فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی:

مشهد، بیشترین تک‌سرنشین را دارد

هر موتورسیکلت ۶ برابر یک خودرو معمولی آلودگی ایجاد می‌کند

عصر خودرو- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: ۵۰ درصد خودروها معاینه فنی ندارد و کیفیت هوای شهر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

مشهد، بیشترین تک‌سرنشین را دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، تورج همتی، امروز، 18 دی‌ماه، در نشست خبری «طرح کاهش آلودگی هوا LEZ» که در ساختمان معاونت حمل‌ونقل برگزار شد، عنوان کرد: در مقایسه با سال 97، امسال‌ 39 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز ناسالم برای همه گروه‌ها داشته‌ایم، 30 روز هوای پاک و 221 روز هوای سالم داشته‌ایم و 15 درصد وضعیت آلودگی هوا نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

    وی افزود: سهم خودروها در آلودگی هوا معادل 65 درصد و صنایع 30 تا 35 درصد در این سهم شریک هستند. در کنار تمام مشکلاتی که وجود دارد، با هماهنگی بین دستگاه‌ها 16 دستگاه مسؤولیت دارند و با موضوع آلودگی هوا مرتبط هستند که نقش مسؤولیت‌پذیری و مطالبه‌گری دارند.

    مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه «خودروهای ما فاقد معاینه فنی هستند»، عنوان کرد: حدود 800 هزار خودرو سواری داریم. 50 تا 60 درصد خودروهای ما تک‌سرنشین هستند و تنها کلان‌شهری هستیم که بیشترین خودروی تک‌سرنشین را داریم؛ حتی تهران هم چنین آماری از تک‌سرنشینی خودرو را ندارد.

    همتی با بیان اینکه «50 درصد خودروها معاینه فنی ندارند و کیفیت هوای شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهند»، اظهار کرد: از مواردی که در بین شهروندان سهل‌انگارانه گرفته می‌شود این است که تا یکسال به مراکز معاینه فنی مراجعه ندارند، اما این نیاز مهمی است که باید با دید دیگری به آن نگاه کرد تا کاهش آلاینده‌های تولیدی از خودروها را داشته باشیم.

    وی افزود :حدود 70 هزار خودروی فرسوده داریم که بخش عمده‌ای از این آمار را مینی‌بوس‌ها و موتورسیکلت‌ها به خود اختصاص داده‌اند. مطابق آمار، 400 هزار موتور سیکلت در تردد داریم که 60 درصد فرسودگی دارند و هر موتورسیکلت 6 برابر یک خودرو معمولی آلودگی ایجاد می‌کند.

    مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه «در داخل شهر حدود 13 هزار تاکسی و 4500 اتوبوس داریم»، گفت: در قانون هوای پاک مشخص شده است، خودروهای دیزلی باید 10 سال، تاکسی‌ها 15، خودروهای شخصی 18 و اتوبوس‌ها 20 سال عمر داشته باشند. تقصیر آلودگی هوا را نباید به گردن دولت انداخت، رسانه‌ها و صداوسیما باید کمک کنند تا آحاد مردم خودشان را در خصوص آلودگی هوا سهیم بدانند. شهروندان مشهدی باید بپذیرند که استفاده از خودروها بسیار زیاد است.

    مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی با بیان اینکه «امکان تخلف در مراکز معاینه فنی وجود دارد و این موضوع را رد نمی‌کنیم»، گفت: از 26 مرکز معاینه فنی که در حال فعالیت است، 5 مورد را به دلیل تخلفاتی که داشته‌اند به دادگاه معرفی کرده‌ایم. از ابتدای دی‌ماه به صورت آزمایشی طرح LEZ را در چند مرکز معاینه فنی برگزار کرده‎‌ایم و همکاران روزانه بازدید می‌کنند و از مردم هم تقاضا داریم تا به ما در این مرحله کمک کنند.

    همتی با اشاره به اینکه «آلودگی‌ هوا چندوجهی است و طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود»، گفت: انتظار بر این است که دستگاه‌ها وظایف‌ و تکالیفشان را انجام دهند. برنامه عملیاتی کاهش 50 درصدی آلودگی هوا را در بازه زمانی 3 ساله پیش‌بینی کرده‌ایم و حدود 6 هزار میلیارد تومان برای این طرح پیش‌بینی اعتبار شده است.

    وی در خصوص خودروسازی، خاطرنشان کرد: معتقدیم هر خودرویی که تولید می‌شود باید یک خودرو اسقاط شود و در ازای هر خودروی وارداتی سه خودرو باید اسقاط شود. نگاهی که به موضوع قانون هوای پاک است جزیره‌ای است و معطوف به چند دستگاه خاص می‌شود، اما امکان مطالبه‌گری و مسؤولیت‌پذیری در این قانون بسیار وجود دارد.

    مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی در ارتباط با اهمیت معاینه فنی موتورخانه‌ها، اظهار کرد: ادارات دولتی و مراکز خدماتی، صنایع و مراکز تجاری باید معاینه فنی شوند و بایستی این معاینه فنی میزان بهسوزی را معاینه کند و اداره استاندارد معاینه‌های لازم را انجام دهد، اما مطلقاً نظارت انجام نمی‌شود، درحالی‌که جزء منابع ثابت تجاری هستند و به عنوان کانون‌های آلودگی به حساب می‌آیند.

    وی ادامه داد: آلودگی هوا موضوع گسترده‌ای دارد و یکی دیگر از موارد، ساخت‎وسازهاست که باید به نوعی باشد که در مقابل باد دیوار ایجاد نشود، اما در نقاطی از شهر مانند ارتفاعات جنوبی برج ساخته شده که مقابل این موضوع است.

    همتی با اشاره به اینکه «ما مشوق‌های قانونی و حمایتی برای مردم نداریم»، مطرح کرد: مردم باید بتوانند از سیاست‌های حمایتی استفاده کنند و راهبردهای مشخصی خصوصاً در اسقاط خودرو وجود داشته باشد.

    وی در خصوص حمل‌ونقل عمومی مشهد، گفت: حمل‌ونقل عمومی مشهد، در حوزه مترو و BRT  خوب عمل کرده اما در تراموا (tramway, tram) یا واگن‌های برقی که حمل‌ونقل پاک به حساب می‌آید کاری نکرده است. سیستم‌های انبوه‌بر جمعی می‌تواند در قسمت میدان بسیج تا حرم به شدت در کاهش آلودگی کمک کند این حرکت گام خوبی برای حمل‌ونقل سبز است. باید زیرساخت‌هایی در رینگ مرکزی شهر برای خودروهای برقی ایجاد شود. ما در کلان‌شهری مدرن زندگی می‌کنیم و در توسعه حمل‌ونقل سبز باید خودمان را مسؤول بدانیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو