فونیکسریمکسبهتام

۵/۵ هزار دلار، قیمت خودرو صادراتی ایران

عصر خودرو : گمرک ایران در حالی آمار صادرات و واردات خودرو را طی دو ماه امسال اعلام کرد که طبق آن و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، صادرات رشدی چهار هزار و ۱۲۲ دستگاهی را به خود می‌بیند و واردات نیز ۴۰ دستگاه (کمتر از یک درصد) افزایش یافته است.

۵/۵ هزار دلار، قیمت خودرو صادراتی ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴:۵۹
  • 5/5 هزار دلار، قیمت خودرو صادراتی ایران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد بر این اساس، مجموع کل خودروهای صادراتی در دو ماه ابتدایی امسال به پنج هزار و 670 دستگاه می رسد و در این مدت چهار هزار و 507 دستگاه خودرو نیز به میهمانی جاده های کشور آمده اند.

البته باید در نظر گرفت واردات خودرو فقط به لحاظ تعدادی رشد کرده و از نظر وزن و ارزش با افت روبه رو شده است. طبق آمار، وزن خودروهای وارداتی به کشور در دو ماه ابتدایی امسال افتی حدودا چهار درصدی را به خود می بیند و شاید به آن معنا باشد که از تعداد خودروهای شاسی بلند یا سواری های حجیم و سنگین وزن کاسته شده و میزان خودروهای سبک تر افزایش یافته است.

همچنین می توان پیش بینی کرد که خودروهای وارداتی در دو ماه ابتدایی امسال، کمی ارزان تر از وارداتی های مدت مشابه سال گذشته هستند، زیرا ارزش آنها بیش از 9 درصد کاهش را به خود می بیند.

این موضوع با کاهش وزن وارداتی ها نیز به نوعی می تواند در ارتباط باشد، چون خودروهای سبک وزن تر و کم حجم تر معمولا ارزان تر از مدل های شاسی بلند هستند.

این در حالی است که صادرات خودرو طی دو ماه ابتدایی امسال در هر سه شاخص «تعداد»، «وزن» و «ارزش» رشد داشته است. آمار می گوید، در این مدت و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، ارزش کل خودروهای صادراتی به رقم 32 میلیون دلار می رسد که تنها معادل حدود چهار دهم درصد از کل صادرات کشور است. بر این اساس ارزش کل صادرات خودرو در فروردین و اردیبهشت امسال، چهار برابر مدت مشابه سال گذشته رشد را به خود می بیند.

مقصد غالب خودروهای صادراتی، همسایه غربی ایران یعنی عراق بوده که طی دو ماه ابتدایی امسال میزبان پنج هزار و 574 دستگاه خودرو ایرانی شده است. به نظر می رسد با توجه به سوابق قبلی صادرات، بیشتر این خودروها پراید باشند. پس از عراق که بیش از 98 درصد خودروهای صادراتی کشور را طی فروردین و اردیبهشت امسال میزبانی کرده، افغان ها نیز 70 دستگاه خودرو از ایران خریده اند.

طبق آمار، ایران به سایر کشورها نیز 28 دستگاه خودرو فرستاده که البته به نظر می رسد این خودروها بیشتر بابت تست های فنی روانه کشورهایی چون آلمان و اسپانیا شده اند.

به لحاظ ارزش، عراقی ها حدود 31 میلیون دلار و افغان ها نیز 391 هزار دلار خودرو از ایران خریداری کرده اند. سهم سایر کشورها نیز 203 هزار دلار بوده است.

بنابر اعلام گمرک، ارزش متوسط خودروهای صادراتی پنج هزار و 565 دلار بوده که نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته، 2/13 درصد رشد را به خود می بیند. این عدد اگرچه برای مشتریان ایرانی بیگانه است و تقریبا هیچ خودرویی را نمی توان با آن در بازار کشور خریداری کرد، اما خودروسازان برای این «ارزان فروشی» دلایل خاص خود را ارائه می کنند.

آنها در عین حالی که می پذیرند خودروهای خود را در بازار خارج ارزان تر از بازار داخل به فروش می رسانند، اما می گویند این کار به لحاظ ثبات جایگاه صادراتی، توجیه پذیر و منطقی است.

رشد ناچیز واردات خودرو

اما ارزش کل خودروهای وارداتی به کشور نیز در دو ماه نخست امسال 93 میلیون دلار اعلام شده، حال آنکه ارزش وارداتی ها در مدت مشابه سال گذشته 103 میلیون دلار بوده است.

اگرچه واردات خودرو در بازه زمانی موردنظر رشد ناچیزی به خود می بیند، اما همین که در شرایط اقتصادی فعلی و طغیان دلار، این رشد اندک نیز به دست آمده یا اینکه حداقل افت نکرده، در نوع خود جالب به نظر می رسد.

آمار گمرک هرچند به صورت جامع مشخص نکرده که از هر برند چه تعداد خودرو به ایران آمده، اما با نگاهی گذرا به آمار اردیبهشت ماه می توان حدس زد که تویوتای ژاپن بیشترین خودرو را در این ماه به ایران فرستاده و هیوندایی و بنز و کیا نیز در رده های بعدی قرار دارند.

سه منبع اصلی تامین چهار هزار و 507 دستگاه خودرو وارد شده به ایران را باید کره جنوبی، امارات متحده عربی و ژاپن دانست که چهار هزار و 132 دستگاه از کل خودروهای وارداتی را میهمان کشور کرده اند.

سایر کشورها نیز مانند کویت، منبع تامین 375 دستگاه خودرو وارداتی باقیمانده به حساب می آیند. اینکه ایرانی ها مجبورند برای واردات خودرو گاهی از منابعی غیر از کشورهای مبدا اقدام کنند، به دلیل محدودیت های بین المللی است. در واقع برخی خودروسازان خارجی که هم می خواهند خود را همگام با محدودیت های بین المللی نشان دهند و هم بازار ایران را از دست ندهد، خودروهای خود را از راه کشورهای ثالث به ایران می فرستند.

اما واردات خودرو از کره و ژاپن در حالی است که خودروسازان این دو کشور پیش تر اعلام کرده بودند همگام با اعمال محدودیت های بین المللی علیه ایران، صادرات خودرو را به این کشور متوقف خواهند کرد. تازه خودروهایی هم که از طریق امارات متحده عربی به ایران آمده اند، بیشتر کره ای و ژاپنی هستند و از مجموع اینها می توان نتیجه گرفت امثال هیوندایی و تویوتا (خودروسازان بزرگ ژاپن و کره) هنوز هم دل در گرو بازار ایران دارند. بازار خودروهای وارداتی در ایران طی نیمه دوم سال گذشته با افزایش قیمتی شدید روبه رو شد و در حال حاضر نیز اگرچه قیمت ها افت کرده، اما هنوز نمی توان ادعا کرد حباب بازار شکسته و قیمت ها واقعی شده اند. حال اگر رشد واردات در ماه های آتی نیز ادامه داشته باشد، شاید بتوان به کاهش قیمت بیشتر خودروهای وارداتی امیدوار بود.

آن طور که آمار می گوید، متوسط قیمت خودروهای وارداتی به کشور طی دو ماه نخست امسال، 20 هزار و 726 دلار، یعنی حدود چهار برابر متوسط ارزش یک خودرو صادراتی بوده است. بر این اساس، متوسط قیمت خودروهای وارداتی در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته حدود 10 درصد کاهش را به خود می بیند. این نیز خود دلیلی می تواند باشد بر واردات خودروهای ارزان تر طی دو ماه ابتدایی امسال.
کرمان موتوراکستریم