فونیکسریمکسبهتام

تردد ۴۰۰ هزار خودرو دوگانه سوز غیرمجاز در ایران

عصر خودرو : موضوع بازرسی ادواری از مخازن سی.ان.جی همچنان داغ بوده و فعالان صنعت سی.ان.جی نیز تاکنون بارها نسبت به اجرایی نشدن این بازرسی هشدار داده‌اند. وجود هزاران دستگاه خودرو دوگانه‌سوز غیرمجاز و انفجار مخازن سی.ان.جی نیز بر نگرانی های موجود افزوده است.

تردد ۴۰۰ هزار خودرو دوگانه سوز غیرمجاز در ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵:۰۰
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا بازرسی ادواری از مخازن سی.ان.جی خودروهای دوگانه سوز چند سالی است که نگرانی بسیاری از مردم و فعالان صنعت سی.ان.جی را برانگیخته است. در این بین وقوع برخی حوادث به این نگرانیها دامن زده است. با این وجود وزارت کشور به عنوان متولی اصلی بحث بازرسی ادواری تاکنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است.



    در همین حال اظهارات فعالان صنعت سی.ان.جی نشان می دهد که علاوه بر سه میلیون دستگاه خودرو دوگانه سوز مجاز در کشور، دهها هزار خودرو دوگانه سوز غیرمجاز در کشور نیز وجود دارند که حتی پلیس راهور ناجا نیز آماری از آنها در اختیار ندارد.



    رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت سی.ان.جی در این باره با اشاره به وجود حدود 400 هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز غیرمجاز در کشور به ایسنا گفت: این خودروها در آمار پلیس راهور ناجا نبوده و در کارگاههای غیرمجاز دوگانه سوز شده اند و سوختگیری آنها نیز به صورت غیرقانونی انجام می شود.



    اردشیر دادرس توضیح داد: در حال حاضر حدود سه میلیون دستگاه خودرو دوگانه سوز مجاز در کشور وجود داشته که با توجه به کاهش 40 درصدی تولید این خودروها در سال گذشته، در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، صنعت سی.ان.جی کشور نیز با رکود شدید مواجه خواهد شد.



    به گفته وی، کارخانه های ساخت مخزن سی.ان.جی که در شرف راه اندازی هستند، با دو مشکل جدی کمبود منابع تولید و کاهش تقاضای خرید مواجهند و ممکن است با ادامه روند کاهش تولید خودروهای دوگانه سوز، کارخانه های مخزن ساز قبل از بهره برداری ورشکسته شوند.



    او با اشاره به این که کارخانه های مخزن سازی داخلی قادرند سالانه بین 500 هزار تا یک میلیون مخزن تولید کنند، افزود: با وجودی که واردات مخزنهای بی کیفیت از هند و چین متوقف شده، اما شرکتهای خودروساز از مخزنهای دپوی وارداتی خود برای نصب روی خودروهای دوگانه سوز استفاده می کنند.



    دادرس با اشاره به افزایش زمان انتظار برای سوختگیری در جایگاهها از 15 تا 20 دقیقه به 40 دقیقه عنوان کرد: متاسفانه شرایط به گونه ای شده که بسیاری از سرمایه گذاران بخش خصوصی از صنعت سی.ان.جی فرار کرده و شهرداریها نیز دیگر حاضر به اختصاص زمین برای احداث جایگاه گاز نیستند. این در حالی است که درآمد یک دکه روزنامه فروشی از یک جایگاه سوختگیری گاز بیشتر شده است.



    رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت سی.ان.جی همچنین با بیان این که کشور هم اکنون با کمبود 1000 جایگاه سوخت گاز مواجه است، اضافه کرد: ترکیه با هفت میلیون دستگاه خودرو بیش از 12 هزار و 700 جایگاه عرضه بنزین و گاز دارد، در حالی که ایران با داشتن 14 میلیون دستگاه خودرو کمتر از 5000 جایگاه عرضه سوخت بنزین و گاز دارد.



    وی تاکید کرد: با ادامه روند کنونی و با توجه به محدود بودن جایگاههای عرضه سوخت در کشور به نظر می رسد تا دو سه سال آینده باید تولید خودرو در کشور متوقف شود، در غیر این صورت حتی با بحران کمبود جایگاههای عرضه بنزین نیز مواجه می شویم.



    وی گفت: اتفاق مشابهی در کره جنوبی رخ داد که در آن پلیس این کشور به مدت یک ماه تولید خودرو در این کشور را متوقف کرد تا تعادل بین عرضه سوخت و تولید خودرو در این کشور به تعادل برسد. بزرگترین خودروساز این کشور نیز وادار شد که 1000 جایگاه عرضه سوخت در این کشور احداث کند.



    این فعال صنعتی همچنین از تدوین سند استراتژی توسعه صنعت سی.ان.جی کشور خبر داده و گفت: بازرسی ادواری خودروهای دوگانه سوز در کشور هنوز انجام نشده و آمار نشان می دهد که سال قبل ماهی یکبار یک حادثه انفجار مخزن در کشور رخ داده است.



    او همچنین از برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی صنعت سی.ان.جی در کشور طی روزهای اول و دوم شهریور ماه سال جاری خبر داد و افزود: حفظ محیط زیست با ایجاد نظام پایش و ارزیابی گاز طبیعی ورودی به صنعت سی.ان.جی، ارتقای دانش و مهارت و فناوری، ایجاد بسترهای لازم برای جذب بیشتر بخش خصوصی و فرصتهای سرمایه گذاری، تشویق تولیدکنندگان برتر، گسترش فرهنگ و رعایت ایمنی مصرف و تبیین نقش این صنعت پاک در تحقق اهداف کلان و سیاستهای کلی نظام اقتصادی از مهمترین محورهای برگزاری این کنفرانس هستند.
    کرمان موتوراکستریم