فونیکسریمکسبهتام

آبان ترافیکی پایتخت

عصر خودرو- ترافیک و آلودگی هوا در تهران افزایش یافت. مدارس ابتدایی تعطیل شدند. برخی مسؤولان اعلام کردند علت ترافیک زیاد تعطیلی ‌های پی در پی در آبان بوده که نظم کاری شهروندان را به هم زده است.

آبان ترافیکی پایتخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، هر ساله با شروع سال تحصیلی جدید  در مهر ترافیک حدود 20 درصد افزایش می‌یابد، اما چند سالی است با شناور شدن ساعات، ترافیک توزیع می‌شود، البته در ساعات پیک مشکلاتی وجود دارد و بعد از چند هفته ترددها به حالت عادی بازمی‌گردد.

    اما امسال در آبان ترافیک زیادی در معابر و بزرگراه‌ها وجود دارد که باعث کندی حرکت خودروها در معابر و بزرگراه‌ها می‌شود و در برخی از ساعات به گفته شهروندان ساعت‌ها در ترافیک گرفتار هستند.

    ترافیک و آلودگی هوا از چالش‌های اساسی پایتخت است ولی تاکنون این مشکل برطرف نشده و همچنان به قوت خود باقی است، البته تمامی شهرداران هنگامی که روی کار می‌آیند تأکید می‌کنند که ترافیک و آلودگی از مشکلات تهران است و قطعا باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

    در حال حاضر با شماره‌گذاری زیاد خودروها، تردد خودروهای آلاینده و فرسوده و... ترافیک و آلودگی در تهران افزایش پیدا می‌کند.

    در نیمه دوم سال گذشته که وارونگی دما وجود داشت، پایتخت به مرز هشدار نرسید و مدرسه‌ای به دلیل آلودگی هوا تعطیل نشد، البته شرایط جوی سال گذشته خوب بود و همین امر کمک کرد که تهران وارد مرحله اضطرار نشود.

    اما امسال تهران بیش از هشت روز هوای ساکن داشت و آلودگی شدت پیدا کرد، تا جایی که  کمیته کاهش آلودگی هوا در استانداری تشکیل و تدابیری برای کاهش آلودگی اندیشیده شد.

    یکی از اقدامات این بود که بلیت اتوبوس و مترو تا پایان هفته نیم بها شود و در مقابل عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک 50 درصد افزایش یابد.

    محمد تقی‌زاده معاون عمرانی استانداری تهران در این باره گفت:  محدودیت تردد برای کامیون‌ها گذاشته شده و از پلیس هم تقاضا داریم که برای خودروهای دودزا برخورد قانونی داشته تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

    البته تا دیروز مدارس تهران تعطیل نشد، اما امروز احتمال داده شد که شاخص بالا رفته، به همین دلیل مدارس ابتدایی، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها تعطیل شدند. البته شاخص آلایندگی تا این لحظه به مرز هشدار نرسیده است.

    باید فعالیت کارخانه‌ها در استان تهران محدود شود و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت مدیران قرار گیرد متأسفانه در چند سال گذشته به درستی نوسازی ناوگان  انجام نشده و همچنین نوسازی تاکسی ها به کندی صورت گرفته و برای خودروسازان این موضوع اولویت نداشته است.

    شب گذشته اعلام شد که مدارس تعطیل است. به نظر می‌رسید که امروز به دلیل تعطیلی، حجم خودروها به دلیل نبود سرویس مدرسه کاهش یابد،‌ ولی این امر رخ نداد و ترافیک همچنان پابرجا بود. البته بسیاری از والدین هم در این روزها جایی ندارند که فرزندانشان را بگذارند پس آنها را به محل کار خود برده و یا در این روزهای تعطیل به کارهای عقب‌افتاده می‌پردازند و با خودروهای شخصی در سطح شهر تردد می‌کنند و همین امر باعث بروز ترافیک بیشتری می‌شود.

    شاخص آلایندگی هم‌اکنون 116 است و هوا برای گروه‌های حساس جامعه ناسالم است، البته از ابتدای سال تاکنون 25 روزهای پاک، 177 روز هوای سالم، 34 روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

    یکی از مدیران شهری در این باره به خبرنگار فارس گفت:‌ شاخص آلایندگی تهران امروز در اندازه‌ای نبود که تعطیل شود، اما پیش‌بینی کردند که شاید شاخص به مرحله 150 برسد، به همین دلیل تصمیم به تعطیلی مدارس ابتدایی گرفته شد.

    وی با بیان اینکه هنوز تهران وارد مرحله اضطرار نشده است، گفت: جلسه کمیته کاهش در استانداری برگزار و تدابیری در آنجا صورت گرفت و یکی از این تدابیر این بود که تردد کامیون‌ها محدود شد.

    وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این پرسش که ترافیک در آبان بسیار زیاد شده است، گفت: در مهرماه ترافیک به دلیل بازگشایی مدارس است که البته ما آن را مدیریت می‌کنیم، اما در آبان امسال به دلیل تعطیلات مداوم که پیش آمد، باعث شد نظم کاری مردم به هم بخورد. وقتی تعطیلات به اتمام می‌رسید، مردم به دنبال کارهای اداری می‌رفتند و همین امر باعث افزایش حجم تررد می‌شود. البته پیش‌بینی می‌کنیم که هفته آینده که نوسانات تعطیلی گرفته شده است، شرایط نرمال شود.

    امروز هوا همچنان ناسالم است. مدیران شهری یکی از اولویت‌های خود برای کاهش آلودگی هوا را توسعه حمل و نقل عومی درنظر گرفتند و بارها در تریبون‌های مختلف این موضوع را مطرح کردند.

    اما روز گذشته پیروز حناچی شهردار تهران در خصوص آلودگی هوای تهران گفت: هوا سکون دارد و اگر باد بوزد مشکل حل خواهد شد.

    وی در خصوص طرح‌های موقتی آلودگی هوا هم گفت: در این بخش فقط شهرداری تصمیم‌گیرنده نیست و شورایی در استانداری فعلا است که همه نقطه نظرات در آنجا مطرح می‌شود و تصمیمات در این شورا براساس خرد جمعی گرفته می‌شود.

    شهردار تهران با بیان اینکه هنوز به مرز تعطیلی نرسیده‌ایم، گفت:‌ امیدواریم به این مرحله هم نرسیم و شهروندان هم باید بدانند چنانچه شاخص‌ها از حد مجاز بگذرد، تردئد یک خودرو تک‌سرنشین هم سم است.

    حناچی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هم گفت: این موضوع در دستورکار است. اقدامات اولیه برای ورود 650 واگن جدید تأمین اعتبار شده است و همچنین تأمین اتوبوس نیز در کمیسیون زیربنایی دولت در حال پیگیری است.

    دولت چند سالی است که به شهرداری تهران دیون زیادی دارد و در زمینه حمل و نقل عمومی به وظایف خود به درستی عمل نکرده است. در دوران مدیریت محمدباقر قالیباف شهردار را  به جلسات هیأت دولت راه نمی دادند. با روی کار آمدن مدیریت شهری و همسو شدن مدیران شهری و دولت، پای شهردار تهران به جلسات هیأت دولت باز شد و در همان زمان هم مسئولین اعلام کردند که این موضوع می‌تواند باعث شود که بسیاری از مطالبات دریافت شود. البته با ورود نجفی اولین شهردار مدیریت پنجم به جلسات هیأت دولت، ابتدا شهردار تازه‌کار منکر هر گونه بدهی دولت به شهرداری شد، اما بعد از مدتی بخشی از طلب را قبول کرد. در حال حاضر شهرداری طلب زیادی از دولت دارد و تاکنون هم دولت پرداختی مناسبی نداشته است.

    حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت:‌ یکی از اولویت‌های مدیریت شهری توسعه حمل و نقل عمومی است و همچنین از طرفی تغییر الگوی مصرف سوخت به اتومبیل‌ها و اصلاح آن و تبدیل به هیبریدی شدن یکی از راه‌هاست.

    وی با بیان اینکه راهکارهای زیادی برای رفع مشکلات آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد گفت:‌ برنامه داریم اما امکانات محدود است.

    عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ترافیک در تهران همیشه وجود دارد و از سالیان دراز هم بوده است گفت: شورا توسعه حمل و نقل عمومی را در دستورکار دارد، اما یکی از راه‌های این است که دولت به تعهدات خود در این حوزه عمل کند. دولت به بنزین سوبسید می‌دهد، اما به وظایف خود در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی نمی‌پردازد.

    وی با بیان اینکه متأسفانه دولت به تعهدات خود عمل نکرده است، گفت:‌مطالبات زیادی از دلت در زمینه خرید واگن، اتوبوس و غیره داریم، ولی تاکنون اتفاقی رخ نداده و متأسفانه دولت به وظایف خود عمل نکرده است.

    خلیل‌آبادی ادامه داد: از رئیس‌جمهور درخواست دارم، چرا که خودشان در سخنرانی‌ها هم گفتند یکی از موضوعات اساسی،‌ توسعه حمل و نقل عمومی است و در این زمینه قول‌هایی دادند. ما می‌خواهیم این قول به خصوص در تهران که در وضعیت بحران است زودتر عملیاتی شود.

    وی به حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت و دریافت مطالبات مردم از دولتی‌ها  اشاره کرد و گفت: بالاخره شهردار در جلسات حضور پیدا می‌کند و حضورش تأثیرگذار است، اما مشکلات دولت هم زیاد است و آنقدر مشکلات دارند که به اینها نمی‌رسد.

    بر اساس این گزارش، آبان امسال ترافیک و آلودگی هوا در تهران زیاد شده است و حتی امروز مدارس ابتدایی در پایتخت تعطیل شد. یکی از راه کاری های اساسی توسعه حمل و نقل عمومی است که این امر تاکنون به درستی انجام نشده است و البته مسؤولان شهری معتقدند که پول کافی ندارند چرا که شهر بده کار است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط