فونیکسریمکسبهتام

حق بیمه قراردادهای پیمانی حمل و نقل مشخص شد

عصر خودرو- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور یک بخشنامه‌ نحوه محاسبه حق ‌بیمه قراردادهای مقاطعه‌کاری حمل‌ونقل بار، مسافر بین‌شهری و درون‌شهری را به مراکز اجرایی این سازمان در سراسر کشور ابلاغ کرد.

حق بیمه قراردادهای پیمانی حمل و نقل مشخص شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سازمان تأمین اجتماعی، حق‌بیمه شاغلان در قراردادهای مقاطعه‌کاری حمل ‌و ‌نقل هفت درصد ناخالص کارکرد تعیین شده است.

    براساس این بخشنامه حق‌بیمه قراردادهای حمل ‌ونقل بار بین‌شهری بدون لحاظ کارکرد (بارگیری‏‏، انبارداری و جابه‌جایی) چهاردرصد ناخالص کارکرد به‌ همراه حق‌ بیمه ‌بیکاری محاسبه می‌شود.

    حق‌بیمه قراردادهای جابه‌جایی مسافر درون‌شهری و بین‌شهری نیز پنج درصد ناخالص کارکرد به‌ همراه حق‌بیمه ‌بیکاری مربوطه محاسبه و مطالبه شود.

    این مصوبه همچنین بخشی از کارکرد پیمانکاران که رانندگان مالک بخشی از مراحل قرارداد را انجام و حق‌بیمه را براساس قانون بیمه ‌تامین اجتماعی حمل‌ و نقل بار و مسافر مصوبه سال 1379 پرداخت می‌کنند؛ در برمی گیرد.

    مشمولان این بخشنامه در بخش رانندگان حمل‌ ونقل عمومی بین‌شهری؛ همه رانندگان کامیون، تریلی، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های کرایه محسوب می شوند که با توجه به قانون بیمه‌ اجتماعی رانندگان حمل‌ ونقل بار و مسافر بین‌شهری، از کارت هوشمند رانندگی برخوردارند؛ به رانندگی اشتغال و فاقد کارفرما هستند.

    همچنین مشمولان بخش رانندگان وسایل نقلیه عمومی جابه‌جایی مسافر درون‌شهری نیز رانندگان تاکسی و مینی‌بوس به شمار می روند که از کارت اشتغال یا پروانه‌کار و مجوز لازم از مراجع ذی‌صلاح مربوطه (پروانه اشتغال رانندگی) برخوردار، فاقد کارفرما و با ادوات نقلیه عمومی درون‌شهری اشتغال به‌کار دارند.

    رانندگان خود مالک نیز طبق اسناد و مدارک رسمی و معتبر نظیر سند مالکیت وسیله نقلیه، کارت شناسایی وسیله نقلیه و... صاحب خودرو باشند.

    حق‌بیمه آن بخش از کارکرد مقاطعه‌کاران قراردادهای حمل‌ونقل بار و کالا بین‌شهری که در آن رانندگان خودمالک بخشی از عملیات موضوع پیمان را انجام و حق‌بیمه را طبق قانون بیمه‌اجتماعی رانندگان حمل‌ ونقل بار و مسافر پرداخت می‌کنند، به‌میزان چهار درصد ناخالص کارکرد به‌انضمام بیمه‌بیکاری متعلقه، معادل هفت سی و ششم حق‌بیمه است.

    همچنین حق‌بیمه آن بخش از کارکرد مقاطعه‌کاران قراردادهای انتقال مسافر بین‌شهری و درون‌شهری که در آن رانندگان خودمالک بخشی از عملیات موضوع پیمان را انجام و حق‌بیمه را طبق قانون بیمه ‌اجتماعی رانندگان حمل ‌و نقل بار و مسافر بین‌شهری و درون‌شهری پرداخت می‌کنند، به میزان پنج درصد ناخالص کارکرد به انضمام بیمه‌بیکاری متعلقه، معادل هفت چهل و پنجم حق‌بیمه است.

    برخی از رانندگان نیز که در کارگاه‌ها و موسسات مشمول قانون تامین‌ اجتماعی اشتغال دارند و از کارفرما حقوق دریافت می‌کنند، خارج از شمول قانون بیمه‌های ‌اجتماعی رانندگان محسوب می شوند و کارفرمایان مکلف‌ هستند؛ لیست و حق‌بیمه آن‌ها را مطابق با دیگر کارکنان خود به سازمان تامین اجتماعی ارسال و پرداخت کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو