فونیکسریمکسبهتام

هرزگرد و دلایل خرابی آن

عصر خودرو- برای اینکه اعضای موتور به‌صورت هماهنگ با هم کار کنند و بتوانند از قدرت تولیدی موتور بهره ببرند، تسمه‌ها کار انتقال قدرت بین میل‌لنگ و دیگر اجزا را انجام می‌دهند.

هرزگرد و دلایل خرابی آن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، اما تسمه‌ها به دلایل مختلفی مثل سادگی نصب و از آن مهم‌تر برای کاهش دادن میزان تنش در طول و جهت حرکت، همیشه بلندتر از طول خطی بین دو فولی بالا و پایین ساخته می‌شوند. به همین دلیل باید یک قطعه دیگر در این میان قرار بگیرد تا تسمه را محکم کرده و از طرفی باعث کاهش قدرت موتور هم نشود. غلطک هرزگرد یا به اصطلاح عمومی‌تر هرزگرد این وظیفه را برعهده دارند. در این مطلب سعی شده تا به عملکرد این قطعات نگاهی بیاندازیم و علت‌های رایج خرابی آن‌ها را بررسی کنیم.


    هرزگرد چیست و چگونه کار می‌کند؟

    هرزگرد در حقیقت یک فولی مانند است که روی یک بلبرینگ سوار شده و به جایی به جز بدنه موتور اتصال ندارد. وقتی تسمه  را در دو فولی بالا و پایین جا می‌اندازند، برای اینکه میزان سفتی آن را تنظیم کنند از هرزگرد کمک می‌گیرند. برای این کار پیچ روی هرزگرد را باز کرده و به وسیله یک ابزار مخصوص که عموما یک وزنه است، میزان سفتی تسمه را تنظیم می‌کنند.

    معیار فنی برای تنظیم بودن میزان سفتی تسمه این است که نه راحت حرکت کند (به اصطلاح بازی کند) و نه آنقدر سفت باشد که امکان تکان دادن آن با دست وجود نداشته باشد. لازم به ذکر است که هرزگردها همیشه برخلاف جهت فولی ‌های هم‌جوار خود می‌چرخند.

    به دلیل تنوع تسمه‌ها در موتور، هرزگردها نیز انواع متنوعی دارند که هر چند کاربرشان یکی است اما شکل شاهری و ابعاد و محل نصب آن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال هرزگرد کولر و هرزگرد تایمینگ  دو نمونه پر کاربرد از هرزگرد‌ها است.


    دلایل خرابی هرزگرد

    همان‌طور که در بالا گفته شد، هرزگرد روی یک بلبرینگ  سوار است و اگر بلبرینگ آسیب ببیند هرزگرد به صدا افتاده و به‌سرعت کارایی خود را از دست می‌دهد و دقیقا برخلاف وظیفه خود عمل می‌کند، یعنی به‌جای اینکه روند چرخش تسمه را تسهیل کند، مانند یک ترمز برای تسمه عمل کرده و نهایتا باعث پاره شدن آن می‌شود.

    اگر در سفت‌کردن تسمه از ابزار مخصوص استفاده نشود، در صورت شل بسته‌شدن، تسمه درست کار نمی‌کند و ادوات مرتبط به آن درست از قدرت موتور بهره نمی‌برند و در صورتی که خیلی سفت بسته شود، باعث فشار آوردن برروی تسمه می‌شود. اعمال فشار بر روی تسمه که یک جسم الاستیک است مستقیما به خود هرزگرد برمی‌گردد و باعث می‌شود تا بلبرینگ‌های زیر آن آسیب ببنند (به اصطلاح فنی کچل شوند) و هرزگرد به مرور زمان به صدا بیافتد.

    جیر جیر کردن اولین نشانه خراب شدن یا مستهلک شدن هرزگرد است. اگر به صدای جیر جیر اهمیت ندهید می‌تواند در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یک مشکل بزرگ‌تر شود. بدترین حالتی که می‌تواند پبش بیاید این است که در اثر آسیب وارده به بلبرینگ‌ها، هرزگرد قفل کرده و در نهایت تسمه را پاره کند. در بروز این اتفاق، دلایلی مانند بد بسته شدن خود هرزگرد و درست جا نیافتادن شیارهای تسمه روی شیارهای فولی بسیار تاثیرگذار هستند.


    هرزگرد اصلی را چگونه از تقلبی تشخیص دهیم؟

    کیفیت ساخت و اصالت ادوات فنی اینچنینی چندان در ظاهر قابل تشخیص نیست ولی اگر می‌خواهید هرزگرد بخرید باید به این نکته توجه کنید که چون این قطعات از قیمت بیرونی با تسمه در ارتباط هستند، وجود کوچکترین شیار یا لبه تیز روی آن‌ها می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت تسمه به‌حساب بیاید.

    تشخیص هرزگرد اصلی  و غیر اصلی برای خریداران و حتی تعمیرکاران تقریبا غیر ممکن است و به همین دلیل باید این قطعه حیاتی را از فروشنده مطمئن خریداری کنید تا از خسارات بعدی در امان باشید.

    برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند و به راحتی می‌توانید قطعات یدکی ایران خودرو و قطعات یدکی سایپا را در بسته بندی‌های گروه جی آی اس پی و از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید. برای خرید انواع قطعات پراید، قطعات پژو و قطعات یدکی سایر خودرو‌های ایرانی می‌توانید به بخش جستجوی وبسایت مراجعه کنید یا با شبکه نمایندگی‌ها تماس بگیرید.

    لیست هرزگردهای انواع خودرو‌های ایرانی را می‌توانید اینجا  ببینید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم