فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن :

اگر تا فردا مطالبات پرداخت نشود دیگر توان تولید نخواهیم داشت

کرونا و کمبود نقدینگی موجودی انبار را صفر کرد/ بیکاری ۱۳۰ هزار نفر ظرف چند روز آینده

عصر خودرو- دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن اظهار داشت: قطعه‌سازان کشور به دعوت وزیر و خودروسازها برای افزایش تولید لبیک گفتند و خودروهای کف انبار را تجاری کردند آن هم فقط در ازای قولی که از وزیر برای پرداخت تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی گرفتند که اکنون به پنج هزار میلیارد ریال رسیده که آن هم پرداخت نشده است.

اگر تا فردا مطالبات پرداخت نشود دیگر توان تولید نخواهیم داشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا ، آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن در گفت‌وگو با ایلنا هشدار داد که اگر تا فردا تسهیلات مصوب پنج هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان پرداخت نشود پیش از عید خط تولید خودروسازها و قطعه‌سازها خاموش خواهد بود.

    وی افزود: از پنج هزار میلیارد تومان مصوب شده تنها 15 درصد تا به امروز پرداخت شدند. این در حالی است که در شهریورماه مجموعه سیاست‌گذاران خودرویی کشور بخصوص وزیر صنعت و اعضای کمیسیون صنایع مجلس قول دادند که مطالبات معوق قطعه‌سازان را به صفر می‌رسانند.

    وی افزود: با وعده و وعید ما قطعه‌سازان را برای رسیدن به پول خود امیدوار کردند و آمار تولید افزایش پیدا کرد به طوری که تمام خودروهای کف انبارها که نزدیک به 200 هزار دستگاه برآورد می‌شد تجاری سازی و از سوی دیگر تولید خودروسازها نیز افزایشی شد. این امر فقط با همت قطعه‌سازانی بود که به امید دریافت معوقات وپرداخت تسهیلات 10 هزار میلیارد تومانی داشتند تولید می‌کردند.

    وی افزود: مجموعه قطعه‌سازی کشور 31 میلیارد تومان مطالبه دارند که 14 هزار میلیارد تومان آن معوق است ما اگر حتی چک‌های خرید دین خودروسازان را نیز از آن کم کنیم هشت هزار میلیارد تومان معوق داریم و تنها قرار است پنج هزار میلیارد تومان آن پرداخت شود.

    محبی‌نژاد با اشاره به گسترش ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای تولیدی و همچنین سخت‌تر شدن تحریم‌ها گفت:‌ ما قطعه‌سازان هیچ گونه پشتوانه مالی مانند واحدهای دولتی نداریم با کرونا و تحریم‌ها درگیر هستیم و حالا وعده‌های سر خرمن آقایان نیز محقق نشده است. تمام این اوامر دست به دست یکدیگر داده که امروز ما دیگر توان تولید نداشته باشیم در حالی که همه ساله تعطیلات نوروزی فرصت بسیار خوبی برای تامین و تجهیز انبارها بود اما اکنون ما در حقوق کارگران مشکل پیدا کردیم چه برسد به تامین قطعات برای سال آینده.

    دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن هشدار داد که اگر تا فردا این تسهیلات پرداخت نشود مطابق محاسباتی که انجام شده هر روز دیرکرد ضرر تصاعدی برای این صنعت خواهد داشت.

    وی با اشاره به اشتغال 550 هزار نفر کارگر در صنعت خودروسازی کشور گفت: سال گذشته 280 هزار نفر در زنجیره تامین خودروسازی از کار بیکار شدند که با افزایش تولید 130 هزار نفر از این افراد به کار برگشتند و متاسفانه 150 هزار نفر تسویه شدند. اکنون همین افراد حقوق و مزایا و پاداش شب عید خود را می‌خواهند که ما از پرداخت آن عاجز شدیم و برای دریافت حق خودمان مجبور هستیم با تمام مقامات کشور نامه‌نگاری کنیم.

    وی با اشاره به مکاتبات خود با بانک مرکزی گفت: ما در نامه ذکر کردیم که با وجود مصوب شدن و تخصیص بودجه برای پرداخت پنج هزار میلیارد تومان، چرا بانک مرکزی از دادن آن خودداری می‌کند که بانک نیز این گونه جواب ما را داده که در مصوبه هیچ گونه اشاره‌ای به قطعه‌سازان نشده و قرار است ما آن را به خودروسازها پرداخت کنیم از سوی دیگر خودروسازها نیز اظهار می‌کنند ما تنها 15 درصد این مبلغ را گرفتیم. این وسط قطعه‌سازی است که دارد ضربه می‌خورد، ما قطعه‌سازانی داریم که چهار تا پنج ماه حقوق معوق دارند و فقط به امید دریافت این پول تا حالا کارخانه خود را تعطیل نکردند.

    وی در خصوص اثرگذاری کرونا برای تامین قطعات از چین گفت: ‌این ویروس باعث تعطیلی برخی واحدها در چین شده اما بخش خصوصی توانسته راه‌های جایگزین را پیدا کند و توانایی آن را داریم که مواد اولیه خود را تامین کنیم اما تمام این شرایط تنها در صورتی محقق می‌شود که پول وجود داشته باشد. قطعه‌سازان کشور به دعوت وزیر و خودروسازها برای افزایش تولید لبیک گفتند و خودروهای کف انبار را تجاری کردند آن هم فقط در ازای قولی که از وزیر برای پرداخت تسهیلات 10 هزار میلیارد تومانی گرفتند که اکنون به پنج هزار میلیارد ریال رسیده که آن هم پرداخت نشده است.

    دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن در پایان اظهار داشت: قطعه‌سازان در صورت عدم پرداخت این تسهیلات دیگر نمی‌توانند قطعه‌ای به خودروسازها بدهند و در نتیجه تا پیش از عید تولید خودرو در کشور متوقف خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو