فونیکسریمکسبهتام

تخفیف ۳۰ درصدی عوارضی آزادراه خرم‌‌آباد-پل‌زال

چگونگی تعیین رقم عوارضی

عصر خودرو- مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌ها گفت: طبق ابلاغ وزیر راه برای خودروهای پلاک عمومی در آزادراه خرم‌آباد-پل زال ۲۰ درصد تخفیف عوارضی اعمال می‌شود، خودروهایی که حداقل ۴۰ بار در ماه از ‌آزادراه خرم‌آباد-پل زال عبور ‌کنند، مشمول تخفیف ۳۰ درصدی می‌شوند.

تخفیف ۳۰ درصدی عوارضی آزادراه خرم‌‌آباد-پل‌زال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱:۰۰

     ‌به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، بهنام داودی  در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت عوارضی در برخی آزادراه‌های کشور نظیر آزادراه خرم‌آباد - پل زال و یا آزادراه تهران-شمال گران است؟ اظهار داشت: رقم عوارضی این آزادراه‌ها و دیگر آزادراه‌های با توجه به هزینه سنگین ساخت آن چندان زیاد نیست.

    * افزایش 18 درصدی عوارض آزادراه خرم‌آباد-پل زال برای سواری‌ها در سال جاری

    مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور در پاسخ به این گفته که مردم منطقه از گرانی عوارض آزادراهی در آزادراه خرم‌آباد-پل زال گله دارند، توضیح داد: ‌در سیلی که نوروز امسال در آن منطقه رخ داد و ‌جاده قدیم موازی با این آزادراه مسدود شد، مردم به اجبار از این آزادراه عبور کردند که کمی فشار مالی به آنها وارد شد.

    وی ادامه داد: سال گذشته ‌هزینه عبور سواری از ‌آزادراه خرم‌آباد-پل زال 15 هزار تومان بود، اما طبق قانون هر ساله باید با توجه به قانون و پارامترهای دیگر نظیر تورم و مدل‌های مالی، نرخ عوارض به روز شود و این رقم‌ با تشدید تورم افزایش می‌یابد.

    داودی ادامه داد: ضمن آنکه هزینه عبور از آزادراه خرم‌آباد-پل زال امسال برای کامیون‌ها 18 درصد و برای سواری‌های عبوری تا 20 درصد افزایش یافته است.

    * تخفیف 30 درصدی در آزادراه خرم‌آباد-پل زال

    مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور بیان کرد: در همین آزادراه خرم‌آباد - پل زال امسال 18 تا 20 درصد افزایش رقم عوارضی با توجه به تورم داشتیم، ضمن آنکه طبق ابلاغ وزیر راه و شهرسازی برای خودروهای پلاک عمومی در آزادراه خرم‌آباد- پل زال 20 درصد تخفیف اعمال می‌شود.

    وی افزود: همچنین خودروهایی که حداقل 40 بار در ماه از ‌آزادراه خرم‌آباد-پل زال عبور ‌کنند، مشمول تخفیف 30 درصدی می‌شوند.

    داودی اضافه کرد: علاوه بر این با تکمیل سیستم اخذ عوارض الکترونیک و اجرای پیمایشی ‌هزینه‌های عبور از آزادراه‌ها برای مردم کمتر می‌شود، یعنی اگر به عنوان مثال بابت عبور از هر 100 کیلومتر آزادراه، رقم عوارضی 1000 تومان باشد، کسی که از 25 کیلومتر از این آزادراه استفاده می‌کند، 250 تومان می‌پردازد، حال اگر این خودرو محلی باشد و هر ماه 40 بار از این آزادراه عبور کند، 30 درصد هم به آن 250 تومان تخفیف می‌خورد، بنابراین رقم عوارضی، رقمی پایین می‌شود که زیاد به مردم فشار نمی‌آورد.

    * مبانی تعیین رقم عوارضی آزادراه‌ها

    مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور اظهار داشت: بازگشت سرمایه بر پایه عوارض آزادراه‌ها، 10 تا 20 ساله است و به این ترتیب هزینه سرمایه‌گذار از این محل برمی‌‌گردد.

    وی توضیح داد: اینکه چرا هزینه عبور از یک آزادراه برای یک خودرو مثلا سواری در آزادراه‌های مختلف متفاوت است بستگی به هزینه ساخت آن آزادراه دارد، ضمن آنکه رقم عوارضی‌ باید توجیه مالی مناسب در بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار داشته باشد، به هر حال‌ آزادراه‌های کشور با مشارکت بخش خصوصی ساخته می‌شود ضمن آنکه آزادراه‌ها هزینه‌های نگهداری هم ‌دارد و بدین ترتیب ضرورت دارد، سرمایه‌‌ سرمایه‌گذار به همراه سود تعیین شده در مدت زمان مشخص شده به وی برگردد.

    داودی ادامه داد: حال اگر این کار انجام نشود و سرمایه سرمایه‌گذار برنگردد، بنابراین هزینه‌های نگهداری آزادراه هم تأمین نمی‌شود و سرمایه‌گذار ‌سال‌های متمادی باید منتظر بماند تا سرمایه‌اش برگردد، بنابراین ما مجبوریم طبق ضوابط این نرخ‌ها را تعیین کنیم.

    مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور تاکید کرد: اگر نرخ‌های عوارضی به این شکل نباشد و نتوانیم در نگهداری آزادراه‌ها به خوبی عمل کنیم ‌مردمی که از همین آزادراه‌ها عبور می‌کنند، ‌اعتراض می‌کنند که کیفیت آسفالت جاده مناسب نیست و یا روشنایی آزادراه کیفیت ندارد.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو