فونیکسریمکسبهتام

قیمت خودرو از نفس افتاد

عصر خودرو- عدم حضور مشتریان در بازار، دلالان را مجبور به عقب‌نشینی کرد. هر چند قیمت خودرو از اواسط مهرماه سال جاری روند افزایشی به خود گرفته بود اما با اصلاح قیمت بنزین این روند شتاب بی‌سابقه‌ای به خود گرفت.

قیمت خودرو از نفس افتاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، آنچه مشخص است نرخ ارز همواره بر قیمت خودرو تاثیرگذار بوده است به این ترتیب همراه با نوسانات قیمتی در دیگر بازارها از جمله ارز که متاثر از اصلاح قیمت بنزین صورت گرفت، قیمت خودرو نیز تصاعدی رشد کرد.با این حال دولت به سرعت بازار ارز را کنترل و  باوجود افزایش نرخ بنزین، ثبات را به این بازار برگرداند. بر این اساس اگر چه نرخ ارز پارامتر تاثیرگذاری بر بازار خودرو است با این حال با وجود ثبات در بازار ارز طی یک هفته گذشته، قیمت خودرو همچنان صعودی شد. در این بین برخی از فعالان بازار تاکید داشتند که به دلیل قطع اینترنت و عدم دسترسی متقاضیان به سایت‌های خرید و فروش خودرو، با دخالت دلالان قیمت‌های غیرواقعی به مشتریان تحمیل می‌شود. سایت‌های خرید و فروش خودرو که چند سالی است منبع کشف قیمت خودرو در بازار شناخته می‌شود با قطع اینترنت طی حدود 10 روز گذشته با حضور کمرنگ خریداران و فروشندگان همراه بوده است. به این ترتیب برخی از فعالان بازار معتقدند با توجه به حضور کمرنگ این سایت‌ها طی هفته‌های اخیر زمینه افزایش قیمت از سوی دلالان مهیا بوده است. در این بین اما برخی دیگر از فعالان بازار خودرو تاکید دارند خودروسازان با عرضه کمتر به نوعی در حال مدیریت بازار هستند، این در شرایطی است که این اظهارنظر قویا از سوی خودروسازان و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیب شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که دلالان با آرامشی که هم اکنون بر بازارهایی همچون سکه و ارز حاکم است، بار دیگر به‌طور جدی وارد بازار خودرو شدند که همین امر منجر به افزایش 5 تا 10 میلیونی قیمت بسیاری از خودروها شده است.

    آنچه مشخص است به‌طور معمول در دنیا بعد از افزایش قیمت بنزین، قیمت خودرو به‌طور اتوماتیک روند کاهشی به خود می‌گیرد، این در شرایطی است که در ایران عکس این مساله اتفاق افتاد به‌طوری‌که قیمت خودرو همزمان با اصلاح قیمت سوخت تصاعدی شد. با این حال به نظر می‌رسد مشتریان در هیجان این اتفاق چندان به بازار ورود نکردند و از این حیث دلالان نتوانستند خودروهای خود را با قیمت دلخواه به فروش برسانند. در این زمینه برخی از فعالان بازار تاکید می‌کنند که روند افزایشی قیمت‌ها از زمان اصلاح نرخ بنزین، مانع از حضور خریداران در بازار خودرو شده است. به این ترتیب عدم حضور مشتریان در بازار بالاخره تاثیرگذار بود چراکه روز گذشته قیمت‌ها به‌طور محسوسی کاهش یافت. در این زمینه برخی کارشناسان تاکید دارند اگر سکون بازار تا چهار روز دیگر نیز ادامه داشته باشد، ریزش قیمت‌ها سرعت گرفته و قیمت‌ها بیشتر افت خواهد کرد. اما سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران نیز روز گذشته در همین زمینه با «ایرنا» گفت‌وگو کرده است. وی معتقد است وقتی هفته گذشته قیمت دلار به بالای 12 هزار تومان صعود کرد، عده‌ای با تفکر اینکه قیمت ارز باز هم رشد خواهد داشت، پول‌هایشان را به کالا از جمله خودرو تبدیل کردند که هیجانی کاذب را رقم زد. وی همچنین تاکید کرده که وقتی به هر دلیل شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی به‌ویژه محدوده قیمتی زیر 100 میلیون تومان هستیم و جلوی آن گرفته نمی‌شود، بار روانی داشته و به‌تدریج به بازار خودروهای مونتاژی و پس از آن خودروهای وارداتی سرایت می‌کند. موتمنی خطاب به خریداران واقعی خودرو تاکید کرده است که اکنون زمان مناسبی برای خرید نیست و هر گونه خریدی به‌طور حتم با زیان همراه خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو