فونیکسریمکسبهتام

داخل خودروی شما چه بویی می دهد؟!

عصر خودرو- حتما برای شماهم رخ داده که در پمپ بنزین ها یا چراق قرمزها یا فروشندگان لوازم یدکی بوگیر یا به قول معروف air freshener دیده باشید.کار این وسیله کوچک خیلی ساده است! پخش کردن رایحه و بوی خوب داخل کابین خودرو.اما مگر داخل خودرو چه اتفاقی در طول روز رخ می دهد ؟یا کابین ماشین مگر از چه مواد شیمیایی یا صنعتی بد بویی ساخته شده که نیازمند چنین وسیله ای است ؟!

داخل خودروی شما چه بویی می دهد؟!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، خودروهای قدیمی یا کلاسیک بیشتر بخش داشبوردشان از چرم و چوب و فلز بود اما تقریبا از اوایل دهه 70 میلادی بود که چسبهای صنعتی و انواع پلاستیک و منسوجات جای برخی از این مواد را گرفتند.همین مسئله سبب شد تا بوی داخل خودروها وقتی درماشین را بازمی کنید تغییر کند.البته چرم صندلیها هم خیلی دراین مسئله تاثیرگذارهستند . به هر حال این داستان یعنی استشمام کردن رایحه خوش آنقدر برای مصرف کنندگان دغدغه شد که درخودروهای لوکسی مثل مرسدس بنز S کلاس و یا انواع بنتلی و رولزرویس از نوع سیستم عطرافشانی خودکار در داخل سیستم تهویه مطبوع سود برده شد که مبدل به آپشن گران قیمتی هم گردید.

    اما داستان از اینجا شروع شد که به نوبت خودروسازان بزرگ اروپایی و آمریکایی و آسیایی تصمیم گرفتند از موادی در ساخت داشبورد سود ببرند که هم درمعرض اکسیژن و گرما و تابش آفتاب مواد سمی از خود منتشر نکند و هم رایحه یا بوی بدی در خودرو تولید ننماید  و برعکس خوش بو باشد.

    دقیقا 8 ماده صنعتی شیمیایی وجود دارد که در فضای داخلی کابین خودروها بویژه داشبورد ازآنها استفاده می شود و البته می تواند راننده و سرنشینان را تحت تاثیرخود قراردهد . به این مواد درصنعت خودروسازی VOC یا همان مواد چسبنده بخارشدنی شیمیایی گفته می شود که شامل : استال دی هاید ،آکرولین ،بنزن ،اتیل بنزن ،فرمال دیهاید ، استیرن ، تولوئن و اگزیلن است. در تحقیقات پزشکی –صنعتی  و آزمایشات مشخص شده که رایحه های متصاعد شده ازاین مواد شیمیایی در برخی افراد سبب ایجاد آلرژی ها تنفسی و حتی پوستی و مشکلاتی چون سوزش چشم ، عطسه ، سرگیجه ، تنگی نفس ، سردرد و حالت تهوع می شود زیرا این مواد بکار گرفته شده در داخل خودرو در معرض گرما و تابش نور از خود عکس العمل نشان می دهند.

    دراین خصوص آقای نیک مولدن مدیرعامل مرکز تست و شرکت آنالیز آلاینده ها می گوید : این مواد بخار و سپس ناپدید می شوند.دروافع عکس العمل این مواد شیمیایی به گرما و نور بدین صورت بوده که پس از غروب آفتاب و کاهش تدریجی دمای داخل خودرو جذب سطوح می شوند.این فعل انفعالات در روز بعد هم ادامه یافته و مجددا بخار دوباره صورت گرفته و سبب مخلوط شدن موارد VOC می شوند ، سپس مجدد که در معرض نور خورشید قرارمی گیرند بایوسفر را تحت تاثیرقرارداده و می توانند برای مدت طولانی در یک مکان باقی بمانند. نکته جالب اینکه در سال 2008 آزمایشاتی از بین 800 خریدارخودرو در کره جنوبی انجام شد که ازمیان آنها 51.5 درصد دارای علائم بیماری معروف به سندروم خودروی بیمار بودند. این مسئله سبب گردید تا درکره جنوبی استانداردهایی اجباری برای مشخص کردن مقدار استفاده از مواد شیمیایی VOC مشخص و تایین گردد.

    سپس ژاپنی‌ها و روسها نیز در مشخص کردن این استانداردها پیش قدم شدند.سپس نوبت به تحقیق سازمان JD Power در چین برای بررسی میزان رضایت مشتریان از کیفیت داخل کابین خودروها رسید که همین امر سبب شد تا آنها نیز بصورت داوطلبانه استانداردهایی برای کاهش مواد VOC مشخص کنند.البته بهتر است در جریان باشید که قرار است این استانداردهای سخت گیرانه و تستها  برای خودروهای کلاس M1 یعنی ماشینهایی که بیش از 8 صندلی دارند از جولای 2021 اجباری شود. در واقع این استانداردهای چند گانه خودروسازان را محبور می کند که چنانچه می خواهند در بزرگترین بازار خودرویی دنیا یعنی چین باقی بمانند از مواد طبیعی در داخل کابین سود ببرند ، درغیر این صورت اجازه فروش خودروهایی که استانداردهای لازم را پاس نمی کنند وجود ندارد. همچنین کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای قاره اروپا تقریبا از نوامبر 2014 در حال مانیتور و بررسی کردن تستها و مواد تولیدی کابین داخلی خودروسازان می باشد .البته سازمان ملل و بخش محیط زیستی آن درتلاش است که این قوانین را بصورت بین المللی برای تمامی کشورها به تصویب برسانند تا درتمام بازارهای بین المللی خودرو سبب ارتقاء استانداردهای سلامت شوند.

    آقای مولدن درادامه صحبتهایش می افزاید که ما شرکت های خودروساز را تشویق به کاهش استفاده از مواد شیمیایی یا همان VOC ها در ساخت کابین خودروها می کنیم تا بتوانیم کیفیت هوای قابل تنفس برای سرنشینان را افزایش دهیم.شایان ذکر است این استانداردها دربرگیرنده انجام آزمایشات مختلف بروی بخشهای مختلفی از خودرو از جمله موکت های کف پایی ، چرم صندلی و...ادوات کنسول و داشبورد و رودریها و ...می شوند.

    درهرحال بعد از این توضیحات حتما به این جواب رسیده اید که وقتی وارد خودرو می شوید دلیل استشمام برخی بوهای ناخوشایند از کجاست ؟ پس به همین دلیل است که پیشنهاد می شود بخصوص در فصول گرم سال که تابش خورشید بصورت مستقیم صورت می گیرد قبل از سوار شدن به خودرو پنجره ها را پایین کشیده ، سیستم تهویه مطبوع را روشن کنید تا هوای آلوده داخل کابین به چرخش درآمده و بیرون برود.

    نوشته : مسیح فرزانه
    عکس : علی رزوان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم