فونیکسریمکسبهتام

کارشناس حوزه خودرو مطرح کرد:

۲ روش قیمت گذاری خودرو در سال ۹۹

عصر خودرو- کارشناس حوزه خودرو گفت: ۲ راه حل درباره قیمت‌گذاری خودرو وجود دارد و باید یکی از آن‌ها انجام شود تا مشکلات این صنعت بیش از این افزایش نیابد.

۲ روش قیمت گذاری خودرو در سال ۹۹
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، این روزها صحبت در مورد تعیین قیمت خودرو برای سال 99 به شدت زیاد است و گمانه‌زنی‌هایی نیز در این مورد می‌شود. اما هنوز یک تصمیم قطعی در این رابطه گرفته نشده است. برای بررسی بیشتر نحوه قیمت‌گذاری خودرو گفت‌و‌گویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    کاکایی ابتدا در این رابطه گفت: سیاست‌مدران فرضیه‌ای داشتند مبنی بر این که اگر قیمت کارخانه را کنترل کنیم می‌توانیم قیمت‌های بازار را نیز در کنترل خود داشته باشیم. این فرضیه در عمل اثبات شد که غلط است و هر دفعه که راه‌حل‌هایی اعلام می‌شد صحبت از منافع مردم صورت می‌گرفت. آن‌هایی که سال‌هاست از کنترل قیمت‌ها صحبت می‌کنند به نظر می‌رسد که فقط در این زمینه حرف می‌زنند.

    سود بالا در جیب دلالان
    وی ادامه داد: ما در وضعیت نامساعدی قرار گرفتیم و تمام ذی‌نفعان اصلی در حال ضرر کردن هستند. این ذی‌نفعان در حقیقت مردمی هستند که در بازار خرید می‌کنند و از طرف دیگر نیز صنعت‌گران هستند. در این میان افراد سرمایه‌گذار و دلالان سود می‌برند. رقم این سود نیز بسیار بالاست و برای سال گذشته بالای 50 هزار میلیارد تومان سود اضافه برای عده‌ای به وجود آمده است.

    کنترل بازار با افزایش تولید
    این کارشناس حوزه خودرو گفت: واقعیت موجود این است که تولید خودرو در حال حاضر تقریبا نصف آن چیزی است که باید باشد. باید به هر قیمتی که شده ابتدا تولید خودرو را بالا ببریم و بعد از آن خود به خود درباره کنترل بازار صحبت خواهیم کرد. البته در آن حالت نیز بازار به صورت اتوماتیک با افزایش میزان تولید کنترل خواهد شد. در وضعیتی که کمتر از 800 هزار دستگاه خودرو در سال قبل تولید شده و بیش از 1 میلیون و 200 هزار تقاضا وجود دارد معلوم است که قیمت خودرو بالا می‌رود.

    2 راه‌حل درباره قیمت‌گذاری خودرو
    کاکایی در پاسخ به این سوال که روش‌های قیمت‌گذاری خودرو چه می‌تواند باشد؟ به گسترش‌نیوز گفت: راه‌حل فقط این است که قیمت‌ خودروسازان باید واقعی شود. در این حالت نیز دو روش وجود دارد؛ یکی 5 درصد حاشیه بازار و دیگری قیمت تمام شده خودروسازان به علاوه 5 درصد سود است. روش دوم عدد پایین‌تری نسبت به 5 درصد حاشیه بازار خواهد بود. هر دو روش منظقی است و البته باید گفت که با انجام هر یک از این موارد از فردا بازار کنترل نخواهد شد. بلکه قیمت به طور موقتی در بازار بالا می‌رود چرا که فعلا میزان تولید خودرو کم است و بازاری‌ها قیمت‌ها را بالا می‌کشند. اما بعد از مدتی به تدریج تولید بالا می‌رود و قیمت‌ها ثبات پیدا خواهد کرد.

    وی ادامه داد: در سال 94 الی 96 نیز دیدیم که کار به جایی رسید قیمت برخی خودروها در بازار ارزان‌تر از کارخانه بود. این مورد نتیجه یک سیاست‌گذاری درست در مورد قیمت‌گذاری خودرو بود. ما الان تنها چیزی که به عنوان راه‌حل داریم این است که قیمت‌ها واقعی شود. این حرف هیچ‌وقت به معنای رفع مشکل در وضعیت فعلی نیست بلکه جلوی افزایش مشکلات را می‌گیرد. ضمن این که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند به سمت نابودی صنعت خودرو خواهیم رفت و بازار کاملا از کنترل خارج می‌شود. در این صنعت بخش مهمی از صنعت و اقتصاد ما فرو می‌پاشد لذا ما هیچ چاره‌ای جز راه‌حل‌های ذکر شده نداریم.

    کاکایی در پایان اشاره کرد: دولت‌مردان بهتر به این موضوع واقف هستند و به صورت مداوم جلساتی در این خصوص برگزار می‌شود. علت این که تصمیم‌گیری در این زمینه طول کشیده این است که انجام چنین کاری یک شجاعت می‌خواهد البته تنش‌هایی نیز به همراه دارد. همانطور که بالا بردن قیمت بنزین یک الزام بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم