فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو همچنان بی سروسامان

اثرات کاهش قیمت دلار بر نرخ خودرو

عصر خودرو- عمده‌ترین سوال جامعه در افزایش و کاهش نرخ‌ها، تغییر نکردن نرخ‌ها پس از کاهش قیمت دلار است.

اثرات کاهش قیمت دلار بر نرخ خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، " نرخ دلار سقوط کرد" این خبری بود که چندی پیش در فضای مجازی منتشر شد و اثراتی هم در بازار گذاشت. از جمله اثرات آن در کاهش قیمت خودرو بود که باعث شد مقداری شاهد ارزانی خودرو در بازار باشیم.

    سقوط نرخ دلار از یک طرف باعث شد که پیشروی بازار بورس کمی کنترل شود از طرف دیگر موجب شده که قیمت‌ها در بازار گوشی، طلا و سکه، خودرو و حتی میوه و اقلام خوراکی تا حدودی کاهش یابد.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته‌ای که گذشت بیشترین کاهش قیمت برای پراید 132 با کاهش یک میلیون تومانی، پراید 131 با کاهش یک میلیون و 500 هزار تومانی، تیبا 2 با کاهش 5 میلیون تومانی و در آخر ساینا هم با کاهش 5 میلیون تومانی همراه بوده است.

    قیمت سازی در بازار خودرو؛ گرانی خودرو
    میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو  با اشاره به اثرات نرخ دلار بر بازار خودرو، اظهار کرد: متأسفانه بازار خودرو در کشور ما عمق کافی را ندارد، به عبارتی ساده‌تر عرضه کننده و بازار مصرف زیادی وجود ندارد و همین امر باعث شده تا قیمت سازی بسیار راحت‌تر باشد. با توجه به تعداد محدودی که از عرضه کننده‌ها وجود دارد، امکان قدرت گرفتن آن‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و شرایط مناسبی برای فعالیت متخلفان فراهم می‌شود.

    او با اشاره به تأثیر وجود سایت‌های خرید و فروش بر انجام این کار گفت: امروزه شرایطی فراهم شده است تا هر کسی حتی بدون داشتن خودرو بتواند ایجاد آگهی کرده و بازار را تحت تأثیر قرار دهد؛ از طرفی با توجه به این که قیمت خودرو‌ها با هم در ارتباط است، اثر گذاشتن بر روی هر یک از آن‌ها می‌تواند افزایش قیمت را در کل بازار به همراه داشته باشد.

    بیگی تصریح کرد:  نوسانات قیمت دلار در سال 97 و همراه شدن آن با افزایش قیمت خودرو، مردم را نسبت به این موضوع شرطی کرده و باعث می‌شود همه این تغییرات را بپذیرند.

    این کارشناس خودرو تصریح کرد: ممکن است گسترش کرونا باعث ایجاد اضطراب از کاهش تولید در بین مردم شده و افزایش قیمت را به همراه داشته باشد.

    اثرات کاهش قیمت دلار بر نرخ خودرو
    سعید مؤتمنی رئیس نمایشگاه داران خودرو علت کاهش قیمت خودرو را کاهش قیمت دلار دانست و گفت: با کاهش ناگهانی قیمت دلار قیمت خودرو‌های داخلی در بازار ارزان شد. به طوری که قیمت خودروپراید تا 10 میلیون تومان هم ارزان شده است.

    تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو
    امیر حسین کاکائی کارشناس صنعت خودرو درباره تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو، گفت: نرخ دلار به شدت در نرخ خودرو موثر است. سال گذشته در یک مقطعی دلار به 19 هزار تومان رسید و این حباب قیمت‌ها فقط میان افراد سودجو در بازار به وجود آمده بود.

    کاکائی در پاسخ به این سوال که آیا این روند کاهش قیمتی تداوم خواهد داشت یا خیر؟ افزود: باید منتظرماند و دید که آیا قیمت ارز تا کی و چه زمانی کاهش پیدا می‌کند. اگر این روند ادامه پیدا کند به این معنی است که قیمت خودرو یک مقداری کاهش پیدا خواهد کرد.

    این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قیمت‌های داخل هنوز به روز شده نیست، ولی امیدواریم قیمت‌ها ثبات پیدا کند. در این مدت حدود 30 درصد افزایش قیمت خودرو درب کارخانه را داشته‌ایم و این افزایش اثرات منفی در بازار آزاد داشته و قیمت ها به شدت افزایش یافته است.

    نرخ دلار

    او تصریح کرد: گاهی مواد اولیه برخی از قطعات در صنعت خودروسازی در داخل کشور تولید می‌شود و متاسفانه برخی افراد سودجو در این روند دخیل هستند و خوشبختانه دولت جلوی این افراد را گرفته است و باید امیدوار باشیم که با تمهیدات دولت که یکی از آن کنترل نرخ ارز است، کالا‌های بورسی و مواد اولیه کنترل شود.

    کاکائی کاهش تقاضا را یکی از دلایل کاهش قیمت در برخی از بازار‌ها برشمرد و ادامه داد: اکنون به دلیل اتفاقاتی که در سه ماه اخیر در بازار ایران رخ داد شاهد کاهش تقاضا در بخش خودرو و ارز بودیم.

    این استاد دانشگاه بیان کرد: قیمت خودرو‌های خارجی وابسته به نرخ ارز هستند و با توجه به اینکه واردات خودرو ممنوع است، این قیمت خودرو‌های خارجی مانند حباب بوده است، به طوری که در اردیبهشت قیمت خودرو‌های خارجی حدود 30 درصد افزایش پیدا کرد و سانتافه یک میلیارد تومانی به 800 میلیون تومان رسیده است.

    او بیان کرد: امیدوارم با کنترلی که بانک مرکزی تا کنون داشته است، قیمت‌ها به ثبات بهتری برسد و ما در این جنگ سیاسی پیروز می‌شویم.

    نرخ دلار تاثیرات زیادی در افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد
    مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌ سازان ایران با اشاره به اثرات نرخ دلار بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو، گفت: نرخ دلار تاثیرات زیادی در افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد. با افزایش نرخ دلار قیمت قطعات خودرو افزایش پیدا می کند و در نتیجه قیمت خودرو افزایش می یابد.

    دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص راه حل برای کاهش قیمت خودرو، ادامه داد: پیشنهاد داده ایم که قیمت خودرو در بورس ارائه شود چون زمانی که کالایی در بورس به فروش می رسد، قیمت آن شفاف می شود و در نتیجه قیمت ثابت می گیرد.

    قطعه سازان معتقد هستند که محدودیت‌ها همچون تحریم، کرونا و نبود ارز مشکلات جدی را برای آن‌ها فراهم کرده است. خروج موقت خودروسازی‌ها از ورشکستگی با موفقیت به پایان رسیده است، موفقیتی که کارشناسان آن را طولانی نمی‌دانند و در صورت ادامه سیاست گذاری دستوری بحران مالی را به دنبال خواهد داشت. حال باید دید که امسال چه تصمیماتی برای قیمت گذاری خودرو خواهیم دید، آیا می‌شود طرح اصلاح قیمت گذاری مواد اولیه اجرایی شود؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو