فونیکسریمکسبهتام

بررسی فنی جیپ گلادیاتور آفرود به همراه مشخصات

عصر خودرو- با نگاه به گلادیاتور انسان قطعاً به یاد رانگلر می‌افتد، زیرا در نمای جلویی تقریباً به‌طور کامل با برادر شاسی‌بلند خود یکسان است و به همان اندازه جذاب و خوش استایل به نظر می‌رسد.

بررسی فنی جیپ گلادیاتور آفرود به همراه مشخصات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، پانزده سال طول کشید تا فیات-کرایسلر بتواند پیکاپ کانسپتی که در سال 2005 بر اساس جیپ رانگلر JK ساخته شده بود را به خط تولید برساند؛ اما این تلاش طولانی به ساخت جیپ گلادیاتور مدل 2020 بر اساس پلت‌فرم پیشرفتهٔ JL رانگلر منجر شده است.

ولی بااین‌حال نمی‌توان گلادیاتور را صرفاً یک رانگلر با قسمت بار بزرگ دانست. گلادیاتور درعین‌حالی که یک پیکاپ میان سایز مدرن است، هنوز هم یک جیپ واقعی است. تمامی قطعات توانمند رانگلر به گلادیاتور منتقل شده‌اند، اما حالا این قطعات به همراه قابلیت استفاده و تطبیق‌پذیری بالا و همین‌طور یک قسمت بار 1.5 متری ارائه شده‌اند. البته نباید فراموش کرد گلادیاتور به بخشی وارد شده است که رقبای قدرتمندی مثل تویوتا تاکوما، شورلت کلرادو، هوندا ریج‌لاین و فورد رنجر در آن حضور دارند.

با نگاه به گلادیاتور انسان قطعاً به یاد رانگلر می‌افتد، زیرا در نمای جلویی تقریباً به‌طور کامل با برادر شاسی‌بلند خود یکسان است و به همان اندازه جذاب و خوش استایل به نظر می‌رسد. بدیهی است که در گلادیاتور هم جلوپنجره با هفت ورودی عمودی به‌عنوان امضای جیپ دیده می‌شود که البته در اینجا ورودی‌ها به‌منظور کمک به خنک‌کنندگی بیشتر پیشرانه، کمی بزرگ‌تر هستند؛ اما چراغ‌های جلوی LED، سپر‌های فولادی سفارشی و بست‌های بزرگ کاپوت بدون تغییر باقی مانده‌اند.

مشخصات ظاهری

شاید در ظاهر به نظر نرسد، اما گلادیاتور 79 سانتیمتر طول و 49 سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به نسخهٔ چهاردر یا همان آن‌لیمیتد رانگلر دارد. این پیکاپ در سه تیپ مختلف شامل اسپرت، اوورلند و روبیکان عرضه می‌شود که آخری نمای آفرودتری دارد. قسمت بار گلادیاتور بیش از همه‌چیز روی کارایی تمرکز دارد. دیواره‌های کوتاه این قسمت هرچند کمی از ظرفیت بار را قربانی کرده است، اما در عوض می‌توان به‌راحتی و بدون نیاز به استفاده از زیر پایی به قسمت بار وارد شد هرچند که زیر پایی‌های روی سپر دسترسی به این قسمت را حتی از این هم ساده‌تر کرده‌اند.

طول بیشتر گلادیاتور در جاده‌های معمولی، کمی از چابکی آن‌را نسبت به رانگلر کاسته است درحالی‌که فرمان و کنترل بدنهٔ آن نیز حتی با وجود تعلیق عقب چند اتصالی با کمک‌فنر‌های پیچشی، مبهم است. این سیستم تعلیق هم از رانگلر قرض گرفته شده و گلادیاتور در کلاس خود تنها پیکاپی است که به این نوع تعلیق مجهز شده، زیرا دیگر پیکاپ‌ها همچنان از فنر‌های شمش استفاده می‌کنند که راحتی کمتری دارند.طول اضافی گلادیاتور همچنین موجب شده ناهنجاری‌های پلت‌فرم رانگلر تشدید شود، اما حداقل حرکات گهواره‌ای بدنهٔ رانگلر در گلادیاتور بهبود یافته و سواری آن نیز حتی با وجود شاسی مستحکم‌تر، هنوز هم نرم و روان است.

مشخصات فنی

در حال حاضر گلادیاتور با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌شود. موتور استاندارد، 3.6 لیتری V6 است که 285 اسب بخار قدرت دارد. برای انتقال این نیرو به چرخ‌ها هم گیربکس‌های هشت سرعتهٔ اتوماتیک و شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است. این پیکاپ جدید با گیربکس اتوماتیک در هر صد کیلومتر در شهر 13.8 و در بزرگراه 10.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند درحالی‌که این اعداد با گیربکس دستی به ترتیب برابر با 14.7 و 10.2 لیتر هستند.

مصرف سوخت ترکیبی هردو مدل، اما یکسان و برابر با 12.4 لیتر در هر صد کیلومتر است. گلادیاتور با پیشرانهٔ شش سیلندر می‌تواند 725 کیلوگرم بار را حمل و یا 3470 کیلوگرم را بکسل کند که هردو در این کلاس بهترین است، اما پیشرانهٔ آن پاسخگویی سرحال پیشرانه‌های مدرن توربوشارژ را ندارد.

برای پیکاپ جدید جیپ، اما مثل رانگلر یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با سیستم هیبریدی خفیف هم قابل سفارش است. این پیشرانه که 270 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، هیجان و نشاط بیشتری دارد و پیشرانهٔ V6 هرچند قوی‌تر و تواناتر از این چهار سیلندر توربو است، اما هیجان و سرزندگی آن‌را ندارد. علاوه بر این، قرار است در آینده یک پیشرانهٔ 3 لیتری دیزلی با 260 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور هم برای گلادیاتور ارائه شود. گشتاور بالا در دور‌های پایین از مزیت‌های این موتور دیزلی خواهد بود.

مثل رانگلر، در گلادیاتور هم مدل روبیکان توانمندترین نسخه برای آفرود است. این نسخه از زاویهٔ ورود 43.8 درجه‌ای برخوردار است که تقریباً با زاویهٔ ورود 44 درجه‌ای رانگلر برابر است و در شیب‌های تند دماغهٔ آن روی زمین کشیده نمی‌شود. البته در مسیر‌های خشن و بشدت ناهموار ممکن است گاهی اوقات بخش عقبی گلادیاتور روی شیب‌های تند کشیده شود، اما بااین‌حال زاویهٔ خروج 26 درجه‌ای آن هنوز هم از تویوتا تاکوما TRD با 24 درجه و شورلت کلرادو ZR2 با 23.5 درجه بهتر است. علاوه بر این، دوربین جلوی آن بسیار خوب و کاربردی است و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک نیز هنگام خزیدن روی صخره‌ها همه‌چیز را کنترل می‌کند.

مشخصات داخلی

هنگام رانندگی با گلادیاتور برای لذت بیشتر می‌توان شیشهٔ جلویی را پایین داد، در‌ها را جدا کرده و سقف را باز نمود؛ بنابراین گلادیاتور را می‌توان یک پیکاپ کانورتیبل دانست که برخلاف هر پیکاپ دیگری، تجربهٔ رانندگی در هوای آزاد را ارائه می‌کند. این پیکاپ آمریکایی در داخل از ویژگی‌هایی مثل صفحه‌نمایش لمسی احاطه‌شده با قاب لاستیکی، داشبورد چرمی باکیفیت و دکمه‌ها و سوئیچ‌هایی با روکش فلزی برخوردار است.

در بخش فناوری‌های داخلی هم این ماشین به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect فیات-کرایسلر مجهز است که از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند و با نمایشگر 8.4 اینچی سفارشی عالی می‌شود. در کابین خودرو مجموعاً چهار پورت USB نیز تعبیه شده که شامل دو پورت در جلو و دوتا در عقب می‌شود.

هنگام جدا کردن در‌ها و سقف گلادیاتور نیازی به نگرانی از دزدیده شدن اشیاء داخل خودرو نیست چراکه زیر نشیمنگاه صندلی‌های عقب و همین‌طور پشت این صندلی‌ها محفظه‌های قفل‌داری برای قرار دادن اشیایی مثل تلفن همراه و کیف پول تعبیه شده است. قیمت گلادیاتور در تیپ پایهٔ اسپرت از 33,545 دلار آغاز می‌شود که آن‌را به یکی از گران‌ترین پیکاپ‌های کلاس خود تبدیل کرده است.

قیمت تیپ بعدی بنام اسپرت S از 36,755 دلار شروع می‌شود درحالی‌که برای خرید تیپ مجهزتر اوورلند حداقل باید 40,395 دلار پرداخت کرد؛ اما تنها چیزی که جیپ در گلادیاتور ارائه نکرده نسخهٔ پایه و بدون آپشنی با قیمت زیر 30 هزار دلار مثل فورد رنجر، تویوتا تاکوما و شورلت کلرادو است. البته نمی‌توان به این موضوع اعتراضی داشت، زیرا قیمت گلادیاتور به دلیل برخورداری از توانایی‌های آفرود و تکنولوژی‌های زیاد، معقول به نظر می‌رسد.

نسخهٔ آفرود روبیکان با قیمت پایهٔ 43,545 دلار که 2 هزار دلار گران‌تر از رانگلر روبیکان است، گران‌ترین تیپ گلادیاتور محسوب می‌شود. هرچند گلادیاتور روبیکان از هردو رقیب کلرادو ZR2 و تاکوما TRD گران‌تر است، اما این پیکاپ توانمند جیپ ارزش خود را در توانایی‌های آفرود بالاتر نشان می‌دهد.

درمجموع گلادیاتور با وجود ظاهر خشن و مشکلاتی در جاده‌های آنرود، هنوز هم جذاب‌ترین انتخاب در کلاسی بسیار رقابتی محسوب می‌شود. طول بیشتر، شاسی تقویت‌شده و افزایش تطبیق‌پذیری، آن‌را به چیزی بسیار بیشتر از یک رانگلر با قسمت بار تبدیل کرده است. توانایی‌های این پیکاپ پای بخش بزرگی از خریداران را به نمایندگی‌های فروش جیپ بازخواهد کرد. گلادیاتور بیش از آنکه یک پیکاپ باشد، یک جیپ است، اما در هردو بسیار عالی عمل کرده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط