فونیکسریمکسبهتام

مقام صنفی:

صنعت خودرو گوی سبقت را از نفت در کاهش آلایندگی ربود

عصر خودرو- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: با وجود تیغ تند آلایندگی هوا به سمت خودروسازان، اما صنعت خودرو با تولید موتورهای یورو ۵ گوی سبقت را از صنعت نفت در ارتقای کیفی مقابله با آلایندگی ربود.

صنعت خودرو گوی سبقت را از نفت در کاهش آلایندگی ربود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، سالیان متمادی است خودروها به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها شناخته شده و گلایه‌ها از صنعت خودرو در این زمینه بالاست،

    مطابق آمارهای موجود، منبع 70 درصد از ذرات معلق تولیدی در شهر تهران وسایل نقلیه هستند. از این میان سهم خودروهای سواری شخصی 1.4 درصد، تاکسی‌ها نزدیک به یک درصد، مینی‌بوس‌ها 4.2 درصد، موتورسیکلت‌ها 10.5 درصد، اتوبوس‌های عمومی شهری 12.6 درصد، اتوبوس‌های بخش خصوصی 18.2 درصد و خودروهای سنگین 22.4 درصد است.

    همچنین آلودگی یک موتورسیکلت چهار زمانه، برابر با آلودگی هشت خودرو با استاندارد یورو 4 و 26 خودروی هیبریدی است. در شهر تهران 96 درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند که 61 درصد آنها فرسوده‌اند.

    در حالی تیغ تیز انتقادها در موضوع آلودگی هوا همواره به سمت خودروسازان است که پیشتر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر 50 پی. پی. ام مطابق استاندارد یورو 4، اکنون گازوییل یورو 4 در هشت کلان‌شهر و کل استان تهران و ٣٢۰ جایگاه در جاده‌های اصلی کشور توزیع می‌شود.

    این در حالی است که خودروسازان و قطعه سازان موفق به تولید موتورهای با استاندارد کیفی آلایندگی یورو5 شده اند.

    در این زمینه، «مازیار بیگلو» دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو امروز (پنجشنبه)‌ در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به رونمایی از موتورهای با استاندارد آلایندگی یورو 5 در ایران‌خودرو در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: دستیابی به این مهم نیازمند ایجاد تغییراتی در قسمت مدیریت الکترونیک (EMS) موتورها بود که با تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری و همچنین کالیبراسیون خودرو محقق شد.

    وی بیان داشت: تا پیش از پایان سال 99، همه محصولات ایران خودرو به موتور یورو 5 مجهز می‌شوند که نخستین آنها موتورهای رانا و خانواده پژو 206 خواهد بود.

    دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: سایپا نیز برنامه‌هایی در زمینه ارتقای سطح کیفی آلایندگی موتور خودروهای خود دارد که در زمان مقرر اعلام خواهد کرد.

    وی ادامه داد: چند سالی بود که خودروسازان فعالیت در زمینه ارتقای سطح آلایندگی موتور خودروها را آغاز کرده بودند، اما مشکل اصلی دستیابی به فناوری، طراحی آن و همچنین کالیبراسیون خودروها بود که به دلیل مواجهه با تحریم‌ها زمانبر شد.

    بیگلو یادآور شد: با اینکه همواره خودروسازان متهم ردیف نخست موضوع آلایندگی هوا هستند، اما صنعت خودرو همواره پیشران بوده و در زمینه ارتقای کیفی استاندارد آلایندگی از صنعت نفت سبقت گرفته، زیرا صنعت نفت هنوز موفق به ارتقای کیفیت بنزین های تولیدی به سطح استاندارد یورو5 نشده است.

    وی افزود: توان خودکفایی در صنعت خودرو وجود دارد، اما وقتی به‌طور مثال فولادسازان در تولید مواد اولیه، ورق بدنه خودرو، پلی آمیدها و غیره، کاهلی دارند، این مهم محقق نمی‌شود و هیچ‌کس از فولادسازان انتقاد نمی کند.

    تخصیص افزایش حد اعتباری صنعت خودرو به قطعه‌سازان

    دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به مصوبه افزایش حد اعتباری صنعت خودرو که به تازگی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده، افزود: ساز وکار این موضوع نهایی شده و با توافق انجمن قطعه‌سازان، ایران‌خودرو و سایپا کل این مبلغ بین قطعه سازان و زنجیره تامین خودروسازی تقسیم می‌شود.

    وی بیان داشت: زمان پرداخت مبلغ یاد شده به دلیل لزوم انجام اقدام‌های مالی و حقوقی هنوز مشخص نیست، اما امید می رود تا اوایل اسفندماه به دست قطعه‌سازان برسد.

    این مقام صنفی خاطرنشان کرد: ‌این روزها خودروسازان به دنبال افزایش شمارگان تولید خود هستند و به همین دلیل قطعه‌سازان رقم یاد شده را صرف تامین قطعات لازم برای آنها خواهند کرد.

    وی گفت:‌ با توجه به تبعیت بانک‌های عامل از مصوبه‌های شورای پول و اعتبار، به نظر نمی‌رسد مشکل چندانی برای پرداخت این مبلغ از سوی بانک ها به قطعه‌سازان وجود داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو