فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۳۳۷۱»

جولان آلودگی هوا در اتمسفر بی‌خبری ساوه!

عصر خودرو- مرکزی پایش آلودگی هوا یکی از ضروریات تصمیم گیری برای متولیان محیط زیست بویژه در شهرهای صنعتی است، امکان بسیار مهمی که منطقه استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور از آن بی بهره است.

جولان آلودگی هوا در اتمسفر بی‌خبری ساوه!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، در دنیای امروز که تقریبا تمامی نقاط آن با آلودگی های زیست محیطی متعدد و متنوع دست و پنجه نرم می کنند، وجود تعداد مناسب ایستگاه‌های پایش آلودگی در هر منطقه ای می‌تواند گزارش لحظه به لحظه آلاینده‌ها را موفقیت آمیزتر کرده و تصمیمات مبتنی بر این گزارش ها را نیز دقیق‌تر و منسجم‌تر و البته کارآمدتر کند، موضوعی که نیاز آن این روزها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

    متاسفانه در شهرستان صنعتی ساوه که بزرگترین شهر صنعتی کشور را در دل خود جای داده است و از طرفی با آلایندگی ناشی از فعالیت پدیده ریزگردها مواجه است، تنها یک ایستگاه هواشناسی وجود دارد که برای سنجش هوای آن، ناکافی است.

    در همین رابطه مدیرعامل موسسه مردم نهاد دوستداران و حافظان طبیعت ساوه در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه تعداد ایستگاه‌های هواشناسی ساوه برای تکمیل شبکه اطلاع رسانی این حوزه کافی نیست، گفت: برای جبران کمبود این ایستگاه‌ها باید از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی شهرستان بهره‌برداری کرد.

    مهدی فرقانی‌پور افزود: بارها بر این موضوع تاکید شده است که اطلاع از میزان آلودگی هوای شهر ساوه حق مسلم شهروندان این شهر و تحقق این مهم مستلزم خرید و نصب مانیتور برای تنها دستگاه سنجش آلودگی محیط زیست مستقر در میدان آزادی ساوه است.

    وی تاکید کرد: به منظور سنجش آلودگی هوای شهر ساوه لازم تا سه ایستگاه سنجش آلودگی در نقاط مختلف شهر با جانمایی کارشناسی مستقر شود تا میزان آلودگی به درستی رصد و اعلام شود.

    فرقانی پور افزود: انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات لازم علاوه بر ایستگاه سنجش هوای ساوه مستقر در میدان آزادی واقع در شمال شهر، چنین ایستگاهی در سه نقطه جغرافیایی دیگر(غرب، شرق و جنوب) شهر نیز استقرار یابد.

    وی افزود: اخیرا از مقامات محیط زیست استان شنیده‌ایم که به جهت پرداخت نشدن هزینه‌های سنجش آلودگی هوا از سوی شهرداری، فعالیت دستگاه موجود نیز متوقف شده و در صورت ادامه این روند، به اراک منتقل خواهد شد، در حالی که می‌بایست دستگاه‌های دیگری هم در نقاط مختلف شهر نصب شود.

    این فعال محیط زیست افزود: اگر معتقد باشیم که حق مطالبه گری و دانستن برای مردم یک اصل مسلم است، پس پنهانکاری و مخفی کردن آلودگی‌های آب و هوا و خاک چه معنایی دارد.

    وی با بیان اینکه چرا در ایران مدیریت انسانی محیط زیست ضعیف است و آلودگی‌ها را باید باد مدیریت کند، چرا ایران باید در رتبه‌های آخر زیست محیطی باشد و چرا اینقدر خودرو محور شده ایم گفت: 75 درصد آلودگی‌ها از وسایل نقلیه موتوری است و سوال اینجاست که چه تمهیدی برای کاستن تعداد یا آلودگی وسایل نقلیه موتوری اندیشیده شده است.

    به گزارش ایسنا، مدیر کل محیط زیست استان نیز معتقد است که در شرایط اضطراری آلودگی هوا، یک ایستگاه سنجش پارامترهای آلودگی در شهر بزرگی نظیر ساوه عدد علمی و دقیقی بدست نخواهد داد.

    رضا میرزایی خواستار مطالعه نرم افزاری و اقدام عملی برای احداث ایستگاه‌های جدید سنجش دقیق آلودگی هوای شهر ساوه شد و افزود: با توجه به صنعتی بودن و بزرگ بودن شهر، نیاز است که ایستگاه های دیگری در ساوه احداث شود.

    وی تصریح کرد: علاوه بر احداث ایستگاه باید هزینه راهبری و مراکز پایش آلودگی هوای شهری تامین شود و اینکار می تواند توسط شهرداری انجام شود. سازمان محیط زیست نیز آمادگی همکاری با مجموعه مدیریت شهری را دارد.

    میرزایی بیان کرد: مرکز پایش آلودگی هوای تهران توسط سازمان محیط زیست و شهرداری راه‌اندازی و راهبری می شود. این کار مشارکتی و بین بخشی می‌تواند الگویی برای سنجش دقیق آلودگی هوای شهرهایی نظیر ساوه باشد.

    وی افزود: در حال حاضر شهرداری ساوه همکاری خوبی را در راهبری تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر ساوه داشته است و این انتظار می‌رود که در سایه یک کار جمعی و بین بخشی مساعدت لازم برای تکمیل ظرفیت ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای ساوه بعمل آید.

    براساس این گزارش، بدیهی است که هر نوع تحلیل علمی‌ در خصوص مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا و از همه مهمتر اجماع و تصمیم‌گیری در مورد کاهش و کنترل آن به داده‌هایی در این رابطه نیاز دارد، بویژه اینکه ساوه شهری صنعتی است و همین صنعتی بودن ضرورت پایش دقیق وضعیت هوا را دو چندان می کند.

    ساوه علاوه بر صنعتی بودن با پدیده ریزگردها نیز مواجه است و لازمه اطلاع از میزان آلودگی صنعتی و ریزدگردها، استقرار ایستگاه در نقاط مختلف شهر است. امید است با یک تلاش جمعی و تخصیص اعتبار برای اجرای این طرح زیست محیطی یکی از نیازهای شهروندان ساوجی عملیاتی شود تا ساکنین این شهر صنعتی با آگاهی دقیق از آلوده بودن یا نبودن فضای شهری مراقب ریه ها و سلامت خود باشند.

    نکته قابل ذکر بسیار مهم در این رابطه تصمیم گیری برای اعلام وضعیت فعالیت مراکز آموزشی بویژه مدارس در روزهای آلوده است. به نظر می رسد یکی از دلایل تعلل در اعلام تعطیلی مدارس و ادارات در هنگام آلودگی هوا، نبود اطلاعات دقیق از میانگین آلودگی هوای شهر است، در حالی که اگر تعدادی دستگاه سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف ساوه استقرار یابد این مشکل برطرف خواهد شد.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط