فونیکسریمکسبهتام

پیش‌بینی شده که حدود ۳۰سال دیگر تمام خودروهای جهان بدون راننده باشند و رانندگی کم‌کم به تاریخ بپیوندد

آینده جهانی رانندگی

عصر خودرو- رانندگی آینده از نمایندگی‌های خودرو برای تست و انتخاب وسیله نقلیه‌تان آغاز می‌شود.

آینده جهانی رانندگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، نمایشگاه‌های متفاوتی در این راه شکل می‌گیرند و در آن خودروهای پارک‌شده کنار یکدیگر آماده تحویل دادن به مشتریانی هستند که باید یکی را برای رانندگی مجازی خود برگزینند و با استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) به رانندگی بپردازند.

    روش کار
    به هر مشتری یک دستگاه VR سه‌بعدی با کیفیت بالا مثل مدل‌های Oculus Rift یا HTC Vive داده می‌شود. آنها با این وسیله می‌توانند دید 360درجه‌ای داشته باشند و احساس کنند که داخل خودرو نشسته و درحال رانندگی با آن هستند. درحالی‌که این موضوع فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد یک شرکت انگلیسی به نام ZeroLights با همکاری آئودی سیستمی را به راه انداخته‌اند که به مشتریان حضور در اتاق نمایش و رانندگی مجازی را پیشنهاد می‌دهد. طراحی‌های داخلی و خارجی خود قابل تغییر هستند و بنابراین مشتری می‌تواند پس از تست مجازی وسیله نقلیه، نظرات خود را برای تغییر در نمای داخلی و خارجی خودرویی که قصد خرید آن را دارد، ارائه دهد. آنها حتی می‌توانند پا را فراتر از معمول گذاشته و نحوه کارکرد موتور و فعل‌وانفعالات داخلی آن را مشاهده کنند.

    رانندگی با خودروی تولیدنشده
    واقعیت مجازی می‌تواند این شانس را به‌خودروسازان بدهد که اتومبیل‌هایی که هنوز به انبوه‌سازی نرسیده‌اند را به‌صورت مجازی در اختیار مشتریان قرار دهند. کافی است که تنها به وب‌سایت آنها سر بزنید و خودروی مورد نظرتان را پیدا کنید. پیش از اینکه کار به اتاق نمایش بکشد، سازندگان می‌توانند با کمک VR خودروهای ایمن‌تری را تولید کنند. در آزمایشگاه فورد در میشیگان، VR نقشی بسیار کامل را ایفا می‌کند. فورد با استفاده از فناوری بالا می‌تواند خودرویی را به‌صورت مجازی تولید کند و آن را در اختیار مشتریان قرار بدهد تا رانندگی با اتومبیلی که اصلا تولید نشده را تجربه کنند. این به طراحان اجازه می‌دهد که خلاق‌تر باشند و ضمن اینکه به کارخانه هم در صرفه‌جویی هزینه‌ها کمک می‌کند. شرکت ب‌ام‌و، حتی برای نخستین بار یک مدل جدید را ارائه کرد که پیش از آن، بیش از 100مرتبه شبیه‌سازی تصادف و آزمایش آن را با کمک واقعیت مجازی امتحان کرده بود.

    چهره‌ای جدید
    در صنایع اتومبیل دیگر رسیدن از نقطه الف به نقطه ب، کافی نیست. باتوجه به شرایط کنونی و موضوع ترافیک‌ سنگین شهرهای بزرگ، خودروها قرار است به مرکز رسانه‌ای تبدیل شوند. نسل جدید داشبورد مجازی آئودی از آن نمونه‌های مفهومی است که تجربه رانندگی را به‌کلی دگرگون می‌کند. این سیستم اطلاعات بسیار مهمی مانند نقشه‌های سه‌بعدی، اخبار ترافیکی و هشدار خطر را روی صفحه نازک OLED با رزولوشن بسیار بالا به نمایش می‌گذارد. این اطلاعات روی دو نمایشگر لمسی ظاهر می‌شود. نمایشگرهایی که کارهای دیگری ازجمله کنترل سیستم صوتی و تصویری خودرو و همچنین تهویه هوا را نیز برعهده دارند. یکی از شاخصه‌های این سیستم یادگیری عادت‌های راننده است تا در سفرهای طولانی بتواند خدمات بهتری را به او و همچنین سرنشینان خودرو ارائه دهد. به‌عنوان مثال اگر ترافیک در مسیر همیشگی شما سنگین شود، سیستم از طریق تلفن همراه هوشمندتان به شما در این خصوص هشدار می‌دهد. در مرسدس بنز مفهومی مدل F015، داشبورد معمولی برداشته شده و این سیستم به‌جایش قرار گرفته است.

    خودروهای هوشمند
    بحث اصلی این روزهای خودروسازان، ارائه اتومبیل‌های هوشمند است؛ خودروهایی که یا به‌صورت خودران باشند یا به راننده کمک‌های فراوانی در رانندگی‌اش بکند. کارشناسان و مهندسان شرکت آئودی با الگوبرداری از رفتار ازدحامی دیده شده در پرندگان سعی در توسعه سیستم خودران اتومبیل‌های خود کرده‌اند. در طبیعت گروهی از پرندگان می‌توانند مانند یک پرنده به پرواز دربیایند. آئودی نیز با الهام از این قانون، می‌خواهد برای کاهش ترافیک خودروهایی را بر این اساس بسازد. با استفاده از شبکه تلفن‌های همراه، خودروهای آئودی می‌توانند از طریق سیم‌کارتی (e-SIM) که در خودرو تعبیه شده است، با یکدیگر در ارتباط بوده و اطلاعات ترافیکی را باهم به اشتراک بگذارند. e-SIM به ابر متصل می‌شود و اطلاعات را رد و بدل می‌کند. استفاده از اطلاعات ترافیکی می‌تواند به مسیریابی بهتر کمک کند.

     

    رانندگی با اعداد

    2050
    سالی است که گفته می‌شود تمام خودروهای جدید، بدون راننده خواهند بود.

    10 میلیون
    زندگی در هر 10سال حفظ می‌شود، اگر خودران‌ها در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار بگیرند.

    2.4میلیون
    کیلومتر مسافتی است که ناوگان خودروهای آزمایشی گوگل پیموده‌اند.

    453 روز
    میانگین زمان کلی که هر مسافر انگلیسی در طول زندگی شغلی‌شان در ترافیک صرف می‌کنند.

    2.6
    تصادف به ازای هر یک میلیون کیلومتر رانندگی به‌وسیله انسان‌ها.

    8میلیون پوند
    مقدار پولی که شرکت جگوار لندروور بین سال‌های 2008تا 2010توانست به‌وسیله سیستم VR صرفه‌جویی کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط