فونیکسریمکسبهتام

از سوی مدیرعامل شرکت نفت ایرانول اعلام شد:

تحقق ۱۱۱درصدی تولید نفت ایرانول در سال جهش تولید

عصر خودرو- تولید و فروش نفت ایرانول در پنج ماه نخست امسال به ترتیب از ۱۱ و ۱۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بود. این شرکت که تولیدکننده انواع روغن موتور، روغن گیربکس و روانکار است روندی صعودی را در تولید و فروش و صادرات تجربه کرد.

تحقق ۱۱۱درصدی تولید نفت ایرانول در سال جهش تولید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از روابط عمومی شرکت نفت ایرانول، ایرانول قصد دارد در افق 1404، شرکتی سرآمد در عرصه تولید و تامین انواع روانکار و محصولات مرتبط در سراسر ایران و منطقه منطبق بر استانداردهای ملی و بین‌المللی و همگام با آخرین تکنولوژی‌های روز از طریق همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی باشد. بر همین اساس این شرکت در نظر دارد با افزایش حجم فروش داخلی از طریق تولید محصولات نهایی متنوع و تکمیل سبد محصولات و ارائه محصولات جدید به بازار و همچنین سیاست‌های فروش از طریق شناخت بازار و ایجاد شبکه‌های توزیع گسترده، بالاترین سهم را در بازار مصرف کشور به دست بیاورد و به جایگاه سودآورترین شرکت نفتی ایران در بازار روانکار برسد. محمدحسین رزاقی، مدیرعامل شرکت نفت ایرانول در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با ارائه آماری از روند تولید، فروش و صادرات، موانع پیش روی این صنعت را تشریح کرد.

    وی درحالی‌که ماه‌های آخر سال 1398 را مقطع دشواری برای تمامی واحدهای تولیدی کشور برشمرد، گفت: شرایط سخت اقتصادی، شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریم‌ها عواملی بودند که دست به دست هم دادند تا شرایط اقتصادی طاقت‌فرسا شود. در حوزه پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها این شرایط  سخت‌تر بود؛ زیرا قیمت فرآورده‌های نفتی کاهش یافت و همین عوامل سبب کاهش سود حاصل از صادرات و خام‌فروشی شد.

    وی با تاکید بر اینکه ایرانول با تمام مشکلات موجود توانست با فروش بیش از 62 میلیون لیتر معادل 330 میلیارد تومان در اسفند 98 رکورد فروش را بزند، افزود: همزمان با آغاز سال جدید و در دستور قرار دادن برنامه جهش تولید، طی پنج ماه نخست سال 99 تولید شرکت افزایش یافت؛ به طوری که در مقایسه با پنج ماه نخست سال 98 رشد 11 درصدی را تجربه کرد؛ رشدی که نه گام نهایی بلکه گام نخست ما برای تحقق شعار جهش تولید است.

    افزایش مقدار و مبلغ فروش
    وی با بیان اینکه مبلغ فروش کل داخلی شرکت در پنج ماه نخست امسال بیش از 9 میلیارد و 746 میلیون ریال بوده است، اضافه کرد:  این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 98 که رقمی برابر با 8 میلیارد و 530 میلیون ریال بود، رشد 14 درصدی را ثبت کرد که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود.

    رزاقی با تاکید بر اینکه این رشد با توجه به افزایش سهم بازار شرکت نفت ایرانول اتفاق افتاده است و مطابق با سیاست‌های کلان شرکت مبنی بر کاهش خام‌فروشی بوده است، گفت: بنابر گزارش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان ایرانول توانست در بخش محصولات موتوری تولید به میزان 69 درصدی و در بخش فروش به میزان 60 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد را تجربه کند و سهم بازار بیشتری را در اختیار بگیرد که این رشد با توجه به افزایش سهم بازار شرکت نفت ایرانول از 21 درصد به 28 درصد رسیده و مطابق با سیاست‌های کلان شرکت مبنی بر کاهش خام‌فروشی بوده است.

    مدیرعامل ایرانول در ادامه با اشاره به مسیر صعودی مقدار فروش شرکت افزود: مجموع فروش مقداری داخلی و صادراتی پالایشگاه‌های تهران و آبادان در پنج ماه نخست امسال 228 هزار متر مکعب بوده است؛ در حالی که این مقدار در مدت مشابه سال 98 رقمی معادل 193 هزار متر مکعب بوده که نشان‌دهنده رشد 19درصدی فروش است.  وی پیش‌بینی نرخ فروش محصولات جانبی و نیز سایر محصولات داخلی را متاثر از نرخ تامین مواد اولیه اصلی و نیز شرایط بازار و رقبای داخلی اعلام  و اضافه کرد: در خصوص تعیین نرخ فروش محصولات صادراتی علاوه بر موارد ذکر شده، قیمت جهانی نفت و حضور رقبای منطقه‌ای نیز تاثیرگذار است. رزاقی درباره نرخ خرید مواد اولیه گفت: نرخ تامین مواد اولیه اصلی در دوره 9 ماه ابتدایی امسال بر مبنای نرخ ارز نیمایی و قیمت نفت کوره فوب خلیج‌فارس تعیین می‌شود. بنابراین در صورت هرگونه آزادسازی نرخ تامین لوبکات به عنوان خوراک اصلی شرکت و سایر مواد اولیه نرخ تامین مواد دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد که برای جبران آن ناگزیر از افزایش نرخ محصولات موتوری با موافقت سازمان حمایت هستیم.

    کاهش خام‌فروشی

    رزاقی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست کاهش خام‌فروشی از اولویت‌های اصلی ایرانول برای افزایش حاشیه سود و ایجاد ارزش افزوده است، تصریح کرد: همراه با روند مثبت تولید، فروش محصولات نهایی شرکت نفت ایرانول نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است؛ به طوری که مبلغ فروش روغن‌های موتوری در پنج ماه نخست سال 99 رشد 22 درصدی را تجربه کرده است.  وی در ادامه با اشاره به موفقیت شرکت در بخش صادرات گفت: اگرچه شرایط برای صادرات دشوار شده اما ایرانول در راستای  ضرورت حضور فعال محصولات ایرانی در سطوح جهانی همواره بر صادرات محصولات خود تاکید کرد و توانست سهم صادرات محصولات خود را در پنج ماه نخست سال در مسیر صعودی ببرد.

    تهدید پیش روی صنعت

    طبق آمار، میزان صادرات شرکت نفت ایرانول در پنج ماه نخست سال 99 معادل 77هزار و 420 متر مکعب بوده است، در حالی که این مقدار در مدت مشابه سال  98 معادل 58 هزار و 707 متر مکعب بوده است و بر همین اساس  رشد 31 درصدی را به ثبت رسانده  و می‌توان با صراحت اعلام کرد که این شرکت پتانسیل بالایی در بخش صادرات دارد. وی تصریح کرد: هدف ایرانول  در حوزه صادرات حرکت از خام‌فروشی به سمت فروش محصول نهایی است تا بتواند ارزش افزوده و سود بیشتری را ایجاد کند. مدیرعامل نفت ایرانول یکی از نیاز‌های مبرم این روزهای شرکت را افزایش قیمت محصولات نهایی در گرید بنزینی و دیزلی دانست  و تاکید کرد: در سال 98 قرار بود این محصولات افزایش قیمت 100 درصدی داشته باشند، اما محصولات دیزلی فقط 60 درصد و محصولات بنزینی 70درصد افزایش قیمت داشت که ما در حالت عادی به ترتیب 40 و 30 درصد از پارسال طلبکار هستیم.

    وی مشکل بعدی را افزایش قیمت حداقل دو برابری ملزومات و بسته‌بندی مانند ظرف، بشکه و کارتن اعلام کرد و افزود: این اتفاق درحالی رخ داده که محصولات ما افزایش قیمت نداشته است و متاسفانه با این شرایط باید گفت تولید محصول برای بازار داخل به شدت زیان‌ده شده است و ادامه این روند سبب می‌شود شرکت‌ها برای کاهش حد زیان خود به روغن پایه روی بیاورند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند که به معنی  افزایش خام‌فروشی در شرکت‌های تولید روغن موتور و کاهش فروش روغن موتور در بازار داخل است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو