فونیکسریمکسبهتام

پیشرفت ۹۰درصدی بزرگترین طرح ارتقا کیفیت خودرو خاورمیانه

عصرخودرو: مدیرعامل شرکت آزمون جاده ای خودرو گفت: بیش از ۹۰درصد فعالیت‌های زیرساختی برای ایجاد بزرگترین طرح ملی ارتقای کیفیت خودرو خاورمیانه در شهرستان ری به پایان رسیده است.

پیشرفت ۹۰درصدی بزرگترین طرح ارتقا کیفیت خودرو خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸:۰۰
    به گزارش«عصرخودرو» به نقل از مهر، علی پاکدامن با اعلام این خبر گفت: از سال 1382 که شرکت تحت این نام تاسیس شد تا سال1387 بزرگترین معضل آن دریافت زمین مناسب و با امکانات توسعه ای برای آینده خودرو بود.



    به گفته وی، تحقیقات جامع و مفصل نشان داد که ایجاد چنین مراکزی نیاز به بیش از یک هزار هکتار زمین دارد، تا بتوان آزمون های مختلف خودرو اعم از آزمون جاده سرعت بالا، آزمون های دینامیکی، سطح شیبدار، سطوح لغزنده، آزمون صدا و ... و در نهایت بررسی عملکرد خودرو به عنوان یک سیستم یکپارچه را در سطح جاده ارزیابی کرد.



    پاکدامن ادامه داد: در سال87 و با تغییر مدیریت ارشد و تعریف ساختار جدید برای شرکت آزمون جاده ای، بزرگترین گلوگاه این شرکت که اخذ زمین مناسب بود با بررسی زمین های متفاوت در شهرستان های مختلف و پس از عبور از یک سیکل طولانی با اخذ 41استعلام از ادارات، نهادها و سازمان ها و ... در 22 اسفندماه88 زمینی به مساحت 850هکتار از اراضی ملی در منطقه حسن آباد فشافویه شهرستان ری به این امر اختصاص یافت.



    وی از تهیه طرح تفضیلی پروژه، انجام آزمایشات ژئوتکنیک، تهیه طرح ارزیابی زیست محیطی، حفر یک حلقه چاه آب و اخذ مجوزات مربوطه، نقشه برداری حدود یک هزار هکتار عرصه زمین و حاشیه آن با مقایس یک هزارم، تسطیح و خاکبرداری جاده به عرض 12متر پیرامون سایت به طول 13.5کیلومتر، پنل گذاری در محیط سایت، اخذ مجور یک مگاوات برق، تهیه RFP طرح و انجام بیش از 40مذاکره با شرکت های طراح بین المللی، شناسایی منابع داخلی و خارجی برای تهیه تجهیزات مورد نیاز سایت و دریافت گواهینامه های معتبر داخلی و خارجی به عنوان مهمترین فعالیت های زیرساختی انجام شده برای راه اندازی مرکز آزمون جاده ای خودرو نام برد.



    مدیرعامل مرکز آزمون جاده ای خودرو با اشاره به اینکه ایجاد چنین طرحی با این وسعت در خاورمیانه مسبوق به سابقه نیست، متذکر شد: تاکنون سعی شده است تا طرح به صورت جامع دیده شود به همین منظور در این مرکز علاوه بر ایجاد آزمایشگاه های مختلف تست خودرو اعم از تست تصادف(Crash test)، حدود 90کیلومتر جاده با شرایط ویژه و خاص مراکز آزمون جاده ای خودرو و به خصوص شرایط اقلیمی کشور و طبق استانداردهای جهانی ساخته خواهد شد.



    به گفته پاکدامن، ایجاد مرکز آزمون جاده ای خودرو به عنوان زیرساخت اصلی صنعت خودروسازی یکی از مزایای رقابتی هر کشور است که با ایجاد آن می توان در این صنعت جهش، توسعه و رشد ایجاد کرد.



    وی ارتقای ایمنی، کاهش مصرف انرژی، حفاظت از محیط زیست، تنوع در تولید خودروها، طراحی و تحقیق و توسعه، بومی سازی محصول، دستیابی به دانش طراحی در داخل کشور، حفظ اسرار خودروسازان، بهبود کیفیت و کسب رضایت مشتریان، گسترش و فرهنگ استانداردسازی، تسهیل در امر صادرات و جلوگیری از واردات بی رویه و ... را به عنوان برخی از مزایای تکمیلی مراکز آزمون جاده ای خودرو اعلام کرد.



    این مقام مسئول در ادامه از مراکز آزمون جاده ای خودرو به عنوان آزمایشگاه هایی در زمینه توسعه این صنعت و در زمینه استانداردسازی و ایمنی نام برد و تاکید کرد: بسیار سطحی نگری است که چنین مراکزی با مراکز تفریحی مانند کارتینگ یا پیست اتومبیل رانی فرمول یک و ... مقایسه شود.مدیرعامل مرکز آزمون جاده ای خودرو در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تیراژ تولید یک میلیون و 700هزار دستگاه خودرو در سال و رتبه دوازدهم ایران در دنیا که دو درصد تولید جهانی است، متاسفانه تولیدات ایرانی در مقایسه با کیفیت های جهانی در خور و شان نام بزرگ ایران نیست و ایجاد مرکز آزمون جاده ای خودرو گامی بزرگ برای افزایش ارتقای کیفیت تولیدات و رضایت بیشتر مشتریان است.



    اولین مرکز آزمون جاده ای دنیا در کشور آمریکا و در سال 1917 یعنی حدود 100سال قبل احداث شده است و با ایجاد این فناوری تحول شگرفی در این صنعت پدید آمد. از آن سال به بعد کشورهای اروپایی و آسیایی دیگر نیز برای استانداردسازی و بررسی عملکرد خودروهای خود نسبت به ایجاد اینگونه مراکز در کشورهای خود اقدام کردند.
    کرمان موتوراکستریم