فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۳۳۱۸»

اختیارات اندک مدیریت شهری در کنترل آلودگی هوای پایتخت

عصر خودرو- رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از سهم اندک مدیریت شهری در موضوع کنترل آلودگی هوا و قدرت و حیطه اختیارات محدود آن می گوید.

اختیارات اندک مدیریت شهری در کنترل آلودگی هوای پایتخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، کاهش آلودگی هوای تهران از مهترین دغدغه های شهروندان تهرانی است؛ موضوعی که همواره در انتخاب اعضای شورای شهر به آن توجه داشته و از نمایندگان خود خواسته اند که نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند؛ در روزهای اخیر و با ایجاد پدیده اینورژن (وارونگی هوا) کیفیت هوای پایتخت در پایین ترین شرایط خود قرار دارد و میزان آلایندگی هوای تهران به حد اضطرار رسیده و هشت روزی است که هوای تهران برای افراد حساس ناسالم است.

    مدیریت شهری تولید کننده خودرو و سوخت نیست
    «زهرا صدراعظم نوری» روز چهارشنبه  درباره مسئولیت مدیریت شهری در حوزه کاهش آلودگی هوا؛ عامل اصلی آلایندگی هوا را منابع متحرک عنوان کرد و گفت:‌ مدیریت این منابع در اختیار مدیریت شهری پایتخت نیست.
    وی گفت: تردد خودروهایی که استاندارد نیستند و سوختی از استاندارد لازم برخوردار نباشد، عامل مهم و اصلی افزایش آلودگی هوا به ویژه در ایام وارونگی هوا است؛‌ اما مدیریت شهری نه تولید کننده خودروهایی با استاندار پایین است و نه تولید کننده سوخت و نه وارد کننده خودرو است.
    نوری با تاکید بر اینکه مدیریت شهری سهم حداقلی در آلودگی هوا دارد اظهار داشت: مدیریت شهری در این ارتباط تلاش کرد که طرح ترافیک را جلو ببرد و در محدودههای مرکزی شهر با اجرای طرح ترافیک تقاضای سفر را مدیریت کنیم تا تردد کمتری انجام شود.
    رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: همچنین در شرایط بحرانی و اضطرار هوای تهران هزینه ورود به محدوده با تصویب کمیته اضطرار افزایش می یابد تا تقاضای سفر به این محدودههای مرکزی شهر کمتر باشد.

    پلیس راهور توقف تردد خودروهای دیزلی و فرسوده را جدی بگیرد
    نوری ادامه داد: الزام خودروها به داشتن معاینه فنی از اقدامات مدیریت شهری بود که موجب می شود خودروهای آلاینده هوا و دودزا نتوانند به راحتی در شهر تردد کنند و باید حتماً معاینه فنی بگیرند و نواقص خودرو خود را رفع کنند.
    وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دیگری از جمله پلیس راهور و نیروی انتظامی هستند که می‌توانند در این حوزه بازدارندگی داشته باشند و مانع تردد خودروهای آلاینده به سطح شهر شوند،‌ گفت: انتظار می رود در شرایط وارونگی هوا که با آن روبرو هستیم و مردم به ویژه سالمندان و گروه‌های حساس و آسیب پذیر در معرض خطر هستند، این دستگاه‌ها همراهی لازم را برای رفع مشکلات داشته باشند و اجازه ندهند که کامیون ها و خودروهای دودزا در سطح شهر تردد کنند.
    نوری تاکید کرد: آلودگی هوا بیشتر از منابع خودروهای دیزلی، فرسوده و موتورسیکلت است که از پلیس انتظار می‌رود مانند گذشته که همراهی خوبی را داشته اند در این خصوص نیز نسبت به شرایط اضطرار حساستر باشند و اقدام عملی انجام دهند.
    وی گفت: پلیس باید به طور جدی مانع از تردد خودروهای دودزا، فرسوده، خودروهای سنگین دیزلی و موتور سیکلت در سطح شهر به ویژه در روزهای آلوده شود و باید حتما این خودروها متوقف شوند.

    افزایش قیمت تردد در محدوده طرح ترافیک مصوبه کمیته اضطرار
    نوری درباره طرح ترافیک و دو برابر شدن قیمت تردد در این محدوده نیز خاطر نشان کرد:‌ طرح ترافیک تهران با توجه به تسهیلاتی که فراهم کرده و  افراد می‌توانند در طول یک فصل 20 روز را رایگان استفاده کنند،‌ جنبه درآمدزایی برای شهرداری ندارد.
    وی تاکید کرد:‌ این طرح نسبت به هزینه سنگینی که شهرداری در حوزه حمل و نقل ریلی انجام می‌دهد بسیار ناچیز است و هدف آن کنترل سفرها، حذف رانتی که در گذشته وجود داشته و کنترل ترافیک در محدوده مرکزی شهر است.
    عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد:‌ دو برابر شدن هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک شهرداری تهران، از مصوبات کمیته اضطرار استانداری است.

    شهرداری تهران عامل بازدارندگی ندارد
    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران عاملی برای بازدارندگی تردد خودروها ندارد، اظهار داشت: شهرداری تهران ابزاری برای عدم تردد خودرو ها در محدوده های آلاینده ندارد، ضمن اینکه برخی افراد برای حضور در مراکز شهر اضطرار دارند و نمی‌توان تردد همه خودروها را ممنوع کرد.
    وی تاکید کرد:‌ با استفاده از برخی ابزارها مانند افزایش قیمت می توان از ترددهای غیرضروری خوردو ها در محدوده طرح ترافیک جلوگیری کرد.

    شهروندان خودروهای آلاینده را به پلیس معرفی کنند
    نوری با بیان اینکه انتظار داریم که رسانهها در این زمینه کمک کنند و از مردم بخواهند که از تردد غیر ضروری اجتناب کنند،‌ خاطر نشان کرد: برای  عدم استفاده از وسیله نقلیهشخصی،‌ استفاده از حمل و نقل عمومی،‌ استفاده نکردن از خودروی شخصی دودزا از جمله کمک‌هایی است که شهروندان برای رفع مشکل می توانند انجام دهند.
    وی تاکید کرد: همچنین شهروندان می متوانند تردد خودروهای آلاینده را به پلیس اعلام کنند تا برخورد قانونی با این افراد انجام شود.

    شورای شهر نماینده قانونی در کمیته اضطرار ندارد
    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره حضور نماینده شورای شهر تهران در جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز اظهار داشت:‌ شورای شهر تهران در کمیته آلودگی هوا که در استانداری تشکیل می‌شود هیچ نماینده‌ای ندارد.
    نوری با بیان اینکه نماینده شهردار تهران در این جلسات حضور دارد، گفت: در کمیته ملی کاهش آلودگی هوا یک نفر از شورای شهر شرکت می کند اما حق رای ندارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو