فونیکسریمکسبهتام

آقاپورعلیشاهی عنوان کرد

مالیات بر خانه‌های لوکس و ماشین های لاکچری بدون توجه به «تورم»

عصر خودرو-عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در طرح مالیات بر خانه‌های لوکس و ماشین‌های لاکچری به رشد «تورم»توجهی نشده است.

مالیات بر خانه‌های لوکس و ماشین های لاکچری بدون توجه به «تورم»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خانه ملت ، معصومه آقاپور علیشاهی  در مورد مالیات بر خانه‌های و ماشین‌های میلیاردی گفت: مالیات بر خانه لوکس و ماشین‌های لاکچری مدتی قبل در کمیسیون تلفیق مجلس مورد بررسی قرار گرفت؛ از آنجایی که دولت با کسری بودجه مواجه است این طرح به احتمال زیاد در صحن علنی تصویب شود واگر به درستی اجرا شود اولین گام موثر در راستای مالیات بر عایدی سرمایه مسکن و خودرو است.

    مالیات بر دارایی طرح عادلانه‌ای است

    نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: مالیات بر دارایی طرح عادلانه‌ای است که در کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است اما باید نحوی اجرایی شدن آن بسیار توجه کنیم تا زمانی که آمایش دقیقی به لحاظ فرهنگی ، سرمایه انسانی و دارایی‌ها نداشته باشیم نمی‌توانیم قوانین تصویب شده را در این راستا به درستی اجرایی کنیم.

    آقاپور علیشاهی تصریح کرد: مصوبه کمیسیون تلفیق مالیات بر خانه‌هایی که ارزش روز آن معادل ده میلیارد تومان و ماشین‌های لوکسی که ارزش آن بالای 1/5 میلیارد است مشمول پرداخت مالیات می‌داند؛ اما سوال اینجاست معیار سنجش مالیات خودرو وارداتی براساس ارز نیمایی مشخص می‌شود یا ارز آزاد؛ مسکن هم از این امر مستثنی نیست شاید صاحب دارایی در شرایطی که اوضاع اقتصادی کشور در تحریم نبوده اقدام به خرید خودرو وارداتی کرده و بر حسب نیاز منزلی را در گذشته که ارزش چندانی نداشته با مشکلات اقتصادی به صورت اقساطی خریداری کرده اما امروزِ با گذشت زمان ارزش دارایی آنها تغییر کرده است؛ اما میزان درآمد افراد تغییر نکرده است آیا باز هم مشمول پرداخت مالیات می‌شوند؟
    وقتی بحث مالیات بر عایدی مسکن و ماشین های‌میلیاردی می‌شود باید تمام شرایط صاحب سرمایه سنجیده شود

    وی در ادامه تاکید کرد: قانون مالیات بر خانه‌های‌ لوکس و ماشین‌های لاکچری خوب است اما نحوه اجرایی شدن آن اهمیت زیادی دارد چگونه می‌توانیم خانه‌ها و ماشین‌های گران قیمت  را شناسایی کنیم یا نحوی اجرایی شدن این قانون مهم است؛ آیا درآمد افراد در اجرایی شدن قانون مد نظر مسئولان است یا خیر؟ وقتی بحث مالیات بر عایدی مسکن و ماشین‌های‌ میلیاردی می‌شود باید تمام شرایط صاحب سرمایه سنجیده شود آیا این خانه و ماشین برای استفاده شخصی است و با حقوق کارمندی ماهیانه 2 میلیون تومان تهیه شده است یا برای سرمایه گذاری و تجارت است؟ نحوی دریافت این مالیات و چگونگی شفاف‌سازی آن باید مورد توجه مسئولان اجرایی قرار بگیرد.

    نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: بسیاری از قوانین شیک و مجلسی در مجلس تصویب می‌شوند که بندها و تبصره‌های پر کاربردی دارند اما باید توجه کنیم در نحوه اجرایی شدن تا چه میزان به درستی قابلیت اجرایی شدن را دارند؛ چگونگی اجرا و نظارت برای اجرایی شدن قوانین دو اصل مهم در تصویب یک قانون است که چندان به آن توجه نمی‌شود.

    شاخص‌های مالیات مسکن و خودرو مشخص شود

    وی در ادامه یادآور شد: در طرح مالیات بر خانه‌های لوکس و ماشین‌های لاکچری به رشد «تورم» توجهی نشده است در این بین نحوی شاخص‌های اجرایی شدن مالیات بر عایدی مسکن و ماشین میلیاردی مد نظر مسئولان نبوده است؛ باید شاخص‌های برای مالیات بر عایدی مسکن و خودرو مشخص شود درغیر اینصورت باعث نارضایتی بیشتر مردم و سرگیجی اقتصادی خواهد شد.
     

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شاخص‌ها در اجرای مالیات برمسکن و خودرو میلیاردی تعیین نشده و نحوه اجرایی شدن آن نامبهم است در این بین نظارت دقیقی بر اجرای آن نیست این قانون ماهیت ماهوی خوبی دارد که اگر به درستی اجرایی شود عادلانه است اما اگر به صورت نادرست اجرایی شود نارضایتی‌هایی را به دنبال خواهد داشت .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط