فونیکسریمکسبهتام

نایب رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران:

سبد فعالیت فناوری بین خودروسازان و دانش بنیان ها تعریف شود

عصر خودرو- نایب رئیس اول کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: برای اینکه دانش بنیان ها و خودروسازان به تعریف مشترکی در تولید برسند، توصیه می شود که سبد فعالیت فناوری با توجه به علم روز تعریف و مشخص شود.

سبد فعالیت فناوری بین خودروسازان و دانش بنیان ها تعریف شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، فرزین فردیس درباره استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها در صنعت خودرو، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در تمام صنایع شاهد آن هستیم و محدود به صنعت خودرو نیست، بی توجهی به سرمایه گذاری در صنایع با ارزش افزوده بالا است؛ یعنی به جای آنکه سرمایه ها به سمت فناوری و تکنولوژی برود به سمتی سوق پیدا کرده که به زبان ساده خام فروشی است.

    این فعال اقتصادی ادامه داد: برخی از کالاها در فرآیند تولید ارزش افزوده پیدا می کنند، لذا در خیلی از بخش ها ما باید به سمتی برویم که کالای تولیدی به مرحله ارزش افزوده برسد نه آنکه در مراحل اولیه و یا حتی میانی، آن را رها و ادامه آن را از طریق واردات تامین کنیم.

    اشتباهات را جبران کنیم

    وی گفت: سبد صادراتی کشور هم نشان می دهد که ما صادرکننده کالا با ارزش افزوده بالا نیستیم؛ اگر نسبت صادرات از نظر ارزش دلار تقسیم بر تناژ شود و با واردات مقایسه شود، هر تن کالای صادراتی در برابر هر تن واردات کم ارزش تر است.

    نایب رئیس اول کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما کالاها را با ارزش ذاتی کمتری می فروشیم و با ارزش ذاتی بیشتری می خریم، تصریح کرد: این اشتباه را می توان با کمک دانش بنیان های واقعی اصلاح کرد.

    وی اظهار داشت: حرکت به سمت تولید کالا با ارزش افزوده بالاتر به منزله این نیست که ما باید در تمام بخش ها خودکفا شویم؛ خود اتکایی شمشیر دولبه است و نمی توان با قطع رابطه با سایر کشورها به اهداف توسعه ای دست پیدا کرد؛ تولید قطعات خاص و "های تک" زمانی توجیه اقتصادی خواهد داشت که تیراژ آن بالا باشد در غیر این صورت با تیراژ پایین واردات به صرفه تر است.

    عضویت در زنجیره جهانی

    نایب اول کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: شرکت های خودروسازی با توجه به تیراژی که دارند می توانند برای تولید انبوه برخی از قطعات خاص با همکاری دانش بنیان ها برنامه ریزی کنند.

    وی با بیان اینکه صنعت خودرو باید سراغ دانش بنیان های واقعی برود نه افرادی که شعار می دهند و دکان دانش بنیانی باز کردند، افزود: حرکت به سمت دانش بنیان ها باید همراه با عضویت در زنجیره جهانی باشد بدین جهت ضرورت دارد که جهت گیری و سرمایه گذاری در دانش بنیان ها با آینده نگری همراه باشد؛ ما نباید سراغ بخش هایی برویم که سایر کشورها از آن عبور کردند.

    همگام بودن با سایر کشورها یک الزام است

    فردیس خاطرنشان کرد: اگر قرار است صنعت خودرو با کمک دانش بنیان ها توسعه پیدا کند، همگام بودن با سایر کشورها یک الزام است؛ خیلی از کشورها در حال فاصله گرفتن از موتورهای انژکتوری و بنزینی هستند، از این رو توسعه در چنین بخش هایی قطعا به منزله هدر دادن سرمایه و وقت است.

    نایب رئیس اول کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: صنعت خودرو به سمت هوشمند شدن در حال حرکت است؛ اگر می خواهیم از توان دانش بنیان ها  استفاده کنیم، فعالیت مبتنی بر دانش روز گره گشای مشکلات این حوزه است.

    وی افزود: برای اینکه در این بخش به یک برنامه عملیاتی برسیم توصیه می کنم که خودروسازان با همکاری مجموعه های دانش بنیان سبد فعالیت فناوری مشخص کنند و با علم به آینده برنامه ریزی کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو