فونیکسریمکسبهتام

برنامه ریزی برای افتتاح خط جدید مترو در سال جاری

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت متروی تهران از برنامه‌ریزی برای احداث خط ۱۰ مترو پایتخت در سال‌جاری خبر داد.

برنامه ریزی برای افتتاح خط جدید مترو در سال جاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، رفع کمبود واگن در مترو تهران بارها توسط شهروندان مطالبه شده است و مسوولان و مدیران شهری هم در پاسخ به این مطالبه اعلام کرده‌اند خرید واگن‌های جدید را پیگیر هستند و اگر اعتبار به دستشان برسد و یا دولت حمایت کند، قطارهای جدید وارد مترو تهران می شود.

    با شیوع کرونا مشکل کمبود واگن مترو محسوس‌تر شد چراکه رعایت فاصله اجتماعی با حجم مسافران امکان پذیر نبود و یا باید به تعداد قطارهای مترو اضافه شود و یا آمار مسافران کاهش یابد.

    ستاد کرونا لغو طرح ترافیک را اعلام کرد تا شهروندان برای نخستین‌بار تشویق به استفاده از خودروی شخصی شوند ولی این موضوع به گفته کارشناسان حمل و نقل عمومی نه تنها آمار مسافران را به میزان قابل توجه کاهش نداد بلکه مشکل جدید قفل شدگی معابر به دلیل سفرهای غیرضروری در شهر را به همراه داشت.

    مشکلی که حالا مدیران شهری به دنبال رفع آن با اجرای مجدد طرح ترافیک و زوج یا فرد هستند. بنابر اعلام مسوولان بهداشت و درمان در کشورهای مختلف مترو از جمله مکان‌هایی محسوب می‌شود که احتمال ابتلا به کرونا در آن زیاد است برای همین برخی از کشورها با شیوع کرونا کلا مترو را تعطیل کرده‌اند. اما در تهران این موضوع اجرایی نشد و مسوولان استفاده  از ماسک را توصیه کرده و اخیرا شهروندان را ملزم به اجرای اجباری آن کرده‌اند. درباره خرید واگن‌های جدید برای مترو تهران و راه اندازی خطوط و ایستگاه‌های جدید با علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران به صورت مجازی به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزییات آن به شرح ذیل است:

     

    محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اخیراً در انتقاد صریحی نسبت به عملکرد شرکت مترو تهران گفته است که علیرغم تذکرهای اعضای شورای شهر شرکت مترو به وعده افتتاح هر ماه یک ایستگاه عمل نمی‌کند پاسخ شما در این مورد چیست؟

    امام: شرکت مترو برای 6 ماهه دوم سال 98 برنامه‌ریزی کرد که هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح شود که حدود 50 درصد این مسأله محقق و 50 درصد دیگر علیرغم اینکه قابل تحقق بود صورت نگرفت. به طور مثال در خط 6 مترو ایستگاه امام حسین (ع) و ایستگاه کیانشهر و در خط 7 ایستگاه مولوی به مدار بهره‌برداری رسید.

    دلایل افتتاح نشدن هر ماه یک ایستگاه

    در مورد ارائه اوراق مشارکت با مشکلاتی مواجه شدیم و بدقولی یکی از بانک‌ها سبب شد که اعتبار لازم به دست‌مان نرسد که خوشبختانه طی روزهای اخیر توافقاتی در این راستا صورت گرفته و بنا داریم بر اساس اولویت‌بندی‌های صورت گرفته و برنامه‌ریزی که برای سال 98 داشتیم اقدامات عملیاتی را جهت افتتاح ایستگاه‌های جدید انجام دهیم.

    جهت تکمیل پروژه خط 6 و 7 و به بهره‌برداری رسیدن ایستگاه‌های جدید نیاز به پول اوراق مشارکت داشتیم چرا که به طور کلی در شرکت مترو دو نوع بودجه برای تکمیل پروژ‌ه‌ها در نظر گرفته شده است یکی بودجه تأمین شده از سوی شهرداری و دیگری بودجه در نظر گرفته شده از سوی دولت است.

     

    اختصاص بودجه 2800 میلیاردی شهرداری برای مترو

    شهرداری 2800 میلیارد تومان برای مترو اختصاص داده است که البته با توجه به شرایط کرونا مشخص نیست چه میزان از آن قابل تحقق باشد لذا سناریوهای مختلفی را با همکاری سیدمناف هاشمی معاون جدید حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهیه کرده‌ایم و امیدواریم به نتایج موفقی در این زمینه دست یابیم.در صورتی که پول اوراق مشارکت توسط بانک‌ مربوطه نیز به دست‌مان برسد علاوه بر تکمیل خط 6 و 7 مترو برنامه‌های دیگری نیز اجرایی خواهیم کرد البته تلاش داریم که مجتمع‌های ایستگاهی را هم فعال کنیم تا به درآمدی از این طریق نیز دست یابیم.

    برنامه شرکت مترو برای سال جاری چیست؟

    امام:‌ افتتاح ایستگاه و پایانه‌های جدید در دستور کار شرکت مترو قرار دارد. در خط 3  ایستگاه‌ باقیمانده جهت بهره‌برداری، ایستگاه اقدسیه است که با راه‌اندازی آن به طور کلی پرونده خط 3 بسته می‌شود. همچنین شروع عملیات بهره‌برداری از پایانه آزادگان را خواهیم داشت چرا که این خط فاقد پایانه است و ان‌شاءالله به زودی کلنگ راه‌اندازی پایانه را بر زمین می‌زنیم.

    راه اندازی ایستگاه پروانه در جنت‌آباد

    برای خط 4 مترو نیز عملیات تکمیل پایانه کلاهدوز را در دستور کار داریم البته پیش از این پارکینگ پایانه راه‌اندازی شده ولی بخش تعمیرگاهی آن احداث نشده بود همچنین در صورت تأمین منابع علاوه بر راه‌اندازی پایانه کلاهدوز در منتهی‌الیه بخش شرقی ، پایانه اکباتان را در منتهی‌الیه بخش غربی خط 4 خواهیم داشت.

    همچنین در خط 4 بنا داریم دو ایستگاه توسعه غربی را افتتاح کنیم که شامل ایستگاه پروانه در جنت‌آباد و ایستگاه ارم سبز به صورت تقاطعی با خط 5 است.

    5 ایستگاه جدید برای خط 7 مترو

    حدود 7 کیلومتر از بخش شمالی  خط 6 بین ایستگاه تربیت‌مدرس تا ستاری با 6 ایستگاه راه‌اندازی شده که ایستگاه امیرکبیر در 10کیلومتری خط 6 در صورت تأمین منابع مالی احداث می‌شود همچنین برای خط 7 بنا داریم ایستگاه‌های جدیدی را وارد مدار بهره‌برداری کنیم که شامل ایستگاه شهید محلاتی، قیام، بوستان گفت‌وگو، برج میلاد و ایستگاه نواب‌صفوی است.

    برنامه ریزی جهت آغاز پروژه خط 10 در سال جاری

    خطوط جدید مترو چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

    در انتهای سال گذشته مشاور مطالعاتی جهت امکان‌سنجی افتتاح خطوط جدید مترو در تهران انتخاب شد و مناقصه‌ای نیز در این زمینه برگزار کردیم تا شاهد راه‌اندازی خطوط 8، 9، 10 و 11 در مترو تهران باشیم. البته سال پیش با پیگیری شهرداری منطقه 22 تعدادی سرمایه‌گذار به شرکت مترو معرفی شدند تا با کمک مالی آنها بخش غربی خط 10 راه‌اندازی شود که اگر با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به توافق برسیم راه‌اندازی خط 10 در سال 99 در اولویت کاری‌مان قرار دارد و بر همین اساس نقشه‌برداری خط 10 آغاز و پس از آن عملیات اجرایی شروع می‌شود.

    هزینه راه‌اندازی هر کیلومتر خط مترو

    راه‌اندازی خطوط مترو چقدر هزینه دارد؟

    با توجه به افزایش قیمت‌ها هزینه راه‌اندازی خطوط مترو نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده به طوری که در حال حاضر ساخت یک کیلومتر از خط مترو با همه تجهیزات ثابت و متحرک آن بیش از  650میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

    سرانجام اختصاص 630 واگن برای تهران

    مترو تهران به ویژه در شرایط شیوع کرونا با کمبود شدید واگن همراه شده چه اقدامی در جهت رفع این مشکل صورت گرفته است؟

    دولت پیش از این تعهد داده بود که 1050 دستگاه واگن برای مترو تهران تأمین کند و در فاز نخست این وعده قرار شد 630 واگن با همکاری شرکت واگن‌سازی تهران و همکار چینی آنها تهیه و در اختیار شرکت مترو قرار گیرد ولی متأسفانه در طول سال 98 این موضوع به خوبی پیش نرفت و دو هفته پیش بانک مرکزی اقدامات جدیدی انجام داد و اکنون فرآیند اداری در کشور چین باید طی شود و دولت با بانک مرکزی هم باید اعتبار اسناد قراردادی با چین (ال‌سی) را مدنظر قرار دهند که پس از محقق شدن این مسأله طی 25 ماه آینده اولین سری واگن‌ها وارد کشور خواهد شد و اگر این موضوع با سهولت بیشتری انجام گیرد زمان آن کاهش خواهد یافت.

     

    انعقاد قرداد با شرکت واگن‌سازی برای تهیه 105 واگن مترو

    آیا شهرداری با منابع موجود بدون کمک دولت قادر به توانایی تولید واگن نیست؟

    شهرداری در حال حاضر با محدودیت منابع به ویژه با شیوع کرونا همراه شده است ولی با این وجود قرارداد ساخت 105دستگاه واگن با شرکت واگن‌سازی به زودی بسته می‌شود و اقدامات اولیه در این راستا آغاز شده که امیدواریم تا آخر اردیبهشت این قرارداد به امضاء شهرداری و شرکت واگن‌سازی برسد تا این 150 واگن هر چه سریع‌تر وارد چرخه مترو تهران شود که پیش‌بینی ما این است که اگر پیش‌پرداخت صورت گیرد طی 12 تا 14 ماه بعد واگن‌ها وارد مترو تهران شود.

    قیمت هر واگن حدود یک میلیون یورو

    هزینه ساخت هر واگن مترو چقدر است؟

    هزینه ساخت و تأمین واگن‌های جدید توسط شرکت متروسازی هنوز نهایی نشده و در سنوات گذشته این قیمت متغیر بوده است قبلاً هزینه تهیه هر واگن یک میلیون یورو بود و اکنون سعی داریم این قیمت را منطقی کاهش دهیم و ارزان‌تر آن را تهیه کنیم.

    تعدیل نیرو نداریم

    شنیده‌ها حکایت از تعدیل نیرو در شرکت مترو تهران است آیا این موضوع صحت دارد؟

    ما اخیراً هیچ تعدیل نیرویی در شرکت مترو نداشته و برای آینده نیز برنامه‌ای در این زمینه نخواهیم داشت البته باید توجه داشت پروژ‌ه‌هایی که دست پیمانکاران است پس از به اتمام رسیدن خود پیمانکاران تعداد نیروها را کاهش داده و یا آنها را به محل کار جدید و پروژه دیگری منتقل می‌کنند و گریزی از این مسأله نیست.

    مترو تهران حدود 700 نیروی قراردادی دارد و 2 هزار نفر نیز به صورت پیمانکاری در پروژه‌ها فعالیت می‌کنند.

    خبرهای خوش مترویی برای سال 99

    خبر خوش برای مردم تهران دارید؟

    با توجه به اینکه اخیراً اعلام شده که توسط یکی از بانک‌ها پول اوراق مشارکت به شرکت مترو ارائه می‌شود می‌توانیم این نوید را به شهروندان بدهیم که طی 6 ماه اول سال افتتاح ایستگاه‌هایی همچون اقدسیه در خط 3 و امیرکبیر در خط 6 را شاهد باشیم. بودجه شهرداری به دلیل برخی از مشکلات کاهش یافته و تداوم رکود در ساخت و ساز گره‌هایی را در کار ایجاد کرده است که امیدواریم گشایشی حاصل شود و با کمک دولت بتوانیم ایستگاه‌های جدید بیشتری در مترو افتتاح کنیم و واگن‌های نو نیز به چرخه حمل و نقل عمومی اضافه شود. دولت مصوبات خوبی برای جبران آسیب‌های ناشی از کرونا داشته که امیدواریم بخشی  از این مصوبات به شهرداری تهران نیز اختصاص یابد  و منابع و کمک‌هایی انجام گیرد تا از طریق آن سهولت در افتتاح خط و تأمین واگن داشته باشیم.

     

    مترو تهران چند واگن و قطار در حال حاضر وجود دارد؟

    در خطوط یک و 7 مترو تهران حدود 150 قطار فعال است که 1150 واگن را شامل می‌شود که این قطارها روزانه در 235 کیلومتر از خطوط مترو در حال استفاده هستند و این امید را داریم که امسال و سال آینده ان‌شاءالله شاهد افزایش قطارها و واگن‌های مترو باشیم.

    امکان تغییر تهویه‌های قطارها نیست

    برای پیشگیری از کرونا در قطارهای مترو امکان تغییر سیستم‌های تهویه قطارها وجود دارد؟

    به طور کلی دو مدل سیستم تهویه در مترو تهران وجود دارد یکی سیستم تهویه داخل تونل و ایستگاه‌ها است که سبب چرخش ویروس کرونا نمی‌شود و مشکل‌ساز نیست و دیگری در مورد سیستم تهویه داخل قطارها است که محسن هاشمی رئیس شورای شهر هم در این زمینه توضیح داده بود. تهویه داخل قطار می‌تواند سبب جابه‌جایی ویروس کرونا شود به طوری که این سیستم، هوای داخل قطار را به جریان می‌اندازد و اگر فردی مبتلا باشد ویروس ناشی از تنفس آن، در واگن پخش می‌شود برای همین استفاده از ماسک در مترو مورد تأکید بوده است و ما توصیه داریم شهروندان حتماً در هنگام استفاده از مترو از ماسک استفاده کنند.

     

    تعداد مبتلایان به کرونا در شرکت مترو

    چند نفر در شرکت مترو مبتلا به کرونا شده‌اند؟

    حدود 10 نفر از همکاران ما مبتلا به ویروس کووید ـ 19 شده که خوشبختانه شرایط حادی ندارند البته یک نفر از همکارانمان که پیش از نوروز بازنشسته شده بود در ایام عید مبتلا و اخیرا جان خود را از دست داده است.

    تست کرونا نداده‌ام

    آیا شما تست کرونا داده‌اید؟

    از آنجایی که هیچ نشانه‌ای از ابتلا به کرونا نداشته‌ام تست مربوطه را انجام نداده‌ام.

    همچنین همه تمهیدات لازم برای کارکنان مترو تهران در نظر گرفته شده و بخشی از نیروها را دورکار کرده‌ایم که میزان ترددها کاهش و احتمال انتقال ویروس کرونا کمتر شود.

     

    ریسک بالای ابتلا به کرونا در مترو

    به نظر شما ریسک ابتلا به کرونا در مترو تهران چقدر است؟

    در حال حاضر تعداد مسافران مترو به حدود 500 هزار نفر رسیده است و اگر تعداد مسافران بیشتر شود و رعایت اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک و دستکش مدنظر قرار نگیرد ریسک ابتلا به کرونا در مترو زیاد است. واگن مترو محیطی محدود و بسته دارد و اگر تراکم بالای مسافران را داشته باشیم ابتلا به کرونا میزان آن افزایش می‌یابد که این مسأله را همه کارشناسان و مسؤولان وزارت بهداشت نیز اعلام کرده‌ و بر استفاده از ماسک در مترو تأکید کرده‌اند.

     

    آیا پس از شیوع کرونا شما از مترو برای تردد استفاده کرده‌اید؟

    خیر، اخیراً سوار مترو نشده‌ام ولی اگر موازین بهداشتی رعایت شود ریسک ابتلا به کرونا در مترو کمتر می‌شود.در حال حاضر تراکم مسافران بالا نیست و اگر تعداد آنها افزایش یابد و موازین بهداشتی رعایت نشود خطر ابتلا به کرونا زیاد خواهد شد.

    ساخت تونل ضدعفونی در دستورکار نیست

    ساخت تونل ضدعفونی جهت پیشگیری از کرونا در مترو در دستور کار قرار گرفته است؟

    خیر، این مسأله جزو برنامه‌های شرکت مترو تهران نیست چرا که سیاست و برنامه ما تأمین تجهیزات و امکانات مورد نیاز مترو برای درازمدت است و این مسأله می‌تواند در شرکت بهره‌برداری مترو مورد توجه قرار گیرد.

    خرید 49 آسانسور برای مترو نهایی شد

    تأمین آسانسور برای ایستگاه‌های مترو تا چه زمانی انجام می‌گیرد ؟

    مناقصه خرید و تأمین آسانسور برای ایستگاه‌های مترو سال پیش برگزار شد ولی کسی در این مناقصه برنده و انتخاب نشد و تجدید مناقصه مجدد بهمن سال پیش انجام گرفت و سرانجام به نتیجه رسید و روزهای آینده قرارداد مربوطه انجام و خرید آسانسور ابلاغ می‌شود بر همین اساس 49 دستگاه آسانسور برای مترو تأمین می‌شود.

    البته مترو تهران به 200 دستگاه آسانسور نیاز دارد که در حال حاضر فقط 49 مورد از طریق مناقصه تهیه و کمبودهای بعدی نیز در قالب مناقصات دیگر تهیه خواهد شد.

    هزینه تأمین آسانسور چقدر است؟

    آسانسورهای مترو خاص و متفاوت از آسانسورهای آپارتمان‌ها و مراکز مختلف بوده به دلیل اینکه استفاده از آنها بسیار زیاد است و هزینه خرید هر آسانسور 650 میلیون تومان است.

    ساخت پست برق‌های مترو به کجا رسید؟

    علاوه بر افتتاح  احداث پایانه و ایستگاه برای مترو تهران بحث راه‌اندازی پست‌برق‌های جدید را نیز در سال جاری خواهیم داشت و برای خط 4 و 7 مترو ان‌شاءالله دو پست برق در سال جاری تأمین و به بهره‌برداری می‌رسد تا به ظرفیت تأمین برق شبکه مترو اضافه شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط