فونیکسریمکسبهتام

چطور سایپا از گنبد سرخ مراغه به جاده مخصوص کرج رسید؟

عصر خودرو- در این گزارش تاریخچه خواندنی طراحی نشان شرکت سایپا را که الهام گرفته از کاشی کاری‌های سنتی است، می‌خوانید.

چطور سایپا از گنبد سرخ مراغه به جاده مخصوص کرج رسید؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شاید کمتر کسی بداند که نشان سایپا، الهام گرفته از معماری ایرانی است. اگر گشتی در بنا‌های تاریخی بازمانده از دوره ایلخانی در شهرستان مراغه بزنید، خواهید دید که نشان شرکت سایپا چقدر شبیه به نقوش آجری و کاشی‌های قسمت‌هایی از این بنای تاریخی است. مرتضی ممیز با الگو گرفتن از بنای تاریخی گنبد سرخ در شهرستان مراغه، نشان سایپا را طراحی کرد.

    در اواسط دهه 60 «مرتضی ممیز» یکی از استادان هنر گرافیک در ایران طراحی لوگو یا نشان شرکت سایپا را بر عهده گرفت. ( استاد ممیز طراحی نشان سازمان ملی استاندارد ایران، شهرداری تهران، سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و موزه رضا عباسی را در کارنامه خود دارد.)

    جالب است که بدانید نشان شرکت سایپا که این روزها بر روی محصولات این خودروساز داخلی نقش بسته است با الهام از کاشی کاری‌های سنتی برجی در دوره ایلخانی که دارای توازن هندسی مثال ­زدنی در طراحی و اجراست، خلق شده است. از ویژگی­‌های نشان سایپا می­توان به توازن ابعادی در طراحی زوایای 120 درجه و یال­های همسان و قابلیت حجم ­پذیری آن اشاره کرد. در نگاه اول نشان سایپا به شکل چرخ دنده خودنمایی می­کند که نماد اصلی صنعت و تولید است و با دقت بیشتر تحرک و چرخش حول محور مرکزی با توجه به تقارن ابعادی آن در ذهن تداعی می­ شود.

    گستردگی و جهانی ­شدن از جهت­گیری یال­‌ها به اطراف قابل برداشت است و قرار گرفتن یکی از یال­ها به سمت بالا نشانگر رویکرد نهایی سازمان در همسو کردن استعداد‌ها در جهت تعالی سازمانی است. از سوی دیگر جهت­‌گیری یال­‌های محیطی به سمت داخل، نشانگر ورودی­‌های سازمان است. این ورودی­‌های سه­ گانه، منابع انسانی، مالی و مواد اولیه هستند که منجر به سه خروجی محصول، سود و خدمات می­‌شود. این خروجی‌­ها در قالب یال­‌های مرکزی و جهت­‌گیری آن‌ها به سمت بیرون جلوه‌گر است.

    لازم به یادآوری است، شرکت خودروسازی سایپا در سال 46 شمسی با نام سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس و با تولید انواع مدل‌های ژیان، رسما از سال 1347 وارد چرخه تولید شد. همچنین تا قبل از سال 1364، لوگوی مورد استفاده این شرکت، ترکیبی از لوگوی دو شرکت فرانسوی یعنی رنو و سیتروئن بود. با توجه به سیاست‌‌های مطرح شده ضروری بود که سایپا از نشانی کاملا مستقل و فارغ از نشان دیگر برند‌ها بهره ببرد.

    این روزها هم سایپا همسو با سایر شرکت‌های خودروساز جهان با پیوستن به پویش بین‌المللی تشویق مردم به رعایت فاصله اجتماعی، همزمان با شیوع جهانی ویروس کرونا، شرکت‌های خودروسازِ  زیر مجموعه گروه سایپا هم لوگوی خود را تغییر دادند.

    این شرکت‌ها با ایجاد فاصله در لوگوهای خود سعی کرده‌اند لزوم رعایت فاصله اجتماعی را در دوران شیوع ویروس کرونا یادآوری کنند.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو