سوزها باز هم افزایش یابد و این اتفاق نیز رخ داد، با این حال بسیار اندک بود. درواقع با وجود گران شدن بنزین، اکثر شهروندان ترجیح دادند همچنان از این سوخت استفاده کنند و درصد بسیار اندکی به سمت استفاده از دوگانه‌سوزها رفتند. البته این احتمال نیز وجود دارد که پس از رشد قیمت بنزین در سال گذشته، برخی به‌صورت کارگاهی خودروهای خود را دوگانه‌سوز کرده باشند. اما دلیل دیگری که می‌توان برای رشد تولید دوگانه‌سوزها پیدا کرد، استفاده از این خودروها در ناوگان تاکسیرانی است. بخش قابل توجهی از خودروهای دوگانه‌سوز راهی ناوگان تاکسیرانی می‌شوند و بنابراین احتمالا یکی از دلایل رشد دوگانه‌سوزها در نیمه نخست امسال همین موضوع بوده است. اما نکته دیگر در مورد آمار 6 ماه نخست امسال خودروهای دوگانه‌سوز این است که تمامیآنها سهم ایران خودرو بوده‌اند. آمارها نشان می‌دهد سایپا و پارس خودرو در 6 ماه ابتدایی سال جاری حتی یک دستگاه محصول دوگانه‌سوز نیز تولید نکرده‌اند. ایران خودرویی‌ها اما در این مدت 7 هزار و 286 دستگاه پژو 405 تولید کرده‌اند که در مقایسه با 6 ماه ابتدایی سال گذشته بیش از 66 درصد رشد نشان می‌دهد. ایران خودرو اما با تولید پنج هزار و 298 دستگاه سمند دوگانه‌سوز، توانسته تولید این محصول را در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته بیش از 5/ 3 برابر کند. درنهایت تولید پارس دوگانه‌سوز در ایران خودرو هزار و 578 دستگاه بوده که در مقایسه با نیمه ابتدایی سال گذشته کاهشی حدودا 20 درصدی داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو