فونیکسریمکسبهتام

در مصاحبه اختصاصی «عصرخودرو» با مدیرعامل شرکت نفت بهران مطرح شد:

تنها راه نجات، تمرکز روی بهره‌وری است

عصر خودرو- بعد از اعمال تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ایران، صنعت نفت هم مانند دیگر صنایع در شرایط خاصی قرار گرفت این تغییر و تحولات نفت برخلاف چیزی که به نظر می‌آید ، بر روی صنایع پالایشگاهی و به‌خصوص تولیدکنندگان روانکار تأثیر مثبت داشته چراکه بخش اعظمی از مواد موردنیازشان در داخل تولید می‌شود و نیاز به وارداتشان صرفاً به ادتیو ها و بعضی مواد خاص محدود می‌شود.

تنها راه نجات، تمرکز روی بهره‌وری است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به این بهانه با مهندس اسعد عزیزی، رئیس انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران و مدیرعامل شرکت نفت بهران گفت‌وگو کردیم تا در خصوص استراتژی‌های این شرکت برای عبور از بحران بیشتر بدانیم.


    1- به‌عنوان سؤال نخست؛ بازار روانکارها بعد از اعمال تحریم‌ها نه‌تنها کاهش تولید نداشته بلکه در چندماهه گذشته اثبات شد که می‌تواند افزایش رشد و سودآوری هم داشته باشد. این موضوع را متأثر از چه فاکتورهایی می‌دانید؟

    صنعت تولید روانکار در کشور یک صنعت بومی‌سازی شده است. در حوزه روغن‌های موتوری تقریباً 100 درصد بازار توسط تولیدات داخل تأمین می‌شود و در روغن‌های صنعتی نیز بخش قابل‌توجهی را شرکت‌های تولیدکننده داخلی تأمین می‌کنند. ازآنجایی‌که بخش بزرگی از مواد موردنیاز برای تولید روغن در کشور تولید می‌شود، این بازار هیچ‌وقت تحت تأثیر شدید تحریم‌ها قرار نگرفته است. عمده خوراک موردنیاز پالایشگاه‌های روغن از پالایشگاه‌های نفت گرفته می‌شود و تنها برخی از مواد افزودنی است که از طریق واردات تأمین  می‌شود که در آن مورد هم تجارب همکاران ما در بخش‌های تأمین باعث شده تا برای خرید مواد افزودنی با مشکل خاصی روبه‌رو نباشیم. به خاطر آمادگی موجود قبلی در این صنعت، بعد از اعمال تحریم‌ها، صنعت تولید روانکار دچار چالش بزرگی نشده است.
    اگر بازار روغن کشور را به سه بخش اصلی روغن‌های بنزینی، دیزلی و روانکارها صنعتی تقسیم کنیم، با اعمال تحریم‌ها و خروج رقبای خارجی، در بخش‌هایی  از این بازار، تهدید تحریم تبدیل به فرصت شد. زیرا با کمبود محصولات خارجی، نگاه مشتری نهایی به روغن‌های تولید داخل تغییر نمود و توانستیم به این واسطه تابوی استفاده نکردن از روغن‌موتور ایرانی در خودروهای مدرن خارجی را بشکنیم که این دستاورد مهم و البته پایداری برای صنعت ما است.

    2-  بهران از گذشته  با خودروسازها همکاری خوبی داشته، در حال حاضر وضعیت این همکاری‌ها به چه صورت است؟ آیا تأمینOEM برای شما در اولویت است ؟

    استراتژی‌هایOEMدر حوزه روانکار بخش تعیین‌کننده‌ای به‌حساب می‌آید و موفقیت در آن  درست مثل نگاه به دشت زیر پا بعد از فتح قله است. این مسئله اعتبار بسیار زیادی را برای شرکت‌های تولیدکننده ایجاد می‌کند. ما در شرکت نفت بهران با مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو همکاری بسیار نزدیکی داشتیم در حدی که در پروژه طراحی موتور ملی (EF7) از ابتدا به‌عنوان همکار علمی و فنی پروژه حضور داشتیم و طراحی و فرمولاسیون روغن‌موتور  و ضد یخ مخصوص این موتور توسط بهران انجام شد که مورد تائید ایپکو و طراح آلمانی موتور قرار گرفت. این روند همکاری با ایران‌خودرو و سایر دیگر شرکت‌ها نیز ادامه دارد. به‌عنوان‌مثال با همکاری شرکت سایپا، محصول بهران رانا 10W40 توانست تأییدیه پژو- سیتروئن را کسب کند و توسط آزمایشگاه‌های معتبر بلژیک و فرانسه مورد تائید قرار بگیرد و علاوه بر مصرف در خودرو سیتروئن، هم‌اکنون برای خودروهای جدید ایران‌خودرو نیز در حال استفاده است.
    در حوزه روغن‌های گیربکس نیز تنوع گسترده محصولات ما، خصوصاً در روغن‌های گیربکس‌های اتوماتیک باعث شده است تا تمام نیازهای خودروهای جدید را پوشش دهیم. از سویی دیگر با توجه به گسترش موتورهای مجهز به توربوشارژر که شرایط و حساسیت خاصی برای روانکاری دارند، محصول بهران سوپر رانا پلاس با استاندارد API SN Plus را تولید کرده‌ایم که مخصوص این خودروها و با بالاترین استاندارد کیفی روانکار در دنیا تولیدشده است. این روغن نیز در حال حاضر مراحل تائید فنی را برای استفاده در خودروهای جدید شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را با موفقیت پشت سر گذاشته است و البته با توجه به تنوع گرانروی موردنیاز بازار، به‌تازگی درجه گرانروی 5W30 آن نیز عرضه‌شده است.
    چندی پیش استاندارد API SPکه آخرین سطح کیفیت روغن‌های موتور بنزینی است در دنیا معرفی شد و بافاصله کوتاهی از زمان معرفی استاندارد، توسط واحد پژوهش شرکت بهران فرموله شد که پس از انجام اقدامات نهایی مربوط به تولید آن، به‌زودی روانه بازار خواهد شد.
    شرکت نفت بهران در سطح خاورمیانه بزرگ‌ترین مرکز تحقیق و توسعه(R&D) را دارد و این ادعا با نگاه به سبد محصولات ما کاملاً قابل‌اثبات است. نیروهای پژوهشی و تحقیقاتی این شرکت که جز سرمایه‌های استراتژیک ما به‌حساب می‌آیند، بلافاصله پس از معرفی شدن یک استاندارد جدید در جهان، بر آن متمرکزشده و محصول مطابق با آن استاندارد را با سرعت روانه بازار می‌کنند.
    ما در شرکت و گروه بهران همواره با تمام ظرفیت در کنار سازندگان اصلی تجهیزات (OEM) بوده‌ایم و تلاش کردیم تا با همکاری آن‌ها بهترین محصول را برای مصرف‌کنندگان نهایی تولید کنیم. البته فعالیت‌های ما در این زمینه تنها به خودروسازها محدود نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال روانکارهای موردنیاز شرکت توگا، که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولید توربین در کشور و زیرمجموعه مپنا است را شرکت ما تأمین می‌کند. بر اساس  آخرین آمار، شرکت بهران 70 درصد بازار روانکارها نیروگاهی (گازی و بخار) کشور را در اختیار دارد. باید تأکید کنم که تولید و عرضه روغن‌های صنعتی برای ما بسیار بااهمیت است، چراکه سهم بازار و فروش بیشتری در آن حوزه داریم و علاوه بر آن از این طریق به چرخیدن چرخ صنعت کشور کمک می‌کنیم.

    3- نام بهران را عموماً به‌عنوان تولیدکننده روغن‌موتور می‌شناسند ولی طیف گسترده محصولات موجود در سبد این برند بسیار وسیع‌تر است. آیا تمرکز برندینگ از سوی خود شما بر روی روغن‌موتور قرار داده‌شده است؟

    سبد محصولات ما چه در شرکت اصلی و چه در گروه بهران بسیار متنوع است. در کنار تولید انواع روانکارها، ضد یخ، گریس و انواع کارکیت ها(مثل شیشه‌شور و ضد یخ و انژکتور شوی و محصولات مشابه) پارافین وکس و انواع روغن فرآیند نیز در فهرست محصولات ما قرار دارند.
    بخشی از محصولات بهران مربوط به محصولات میانی است، مانند وکس خشک قالبی که یک محصول صادراتی است و در بازارهای بیرون از کشور بسیار موردتوجه است. محصولاتی مثل وکس گرانول و روغن فرآیند نیز مستقیماً به تایر سازان داخلی داده می‌شود. ما همیشه دغدغه صنایع را داشتیم. هرجایی که احساس نیاز از سوی صنایع برای تولید یک نوع روغن خاص بوده، تیم مهندسی فروش و پژوهشی ما حضور پیداکرده‌اند و به‌سرعت محصول موردنظر را معادل‌سازی کرده و پس از تولید، جایگزین نمونه وارداتی کرده‌اند.
    در صنایع اصلی کشور مثل توربین سازی، کشتی‌رانی و هواپیمایی، نام بهران باافتخار حضور دارد. بهران بادران برای توربین‌های بادی کشور، بهران مارین در حوزه روغن‌های کشتی با گریدهای مختلف و مطابق با استاندارد بین‌المللی IMO 2020 بخش دیگری از محصولات بهران هستند. به‌تازگی در صنعت هواپیمایی کشور نیز با ارائه روغن‌موتورهای اوج یک و اوج دو واردشده‌ایم. در کنار همه ، مجموعه ما تنها تولیدکننده فورفورال در غرب آسیا است و ضمن صادرات این محصول، نیاز صنعت پتروشیمی و روانکاری  کشور را نیز تأمین می‌کند. اواسط ماه آینده، پروژه توسعه تولید این محصول در کارخانه فورفورال بهران در شوشتر به بهره‌برداری می‌رسد و کمیت و کیفیت محصول تولیدی این کارخانه، بازهم افزایش خواهد یافت.

    4- گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد بعضی‌ها بر این باوراند که مجموعه‌های بزرگ مثل شما به‌واسطه حمایت‌های دولتی و دریافت امتیازات خاص، سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارد اما برخلاف این موضوع مجموعه شما بر روی برند سازی و همچنین توسعه سبد محصولاتش زحمت زیادی کشیده، فکر می‌کنید دلیل این نگاه چیست؟

    بیان این مطلب بی‌انصافی در حق شرکتی مانند بهران است که از شرکت‌های قدرتمند داخلی و از برندهای خوب کشور به شمار می‌رود. مزیت رقابتی اصلی ما، فرآیند مستمر توسعه منابع انسانی و توانمندی‌های فنی و تکنولوژیکی ما است که سالیان سال برای به دست آوردن و رسیدن به آن تلاش کرده‌ایم. سهم بازار 43 درصدی ما در بازار روانکارها به دلیل تنوع گسترده محصولات بوده و حاصل اتفاق و توصیه و شانس نیست.
    شرکت بهران نه‌تنها از هیچ رانتی برخوردار نیست  بلکه در حال حاضر از بابت تأمین و قیمت نهاده‌ها بسیار در فشار است که ناشی از همین نگرش است که در سؤال به آن اشاره کردید.  بااین‌حال بهران به دلیل تأکید بر مسئولیت‌های اجتماعی خود به‌عنوان یک رویکرد استراتژیک، همواره حامی حقوق مصرف‌کنندگان بوده است و در دو سال متوالی اخیر توانسته تندیس سازمان حمایت استان تهران را از آن خود کند. باید تأکید کنم که تأمین نیاز بازار آن‌هم باقیمت مصوب ابتدای سال گذشته، درحالی‌که تمامی محصولات و خدمات رشد چند برابری قیمت داشته‌اند، نشان توجه بهران به ایفای تعهدات اجتماعی است.

    5- درآمدزایی بهران در 6 ماه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته، چه سیاستی را برای این کسب این موفقیت پیش گرفتید؟

    ما در 6 ماه نخست امسال 2210 میلیارد تومان فروش داشتیم که 520 میلیارد تومان آن تنها در شهریورماه بود و باعث ثبت رکورد بیشترین فروش در یک ماه شد. نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته نیز 21 درصد رشد داشته‌ایم. با توجه به این‌که در 3 ماه اول به‌واسطه اوج گرفتن اولیه بیماری کرونا، بازارها قفل شد و صادرات عملاً انجام نمی‌شد، با انباشتگی کالا مواجه شدیم و مصرف داخلی هم با رکود مواجه شد اما در 3 ماهه دوم سال توانستیم با هدفمند کردن فروش به این رکورد دست پیدا کنیم.
    کلید اصلی برای حل این مشکل، افزایش بهره‌وری تولید است.راندمان فعالیت‌های‌ پالایشگاهی بهران چه کمی و چه کیفی افزایش داشته است. در همین دوره 6 ماهه، 400 میلیارد تومان رشد داشتیم.
    بعد از بحران نفت در اوایل امسال که باعث شد بهای نفت در بازه زمانی کوتاهی منفی شود، قیمت جهانی فرآورده‌های نفتی نیز به دنبال آن کاهش یافت. این نوسانات تا تیرماه ادامه داشت. بعد از تثبیت قیمت‌های جهانی توانستیم از شرایط بهره ببریم و عملکرد صادراتی را در 3 ماه دوم افزایش دهیم و تنها در شهریور هشت و نیم میلیون دلار صادرات را رقم بزنیم.
    در کل میانگین نرخ فروش ما حدوداً 3 هزار تومان از میانگین  نرخ سبد محصولات صنعت بالاتر است. دلیل اصلی آن‌هم تمرکز ما بر فروش محصولات باارزش افزوده بالا است. در این شرایط، خبر شکستن رکورد فروش توسط بهران، برای سهامداران خبر خوبی خواهد بود. 
    در این دوره، 23 میلیون لیتر روغن‌موتور بیشتر از دوره قبل عرضه کردیم و این برای شرکتی که  بیشترین سهم را در بازار از آن خود دارد، کار بسیار سختی است. همچنان که تبدیل نمره 10 به 15 ساده است اما  تبدیل 19 به 19.5 بسیار دشوارتر خواهد بود.
    ما همیشه رکوردهای دوره قبل را شکسته‌ایم و هرگز سابقه نداشته که نوسانات موضعی در بازار بتوانند روی عملکرد سالانه و یا حتی نیم ساله ما تأثیر بگذارد. روند عمومی عملکرد در بهران همواره صعودی است حتی اگر در بازه‌های خاصی افت داشته باشد.
    امسال 4400 میلیارد تومان فروش در برنامه است اما اگر با همین روند پیش برویم، به رکورد  بالای 5000 میلیارد خواهیم رسید. برای سال 99 نسبت به سال قبل انتظار رشد10 درصدی درآمد را داشتیم اما تنها در 6 ماه نخست سال 21 درصد  رشد درآمد حاصل آمد و اگر همین مسیر ادامه پیدا کند، در پایان سال احتمالاً به عدد کلی 5000 میلیارد تومان خواهیم رسید.

    6- با در نظر گرفتن این‌که افزایش قیمت در صنعت روانکار بسیار کند انجام می‌شود و در ده سال گذشته این صنعت یک‌بار در اوایل سال 93 و یک‌بار دیگر هم در سال 98 افزایش قیمت داشته، فکر می‌کنید در شرایط کنونی هم می‌شود با همان سیاست پیش رفت و افزایش قیمت را به تعویق انداخت؟

    به نظر من، صنعت روانکار باید همیشه بر روی بهره‌وری متمرکز باشد. سودآوری در حقیقت حاصل از تلفیق بهره‌وری و بازیافت قیمت است. شرکت‌های تولیدکننده روانکار همیشه انتظار بازیافت قیمت دارند، اما تمرکز بر روی افزایش بهره‌وری باید همیشه مدنظر باشد. بهران در بحث مدیریت، بر روی کارایی و اثربخشی تمرکز ویژه دارد و همواره از این مسیر به سودآوری رسیده است. اگر سال‌هاست این صنعت در فراز و نشیب‌های محیطی دوام آورده قطعاً تأثیر همین نوع نگاه است.
    اما در حال حاضر در بخش نهاده‌ها بیشترین اجحاف به این صنعت می‌شود. قیمت نهاده اصلی این صنعت (لوبکات) هر 2 هفته یک‌بار بر اساس نرخ ارز نیمایی و البته نرخ  منطقه‌ای نفت کوره تعدیل می‌شود و ما همچنان باید باقیمت‌های فروش ثابت دو سال قبل ادامه دهیم. قیمت‌های تمام‌شده محصولات ما، متأثر از تغییرات نرخ نهاده‌ها و سایر ملزومات، خصوصاً در چند ماه اخیر، به‌شدت افزایشی بوده و ما باقیمت‌های فروش تثبیت‌شده فعلی در حاشیه  زیان هستیم.
    اگرچه بعضی زمزمه‌ها مبنی بر پایین بودن نرخ لوبکات و امکان ارتقاء آن از 6 به 10 هزار تومان بیش از هر چیز ما را تحت‌فشار قرار می‌دهد، اما با تعاملاتی که در این راستا با نهادهای تصمیم گیر داشته‌ایم و مذاکرات طولانی انجام‌شده، تصمیمات خوبی اتخاذشده که امیدوارم هر چه زودتر عملیاتی و اعلام شود. صدور مجوز افزایش قیمت کمترین کاری است که در این شرایط بحرانی برای حمایت از صنایع تولیدکننده روانکار می‌تواند انجام گیرد.

    7- با توجه به اینکه شما رئیس انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی هستید به نظر شما این صنعت چقدر ارزبری و چقدر ارزآوری دارد؟

    تمایز استراتژیک بین شرکت‌های این صنعت وجود دارد به این معنی که برخی مثل بهران بر روی بازار داخل تمرکز دارند و بعضی دیگر تمرکز بیشتری بر صادرات دارند. به همین دلیل میانگین ارزبری و ارزآوری با آمار تک‌تک شرکت‌ها فاصله دارد.ازآنجاکه بهران سهم بالایی در محصولات نهایی  در بازار داخل به خود اختصاص داده به‌تبع ارزبری بیشتری هم دارد. شرکت‌های دیگر این صنعت که توجه به صادرات دارند، میزان ارزآوری بیش‌تری دارند.
    بااین‌حال در بهران بالانس ارزی وجود دارد به این معنی که بخش اعظمی از نیازهای وارداتی ما با ارز حاصل از صادرات تأمین می‌شود و تلاش شده تا کمترین فشار به منابع ارزی کشور وارد شود.
    در شش‌ماهه اول امسال و با فرض فروش به نرخ فروش سال گذشته، می‌توانستیم 50 میلیون دلار صادرات داشته باشیم. اما با توجه به منفی شدن قیمت نفت در جهان که در تاریخ این صنعت بی‌سابقه بود، حجم صادرات بهران تاکنون به 30 میلیون دلار رسیده است. اگر قیمت‌های جهانی نفت روی ریل واقعی خودش قرار بگیرد، فرآورده‌های صادراتی ما به‌سادگی کل نیاز واردات به ارز را پوشش خواهد داد. امسال نیز درصدد هستیم تا 6 ماهه دوم  و با توسعه صادرات، نیاز وارداتمان را پوشش دهیم.

    8- مقبولیت برندهای خارجی یا خارجی نما هنوز هم برای مشتری عام به‌خصوص مالکان خودروهای گران‌قیمت و لوکس، بیش‌تر از محصولات تولید داخل است. درحالی‌که بهران محصولاتی دارد که ازنظر سطح کیفی با استانداردهای جهانی کاملاً سازگار است. به نظر شما چطور می‌شود این موضوع را جا انداخت؟

    تلاش ما همیشه این بوده تا روند را اصلاح کنیم و تاکنون بااطلاع رسانی و آموزش این مانع ذهنی که صاحب خودرو خارجی باید روغن خارجی بریزد را تا حدود زیادی ازنظر فرهنگی و ذهنی حل کرده‌ایم.
    اما نکته اینجاست که ما باید بر اساس مصوبات سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار محصولاتمان را به فروش برسانیم. درحالی‌که کالایی که با برند خارجی به فروش می‌رسد، عموماً تحت رصد قیمت‌گذاری نیست. این مسئله قیمت تأثیر به سزایی در جایگاه ذهنی محصول دارد. وقتی یک روغن خارجی  تا چند برابر قیمت تولید داخلی، که همان استاندارد را دارد، قیمت‌گذاری و فروخته می‌شود، این جایگاه را در ذهن مشتری ایجاد می‌کند که روغن گران‌تر لزوماً باکیفیت‌تر هم هست. به‌علاوه، این محصولات سود بیشتری هم برای تعویض‌روغنی دارد که تمایلشان را برای توصیه روغن خارجی به مشتریان افزایش می‌دهد.
    ما به‌طور مرتب نمونه‌هایی از روغن‌های کارکرده و نو را از بازار مصرف جمع‌آوری و آزمایش می‌کنیم و به‌طور مستند ادعا داریم که محصولات بهران از برندهای خارجی و خارجی نمای موجود در بازار کیفیت به‌مراتب بهتری دارد. به‌عنوان‌مثال دریکی از شاخص‌های مهم روغن که "باقی ماندن در سطح گرانروی مناسب" است، این محصولات وضعیت خوبی نداشته و با چند هزار کیلومتر کارکرد از محدوده مجاز گرانروی خارج می‌شوند و آسیب‌های شدیدی به موتور خودرو مشتریان وارد می‌کنند. درحالی‌که محصولات بهران به دلیل استفاده از مواد افزودنی مرغوب، تا پایان عمر کاری خود، در محدوده مجاز گرانروی باقی می‌مانند. تمام تلاش ما این است که با بندسازی و اطلاع‌رسانی دقیق به مشتریان، آن‌ها را به متخصصانی آگاه درزمینهٔ انتخاب روغن بدل کنیم.

    9- جایگاه روغن‌های بهران در سطح بین‌الملل و یا بازار منطقه در چه سطحی قرار می‌گیرد؟

    ما تلاش کرده‌ایم تا صادرات سنتی را که تنها هدف آن فروش محصول به بازار هدف بود را متحول کنیم. هدف ما در کنار فروش و ارزآوری، معرفی و جا انداختن برند بهران در بازارهای منطقه است البته برای این موضوع محدودیت‌هایی هم داریم. اما با توجه به تمام محدودیت‌های داخلی و خارجی معتقدیم که باید حضور مستقیم داشته باشیم.
    استراتژی اصلی ما در بازارهای صادراتی حضور، نفوذ و توسعه است و پیروی از آن ایجاب می‌کند تا با شرکای محلی مشارکت داشته باشیم و عملیات فروش را به آن‌ها بسپاریم و خودمان در سطح کلان مدیریت کنیم. شرکای محلی تأثیر فراوانی بر روی جا انداختن برند دارند، تأثیری که شاید در صادرات سنتی به آن توجهی نمی‌شد.
    از سوی دیگر توان لجستیک شرکت نیز در این سال‌ها به‌خوبی توسعه‌یافته است به‌طوری‌که ما در حال حاضر امکان ارسال محصولاتمان را به‌صورت Door to Door  (از در کارخانه تا محل مشتری) ایجاد کرده‌ایم. این توانمندی در کنار تنوع سبد محصولات و تنوع مقاصد صادراتی این امکان را به ما می‌دهد تا به مشتریان اصلی نزدیک‌تر شویم و از بازارهایی که صادرات مجدد انجام می‌دهند دور شویم.
    سیاست دیگر ما در حوزه صادرات پرهیز از خام فروشی است، این نوع از صادرات اگرچه ممکن است در برهه‌هایی از زمان باصرفه به نظر برسد، اما باعث توسعه برند در بازارهای منطقه نمی‌شود. درحالی‌که چشم‌انداز بهران، ایجاد یک برند منطقه‌ای خوش‌نام در آینده نزدیک است.

    10- به‌عنوان سؤال آخر؛ در این ایام تصمیم‌گیری برای آینده با توجه به شرایط فعلی بسیار سخت است اما باید در نظر داشت که جهان به سمت استفاده کمتر از خودروهای بنزینی می‌رود و اگر این مسئله با سرعت درست پیش برود در آینده نه‌چندان دور دیگر موتور بنزنی تولید نمی‌شود که روغن‌موتور نیاز داشته باشد. در این راستا بسیاری از شرکت‌های بزرگ پتروشیمی در جهان به سمت‌وسوی دیگری حرکت کرده‌اند تا بتوانند خودشان را با آینده همسو کنند. آیا بهران هم این رویکرد را دارد؟

    بخشی از پاسخ این سؤال محرمانه است ولی در این حد می‌توانم بگویم که یک تیم داخلی در بهران بر روی این موضوعات کار می‌کند. قطعاً در بازار روغن‌های صنعتی این مسئله  چندان مطرح نیست و کماکان بازار در این بخش پایدار خواهد بود. در بخش روغن‌های دیزل نیز با یک تأخیر بیشتری نسبت به خودروهای سواری این تغییرات صورت خواهد گرفت . اما در بازار محصولات بنزینی این اتفاقاً هرچند به‌کندی، اما در حال رخ دادن است.
    اما جهت اطمینان خاطر سهامداران و کسانی که صنعت ما را پایش می‌کنند باید اشاره‌کنم که ماهم مثل بسیاری از برندهای تولیدکننده روانکار در جهان که نگاه به حوزه انرژی‌دارند، در حال بررسی سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ( به معنی عام آن) هستیم. هم‌اکنون نیز در بخش تولید برق حضور داریم و برای ادامه کار در 10 سال آینده نیز سناریوهای از پیش تعیین‌شده داریم. 

    11- کلام آخر
    ما در شرکت بهران برای این دوره، به‌جای تأمین مالی بانک محور، به سمت تأمین مالی از بازار سرمایه رفته‌ایم و بخشی از سهام نیروگاه قم را در بورس عرضه نموده و منابع حاصل را صرف طرح‌های توسعه‌ای در بهران کردیم. این مسئله اثر خوبی بر مدیریت هزینه‌های مالی و تسهیلات بانکی داشته است. از طریق این تأمین مالی، پروژه‌های متعددی به‌سرعت به انجام رسیده و یا خواهد رسید. مانند پروژه دو برابر نمودن ظرفیت تولید وکس که تأثیر خوبی بر بازارهای صادراتی ما گذاشته است. همچنین پروژه تقویت واحد تبرید که سبب افزایش راندمان پالایش خصوصاً در فصول گرم می‌شود و نیز افزایش تولید فورفورال که در ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

    مصاحبه و عکس: روزبه نوروزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط